Od začátku roku do konce listopadu přišlo na českých železnicích o život 183 lidí. Ve srovnání s minulým rokem je to zhruba o 40 méně. Přesto během roku 2021 došlo v ČR k více vlakovým nehodám než v roce 2020. Redakce CNN Prima NEWS si pro vás připravila ty nejzásadnější z nich.
V drtivé většině případů ke smrtelné nehodě dochází, když vlak srazí člověka. Chodci často železnici přecházejí na místech, kde je to zakázané. Kromě nepozorných občanů či opilců patří mezi tyto oběti často také sebevrazi.
Drážní inspekce rovněž v posledních letech zaznamenává neobvykle vysoké počty smrtelných nehod na železničních přejezdech. Zatímco dříve lidé ve vozidlech umírali při každé desáté nehodě, nyní je to již při každé šesté.
V České republice je více než osm tisíc železničních přejezdů. Každý musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám a normám. Při dodržování všech pravidel ze strany účastníků silničního provozu je tedy střet s vlakem zcela vyloučen. V drtivé většině jsou viníky účastníci silničního provozu, kteří vjedou na přejezd v době, kdy to zákon zakazuje.
V roce 2021 také došlo k mnoha nehodám, kdy se dva vlaky srazily nebo nějaký vykolejil. V pouze třech případech byl někdo zraněn a ve dvou došlo k úmrtí. Nejtragičtější nehodou byla srpnová srážka dvou vlaků na Domažlicku, při které zemřeli tři lidé a dalších 67 bylo zraněno.
4. března
Vlak na železničním přejezdu v Zaječicích na Chrudimsku vrazil do osobního automobilu, ve kterém cestovali dva lidé. Železniční přejezd byl bez závor, nehodě měla zabránit světelná signalizace. V autě Škoda Octavia cestoval 39letý muž a 42letá žena. Automobil vlak táhl několik desítek až stovek metrů, než zastavil. Ani jeden z pasažérů v automobilu nehodu nepřežil.
4. dubna
Při železniční nehodě ve stanici Světec na Teplicku se srazily dva nákladní vlaky. Jeden ze strojvedoucích nehodu nepřežil, druhý se zachránil výskokem z lokomotivy.
Na jednom z vlaků po srážce vypukl požár. Na místě zasahovalo devět hasičských jednotek a vrtulník letecké záchranné služby. Celková škoda byla vyčíslena na zhruba 50 milionů korun. Nehodu způsobil pravděpodobně strojvedoucí, který kolizi nepřežil.
5. dubna
Jen den po tragické nehodě vlaků na Teplicku došlo k dalším dvěma železničním neštěstím. V Praze zemřeli dva lidé po střetu s vlaky.
První nehoda se stala krátce po osmé večer na trati mezi Libní a hlavním nádražím. Rychlík srazil muže. Ten pak těžkým zraněním podlehl. Záchranáři vyráželi také ke sraženému muži na Masarykově nádraží. Ani ten nehodu nepřežil.
31. července
Dva lidé byli zraněni, konkrétně cestující v osobním vlaku a strojvedoucí v lokomotivě. V obou případech šlo o lehká zranění. Příčinou nehody byla pravděpodobně nedovolená jízda za návěstidlo.
4. srpna
K nejtragičtější nehodě došlo během uplynulého roku u obce Milavče na Domažlicku. Na jednokolejné trati mezi stanicemi Domažlice a Blížejov se ráno srazil expres z Mnichova s protijedoucím regionálním osobním vlakem. Zemřeli oba strojvedoucí a jedna žena, dalších 67 lidí bylo zraněno.
Náraz byl velmi silný. Rychlík zatlačil osobní vlak asi 75 metrů po trati zpět. Lokomotiva expresu a první vagon vykolejily a byly zdemolovány. Další dva vagony měly rozbitá okna, poslední utrpěl jen minimální škody.
První polovina soupravy osobního vlaku RegioShark vykolejila a byla rovněž zdemolována, druhá polovina měla rozbitá okna. Obě soupravy naštěstí zůstaly stát na traťovém svršku. Pokud by se vagony převrátily a skutálely z kopce, bilance nehody by byla pravděpodobně daleko tragičtější.
Na místě zasahovaly desítky záchranářů a hasičů, také tři vrtulníky záchranné služby a jeden policejní vrtulník. Kromě českých záchranářů pomáhalo i několik týmu záchranářů a jednotek hasičů z Německa. Plzeňský kraj aktivoval traumaplán. Ranění byli převáženi do nemocnic v Domažlicích, Klatovech, Plzni i v Praze.
Trať byla po celý den uzavřena. Celková škoda byla vyčíslena na více než 100 milionů korun. Pravděpodobnou příčinou srážky bylo projetí návěsti „Stůj!“ expresem z Mnichova.
14. listopadu
Mezi další velmi diskutované nehody patří případ 16leté dívky, která po útěku z diagnostického ústavu skočila pod vlak nedaleko středočeských Řevnic.
Ještě předtím napsala na sociální síť dojemný vzkaz: „Jenom se chci omluvit všem svým blízkým za to, že jsem to vzdala. Cpu to sem, protože jsem nestihla napsat dopis. Odpusťte mi moje sobecké jednání, jenže já už celej svůj život nezvládám.“
Podle informací CNN Prima NEWS nikdo z vychovatelů zmizení dívky nenahlásil policii ani hodinu po jejím útěku, a to i přesto, že to byla jejich povinnost. Oběť sebevraždou vyhrožovala prý již v minulosti, někteří vychovatelé to ale měli brát na lehkou váhu.
19. listopadu
Osob vlak u železničního přejezdu srazil dva nezletilé chlapce. Jeden z nich zemřel přímo na místě, druhý byl převezen v kritickém stavu do nemocnice. Policie nejdříve oznámila, že i on následkům zranění podlehl, později ale zprávu dementovala. Nehoda se stala v místě, kde je přechod přes koleje zakázán.
29. listopadu
V tento den došlo na českých železnicích ke třem různým nehodám. Ve všech případech srazil vlak člověka. Ani jeden ze tří poražených nehodu nepřežil. Stalo se tak u Havlíčkova Brodu, na Teplicku a v Karviné. Mezi třemi smrtelnými nehodami neuběhla ani hodina.