Šéf poslanců TOP 09 Miroslav Kalousek v rozhovoru pro CNN Prima NEWS promluvil o svém odchodu ze Sněmovny, o spojování stran i o tom, jakou by si přál vládu. Řekl také, kde by podle něj měla vláda šetřit, aby rozpočet neměl obří deficit.
Měl byste radši za premiéra Petra Fialu, nebo Ivana Bartoše?
Pevně doufám, že se po volbách podaří ustavit vládu Petra Fialy bez ANO, bez SPD a bez komunistů. Nikdy bych Piráty nevolil. Myslím, že se ještě ideově nenašli. Jsou pro mě do značné míry velmi nečitelní v případě, že budou dělat vládní politiku, nikoliv opoziční. Nechci se do nich ale pouštět.
Máte příslib, že byste v takové vládě hrál nějakou roli?
Nemám žádnou ambici. Osobně bych si jako volič přál, aby koaliční vláda měla étos trochu new dealu. Aby to nebyla přehlídka zasloužilých stranických tváří. Mé expertní zázemí je k dispozici mé straně, trojkoalici i případné vládě. Ale nemám žádnou ambici na politickou pozici.
Tak tady nebude Kalousek. Někomu bude chybět, někomu to bude dělat radost.
Co budete dělat, když už nebudete v příštích volbách kandidovat?
Mám několik nápadů a představ, o které se zatím nechci dělit. Je to výzva, o níž si možná ješitně myslím, že ji zvládnu bez problémů.
Myslíte si, že budete ve Sněmovně chybět?
Každý je nahraditelný. Samozřejmě že jsem charakteristický poslanec. Takže tady nebude Kalousek. Někomu bude chybět, někomu to bude dělat radost. Jistě jsou poslanci, kteří když ze Sněmovny odejdou, nikdo si toho nevšimne. Až odejdu já, tak to bude znát. Někomu to bude líto, někdo z toho bude mít radost. To je asi všechno.
Andrej Babiš mluví často o předsedovi pirátských poslanců Jakubu Michálkovi jako o novém Kalouskovi. Vidíte v něm svého nástupce?
To opravdu v žádném případě. Myslím, že pohledem na svět i povahovými vlastnostmi se málo lidí od sebe liší jako zrovna my dva.
Vloni 17. listopadu na Národní třídě lidé skandovali Kalousek na Hrad. Je to něco, co v budoucnu chcete zkusit?
Vůbec o tom nepřemýšlím. Zeptejte se za pět let a třeba vám řeknu: Dneska o tom už přemýšlím.
Tahle země se potřebuje vrátit k normální demokratické formě vládnutí a opustit oligarchii východního typu.
Opravdu si myslíte, že trojkoalice ODS, KDU-ČSL a TOP 09 bude vládnout?
Pevně doufám, že se bavíme o příštím vítězi voleb. Strašně si to přeji, jsem ochoten tomu napomoci ze všech sil. Ještě více než konsolidované veřejné rozpočty se tahle země potřebuje vrátit k normální demokratické formě vládnutí a opustit oligarchii východního typu.
Hnutí ANO má v průzkumech téměř po sedmi letech ve vládě stále kolem 30 procent. Čím to je?
Šest let jim fouká do zad vítr celoevropské konjunktury. Dobře prodávali hospodářské výsledky, o které se nezasloužili. Což jim nezazlívám, to by dělala každá vláda. Co jim zazlívám, je, že nevyužili dobrých časů, aby vytvářeli rezervy pro krize. Jestliže pan premiér tvrdí, že vláda snižovala dluh, není to pravda. Je to jeden z mýtů. Nicméně ta propaganda je masivní, velmi profesionální a míří na přesně vybranou skupinu voličů, která na ni slyší. Pokud vím, hnutí ANO za sedm let existence ve vládě kompletně vyměnilo své voliče. Mířilo na středopravé voliče. Před několika lety mi pan premiér vyčítal, že jsem za krize šetřil příliš málo, že jsem měl šetřit mnohem víc. Dnes říká, že jsem ekonomiku škrtil, když jsem tolik šetřil. Nemají problém říkat každý den něco jiného.
Nepodílí se na úspěchu ANO i slabá opozice?
Nepamatuji si tak sešněrované mediální prostředí. O svobodném prostředí se tady nedá mluvit. Tahle současná politika je v úplně jiných kulisách a podmínkách médií, jejich vlastníků a dohod, než byla dříve. Nicméně souhlasím s vámi. Hlavní chybou opozice je, že je velmi roztříštěná a že jí chybí jasný leadership. Doufám, že to u koalic bude odstraněno.
