Jsou Boeingy bezpečné? Akcie firmy po další nehodě padají, investoři se bojí diskuse

Boeing 737 MAX, China Eastern Airlines

Český pilot David Hecl k nehodě Boeingu v Číně

Nehoda Boeingu 737 společnosti China Eastern Airlines se okamžitě projevila na akciích amerického výrobce těchto přepravních letounů. V obchodování před otevřením hlavního trhu na Wall Street se jejich hodnota propadla asi o 6,5 procenta.

Akcie Boeingu padají. Newyorská burza sice otevře až v odpoledních hodinách našeho času, ale už předobchodní kontrakty ukazují, že jakmile se na Wall Street ozve zvon oznamující začátek obchodování na hlavním parketu, akcie Boeingu zažijí vlnu výprodejů. Podle aktuálního vývoje se dá očekávat, že ztratí šest až sedm procent, pokud do té doby nebudou k dispozici přesnější informace o příčinách nehody, k níž došlo v Číně.

Tam se v pondělí zřítilo letadlo společnosti China Eastern Airlines, které přepravovalo 133 cestujících z Kchun-mingu na jihozápadě Číny do Kantonu, který leží na východ od něj. K nehodě došlo v horách v regionu Kuang-si ležícím mezi oběma městy, a to nedaleko městské prefektury Wu-čou a asi hodinu a jedenáct minut po startu. Na horském svahu, kam letoun dopadl, následně vypukl požár. Podle agentury Reuters se mělo jednat o typ letadla Boeing 737.

Memento Boeingů 737 MAX

„Akcie Boeingu citelně padají. V důsledku zřícení letadla v Číně se ale dnes zřejmě zřítí také. Opět totiž oživí celosvětová diskuse ohledně bezpečnosti některých typů boeingů,“ napsal na Twitter hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Připomněl tak dvě nehody letounů Boeing 737 MAX, k nimž došlo v letech 2018 a 2019.

Obě tragédie od sebe dělilo jen asi pět měsíců a o život přišlo dohromady 346 lidí. První stroj 737 MAX se zřítil v říjnu 2018 v Indonésii, spadl tehdy do Jávského moře a zahynulo všech 189 lidí na palubě. K další havárii došlo v březnu 2019 krátce po startu z etiopské metropole Addis Abeba. Při nehodě stejného typu letadla přišlo o život všech 157 lidí, kteří byli na palubě.

Pozdější vyšetřování odhalilo, že příčinou byla závada na systému stabilizace letu MCAS kvůli vadnému senzoru letadla. Ten totiž posílal stroje opakovaně prudce dolů k zemi a posádka nad nimi nedokázala udržet kontrolu. Letouny typu Boeing 737 MAX následně byly více než rok a půl uzemněny. Teprve v listopadu 2020 se mohly do letového provozu vrátit, a to nejprve ve Spojených státech. Evropská agentura pro bezpečnost letectví dala těmto typům Boeingů zelenou v lednu 2021.

Tagy: