Německo má za sebou první měsíc velkého dopravního experimentu. Po celé zemi lze jezdit vlaky a autobusy stejně jako veřejnou dopravou ve všech městech za devět eur měsíčně, v přepočtu za 225 korun. Nejnovější analýza společnosti TomTom specializující se na dopravní data pro Německou tiskovou agenturu ukazuje, že ve 23 z 26 zkoumaných měst došlo ke snížení úrovně dopravních zácp ve srovnání s dobou před zavedením devítieurové jízdenky.
„Údaje naznačují, že tento pokles souvisí se zavedením jízdenky za devět eur. Téměř ve všech sledovaných městech strávili dojíždějící v červnu méně času cestou do práce a domů autem než v květnu,“ uvedl pro agenturu dopravní expert společnosti TomTom Ralf-Peter Schäfer.
Češi objevili nejlevnější cestu k moři. Na pláž a zpět za neuvěřitelných 230 korun
Cesta z Česka k nejbližšímu moři za 230 korun tam i zpátky. Češi objevili jednoznačně nejlevnější cestu na pláž: Díky superlevné jízdence v německé veřejné dopravě dojedete k pobřeží Baltu a zpět za cenu oběda v lepší restauraci. Státem dotované jízdenky za devět eur spustilo Německo v červnu a platí až do konce srpna.
Odborníci porovnávali úroveň dopravních zácp ve špičkách všedních dnů ve 20. a 25. kalendářním týdnu ve 26 německých městech. Období vybrali tak, aby v nich nebyly prázdniny a státní svátky, a tedy nedošlo ke zkreslení výsledků.
A ty jsou jasné. „Pozitivní vliv na plynulost dopravy lze pozorovat téměř ve všech zkoumaných německých městech,“ citoval Schäfera deník Rheinische Post s tím, že „v prvních dnech po zavedení devítieurové jízdenky nebyl dopad tak významný“. Projevil se až později, protože během prvního měsíce se prodalo 21 milionů jízdenek.
„Snížení časové ztráty se v jednotlivých městech liší,“ popsal Schäfer. Ke zlepšení úrovně přetížení automobilové dopravy došlo zejména v druhém nejlidnatějším německém městě Hamburku s 1,85 milionu obyvatel a také v téměř třísettisícovém Wiesbadenu na jihozápadě země.
Zlepšení ve 23 z 26 sledovaných míst
Tam se úroveň přetížení snížila o 14, respektive 13 bodů. To znamená, že řidiči na trase, která by za nulového provozu trvala 30 minut, ztratili v běžný den Hamburku v průměru 4,2 minuty a ve Wiesbadenu 3,9 minuty. Společnost TomTom zaznamenala pouze mírné zhoršení v Kielu a Norimberku. V Karlsruhe zůstala úroveň přetížení beze změny.
Měsíční jízdenku na autobusy, regionální vlaky (bez ICE, IC a EC) a městskou veřejnou dopravu organizovanou státem za devět eur zavedla německá vláda v květnu a platí od června do konce srpna. Jízdenka se musí kupovat na každý kalendářní měsíc zvlášť a neváží se k ní žádná omezení. Koupit si ji může každý, tedy i cizinec bez nutnosti předložení dokladu totožnosti. Lze si ji obstarat například i v automatu na nástupišti berlínského S-Bahnu, příměstské vlakové dráhy.
Německá vláda navýšila prostředky pro jednotlivé spolkové země na financování místní veřejné dopravy o 3,7 miliardy eur (92,5 miliardy korun), z toho 2,5 miliardy eur půjde právě na úhrady spojené se zavedením jízdenky za devět euro. Snahou je „dostat“ obyvatelstvo do veřejné dopravy, aby se snížil počet aut na silnicích – a tím i emise, které produkují.