Koalice ODS, KDU-ČSL a TOP 09 teď vyjednává o lídrech v jednotlivých krajích. Šéfka topky Markéta Pekarová Adamová by měla vést kandidátku v Praze. Prý je to 50 na 50. Má pro vaši stranu koalice vůbec cenu, kdyby neměla Prahu?
Mým úkolem není vyjednávání tohoto typu ani jeho komentování. Jsem takovým lobbistou. Mým úkolem je lobbovat za kompromisy, které se domluví na úrovni lídrů. Často jsou to velmi bolavé kompromisy a jejich osudem je, že se vždy někomu nelíbí. Nebudu vzkazovat našim partnerům, co je pro nás přípustné.
Váš čestný předseda Karel Schwarzenberg deníku Právo řekl, že je vůči ODS plný nedůvěry. Máte to stejně?
Ne. Opravdu ne. Jsem 30 let členem jedné nebo druhé politické strany, kterou jsem založil. Dobře vím, že nemůžete mít stoprocentní důvěru ve svého partnera, ale ani k řadě svých spolustraníků. To tak prostě je. Důležitá je většinová vůle tří stran dát se dohromady a něco změnit. Že v těch stranách jsou někteří lidé, jimž nevěřím? Ti jsou v mé straně taky.
Splyne TOP 09 zpátky s KDU-ČSL?
To se nedomnívám a snad na to ani nikdo nemyslí. Jde o férovou spolupráci tří subjektů.
Sám jste říkal, že opozice je rozdrobená.
Když se sejde na jedné koaliční kandidátce, rozdrobená už nebude. Koaliční kandidátka stačí.
A není to právě cesta k tomu spojování?
Jeden nikdy neví, ale já si to nemyslím.
Nejdříve jsem pivo v hospodě pokládal za absolutní prkotinu. Potom jsem pochopil, že to prkotina není.
Neuškodila vaší straně aféra, kdy jste si dal pivo v zavřené hospodě?
Omluvil jsem se za to. S hostinským jsem kamarád, což snad i politici můžou. Nejdříve jsem to pokládal za absolutní prkotinu. Potom jsem pochopil, že to prkotina není. Někdo to označil za papalášství. Porozuměl jsem tomu, co jsem provedl. Mrzí mě to, zpátky to nevezmu. Zaplatil jsem 15 tisíc korun. Inspiroval mě vlčí mák, který jsem měl na klopě. Existuje Domov Vlčí mák starající se o válečné veterány. Takže jsem tam poslal 15 tisíc na pořízení prostředků na ochranu válečných veteránů proti covidu. Jsou to lidé, kteří si to zaslouží.
Máte na sebe jako politik jiné měřítko než na ostatní?
Udělal bych to, i kdybych nebyl politik. Akorát by mě přitom nikdo nefotil. Byť mě mrzí, že jsem mohl ten pocit vyvolat. Nikdy jsem se při přestupcích neschovával za imunitu. Když mě na silnici chytili policisté, platil jsem pokutu jako každý jiný.
Jste velkým kritikem návrhu státního rozpočtu na příští rok. Několikrát jste říkal, že byste seškrtal provozní výdaje státu. Jak konkrétně?
Výdaje ve státním rozpočtu jsou investiční a provozní. Každá kapitola má poměrně velké množství provozních výdajů a tam se dají ušetřit desítky miliard. Je velmi nefér, když náklady na krizi, která je bezprecedentní, nesou jen živnostníci a podnikatelé. Státní úředníci nenesou ani korunu nákladů. Mám zkušenost s jinou finanční krizí a nebylo to nic příjemného, ale snažili jsme se výdaje na krizi rozložit na celou společnost. Tahle vláda to naprosto nemilosrdně přenáší na živnostníky, malé podnikatele a částečně na zaměstnance v soukromém sektoru, ale zaměstnanci státu nenesou břemeno žádné – a je to půl milionu lidí. Nepočítám mezi ně zdravotníky.
Co byste navrhoval?
Možností je řada, od propouštění po dočasné snížení mezd. Když je nouze, musí se šetřit. Zaměstnanci v gastro průmyslu, cestovním ruchu a celé řadě dalších odvětví, která jsou recesí postižena, si teď také nemohou vyskakovat. Museli se smířit s tím, že mají málo. Stát by měl být loajální, částečně nést náklady a se soukromým sektorem se solidarizovat.
Které státní zaměstnance máte konkrétně na mysli?
Nemyslím tím učitele nebo policisty. Mám na mysli zeštíhlení státní správy.
To by stačilo?
