Petr Pavel není tak autentický, jak se mnohým podporovatelům může zdát, domnívá se mediální teoretik Jan Jirák. Marketingový tým zvoleného prezidenta ho měl formovat k tomu, aby byl přijatelný pro více voličů. Na umělém vytváření image kandidátů však odborník na mediální komunikaci nespatřuje nic zvláštního. Poražený Andrej Babiš (ANO) podle něj v kampani vystupoval více jako „on sám“, je totiž hůře tvarovatelný. Nicméně i on podle Jiráka vznikl jako „marketingový produkt“.
„Bylo znát, že Pavel je formován tak, aby oslovil určitou část voličstva. Po volbách to potvrdil i článek, v němž jeho vizážistka potvrdila, že u vytváření image se inspirovali americkými herci. Jeho tým si kladl otázku, jak kandidáta vytvarovat či usměrnit, aby byl přijatelný,“ zhodnotil Jirák.
Na podobné praxi neshledává nic zvláštního. Je podle něj ale třeba upozornit na roli marketingu v „atmosféře neupřímnosti“, jež se v politice vytváří. Sám totiž nevěří v Pavlovu autenticitu, kterou si svým vystupováním u řady voličů vybudoval.
Bydlení si dokonale střeží. Čeká Andreje Babiše stěhování do luxusního komplexu?
Šéf hnutí ANO Andrej Babiš (68) naznačil, že po prohraných volbách si od politiky trošku odpočine. Možná se více soustředí na milované Průhonice, kde s rodinou žije. Ve hře je i náročné stěhování do luxusního komplexu.
K TÉMATU: Generál si získal mladé i u stíhaček. Babiš se učil od Zemana a přepískl to, říká Pavlův tým.
Babiš má politickou minulost
Snahy o změnu či zlepšení image Andreje Babiše byly podle Jiráka pro jeho marketingový tým oproti soupeři v boji o Hrad náročnější. „Má za sebou politickou minulost s řadou komplikací a propadů. Je veřejnosti znám a hůř se tvaruje. Mám pocit, že se svou osobností je hůře ovladatelný,“ míní profesor.
Ve svých vystoupeních podle něj šéf ANO působil autentičtěji. „Nemyslím to v dobrém ani ve zlém. Víc vystupoval ‚jako on‘, což nebylo v řadě případů sympatické, ale mám pocit, že tam byl méně vidět jeho tým,“ vysvětlil Jirák. I Babiš je ale podle něj bez pochyby marketingovým produktem, jeho image se však vytvořila již dříve se vstupem do politiky. V prezidentské volbě tak byl příliš „provařený“ a bylo obtížnější okolo něj utvořit nový příběh.
Více o objektivitě novinářů v prezidentské volbě, vládním boji proti dezinformacím i potřebě cenzury ve zvláštních případech se dozvíte ve videu.