Rozladění nebo nespokojenost v práci čas od času zažíváme snad všichni. Nepříjemné pocity vyvolané plněním pracovních úkolů by ale neměly přerůst únosnou mez. Každý z nás by si měl dokázat najít způsob, jak kompenzovat nahromaděný stres. Někdy ale ani všechna naše snaha nestačí a dlouhodobé napětí si vybere svoji daň v podobě demotivace a nechuti k práci. Pokud už má člověk pocit, že nevidí světlo na konci tunelu, může být vhodným řešením rozhovor se šéfem. Ostatně je tím nejpovolanějším, kdo může situaci ovlivnit.
K těm psychicky nejnáročnějším profesním oborům patří obchod a marketing. Lidé, kteří v nich pracují, čelí stresu a únavě, což se zásadně podepisuje na jejich výsledné spokojenosti v práci. Vyplývá to z průzkumu personální agentury Grafton Recruitment. „Únava a vyčerpání demotivují k většímu výkonu téměř třetinu dotázaných respondentů. Do rostoucí míry stresu a přepracování se pak promítá také práce přesčas, kterou musí často vykonávat až pětina zaměstnanců. Další polovina pracuje nad rámec svých povinností alespoň občas,“ popisuje její ředitel Martin Malo.
Nicméně nepříjemné pocity, které mohou vyústit až ve výpověď nebo dokonce zdravotní problémy, se týkají všech oborů na celém pracovním trhu.
A právě tohle bývají situace, o kterých je vhodné s nadřízenými mluvit, a pokud možno včas. Je jasné, že ne každému se líbí představa, jak rozebírá svoji nespokojenost se šéfem. A je správné, pokud za nadřízenými neběháte s každou maličkostí. Existují ale chvíle, kdy je rozhovor se šéfem naprosto na místě.
Nebojte se s nadřízeným mluvit
Pokud se necítíte v práci v pohodě, zcela jistě se to dříve nebo později podepíše na vašich výkonech. A toho si jistě všimnou nadřízení. Je více než vhodné dokázat sám na sobě rozpoznat chvíli, kdy by se kariéra mohla začít ubírat nechtěným směrem, a zatáhnout za záchrannou brzdu. A to i tehdy, když se podobného rozhovoru se šéfem obáváte.
Práce v open space: Jak přežít bez soukromí a zařídit si trochu klidu?
Práce v open space kancelářích začala být „in“ v devadesátých letech. Tehdy se pracovníci z uzavřených prostor začali ve větších firmách stěhovat do společných. Zaměstnavatelé si pochvalovali levnější variantu zázemí pro zaměstnance, která má navíc umožňovat snazší a rychlejší komunikaci mezi pracovníky. Jenže open space má i své zápory. Ti, kteří s ním mají zkušenost, si obvykle stěžují na nedostatek soukromí, časté vyrušování a hluk. Jak tedy osm hodin denně ve sdíleném prostoru s ostatními přežít a zůstat produktivní?
„Strach v nás vyvolává představa, že až si s nadřízeným promluvíme, bude reagovat negativně,“ zdůrazňuje pro web Welcome to the Jungle Vanessa Lauraireová, pracovní psycholožka. Radí proto nevytvářet si předem žádné scénáře, jak takový rozhovor může dopadnout.
Zásadní je podle zkušených psychologů také zbavit se strachu, že dočasné období demotivace bude vnímáno jako slabost nebo selhání. Pokud má váš nadřízený všech pět pohromadě nebo pokud za ním s podobným problémem nechodíte pravidelně, jistě takový přístup ocení. Zdatný lídr totiž ví, že uvědomění si problému, který by mohl vést k horším výsledkům firmy, je velmi cenná schopnost.
Jak postupovat během rozhovoru se šéfem
Pokud seberete odvahu a za šéfem se rozhodnete jít, mějte na paměti základní pravidla, kterých je radno se držet:
- Vyberte správný čas – se šéfem se na rozhovoru předem dohodněte, můžete mu rovnou nastínit, proč se chcete sejít. I on uvítá možnost se na schůzku připravit.
- Ujasněte si, o čem chcete mluvit a co přesně vám vadí. Stejně tak si rozmyslete řešení, které by vám pomohlo.
- Mluvte jen o sobě, pokud se vás jejich chování bezprostředně netýká, kolegy do jednání nezatahujte.
- Mluvte slušně a profesionálně, nezabíhejte do zbytečných detailů a pokud možno jednejte bez přílišných emocí.
- Dejte najevo vůli k řešení a hledání cesty zpět k původní výkonnosti.
Samozřejmě nežijeme v ideálním světě. A i nadřízení jsou jen lidé a ne vždy se dočkáme pochopení, jaké bychom potřebovali. Pokud se ale zaměstnání stane noční můrou, kterou je třeba den po dni protrpět, a řešení je v nedohlednu, je vhodné zamyslet se nad změnou. Přílišné vyčerpání může napravit delší dovolená, případně změna zaměstnavatele.