Ptáte se na příklady. Na dalších provozních výdajích lze ušetřit desítky miliard. Tím nechci říct, že je možné dosáhnout vyrovnaného rozpočtu. Moje kritika rozpočtu je postavena na třech bodech. Je zcela nepravdivý. Vychází ze scénáře, který je příliš optimistický a překonaný. 1 488 miliard, které si paní ministryně namalovala do příjmů, prostě stát nevybere. Sice jsme si schválili deficit ve výši 320 miliard, ale on bude hodně přes 400 a možná budeme jedinou zemí v EU, která bude mít deficit příští rok vyšší než v letošním roce, což bude velmi nepříznivá zpráva pro všechny věřitele. Myslím, že nám to spočítají na úrocích. Druhá výhrada je, že na straně státu není sebemenší zájem šetřit. Jestliže paní ministryně řekne, že na běžných výdajích ušetří miliardu korun, člověk neví, jestli se má smát, nebo plakat. To je, jako kdyby rodina řekla, že za rok ušetří korunu. Třetí výhradou je: Potřebujeme deficitní rozpočet a jednorázové impulzy do ekonomiky. Vláda dělá výdaje mandatorní a kvazi mandatorní povahy, ať už jsou to platy, důchody nebo dávky, které se budou opakovat v dalších letech. Po odeznění krize by měla přijít velmi rychlá konsolidace a cesta k vyrovnaným rozpočtům, ale to vláda vůbec nemá v úmyslu. Na rok 2023 plánuje 252 miliard deficitu.
Ministryně financí Schillerová často argumentuje, že nechce být jako Kalousek. Podle ní cestou není šetření, ale dát peníze lidem, aby je utratili. Nemá pravdu?
My jsme byli v úplně jiné situaci kvantitativního uvolňování. V roce 2010, kdy jsme přebírali rozpočet, byly úroky na státních dluhopisech 5,7 procenta. A kdybychom rychle nekonsolidovali a nepřesvědčili trhy, že jsme schopni chovat se věrohodně, dostali bychom zemi do dluhové spirály. V roce 2011 už jsme si půjčovali jako Německo pod tři procenta a stabilizovali jsme situaci. Vláda má dnes komfortní situaci, protože si může půjčovat velmi levně díky expanzivní politice centrálních bank, ale to neznamená, že si může půjčovat donekonečna. Každá vláda by měla deficitní rozpočet, ale nebyl by tak obludně veliký. Před námi je obrovský problém, protože koronavirová krize dříve nebo později odezní, ale po roce 2030 nás nenávratně čeká krize demografická – až silné ročníky odejdou do důchodu a ty slabé nebudou schopny ufinancovat sociální a zdravotní pojištění. Pokud k ní doklopýtáme bez reforem a vyčerpáni stamiliardovými deficity, které vláda plánuje, řešení příliš nevidím. Nemůže se to odrazit v ničem jiném než ve výši důchodů a v dostupnosti a kvalitě zdravotní péče.
Co byste dělal se superhrubou mzdou?
Stačí se podívat do zákona z roku 2012. Na můj návrh byla superhrubá mzda zrušena a zbyla z ní 19procentní daň z hrubé mzdy. Ale současně s tím byla upravována i zdravotní a sociální pojištění a byla startována penzijní reforma. To je jediné, co dává smysl. Zákon měl účinnost k 1. lednu 2015 a ANO a sociální demokracie superhrubou mzdu znovu zavedly. Od té doby slibují, že ji zruší. Jednak k tomu ale nikdy nepřistoupily, a kromě toho to dělají nejméně šťastným způsobem – salámovou metodou. Neřeší kardinální problém sociálního, penzijního a zdravotního systému. Jediné, co dává smysl, je udělat to pořádně. Daňová reforma, penzijní reforma a reforma sociálního pojištění by se měly projednat současně s cílem, aby byl penzijní a zdravotní systém dlouhodobě udržitelný.
Co říkáte na to, že návrh podpoří ODS?
Myslím, že se dostali do vlastní ideologické pasti. 15procentní daň je pro ně mantra, stala se z ní posvátná kráva a nejsou schopni od ní upustit. Jsem dalek toho, abych kritizoval ODS, je to jejich rozhodnutí. Ale kladu otázku, jaký je rozdíl mezi pěti tisíci důchodcům a tímto přídavkem pro zaměstnance? V obou dvou případech se jedná o dárek pro vybrané skupiny lidí a v obou dvou případech je na dluh. Strašně rád bych snižoval daně oproti snižujícím se výdajům. To je koneckonců zodpovědná pravicová politika. Ale snižovat daně oproti zvyšujícím se výdajům, na tom fakt nevidím nic pravicového. Nechci si půjčovat na výplatu od svých vnuků.
Bude to nějak vadit při té vznikající koalici?
Proč by to vadilo? Toto je volební období, koalice vzniká na další období. Není to žádnou překážkou naší spolupráce. Jenom jsem si tak povzdechl. Vždyť budou chtít vládnout. A ta vláda to bude mít velice komplikované i bez tohoto návrhu.