Jedna z favoritek prezidentské volby Danuše Nerudová rozvířila vody kampaně svým výrokem, že je jejím největším handicapem její mládí a pohlednost, což pronesla v rozhovoru pro CNN Prima NEWS. Politický marketér Radek Hadj Moussa, který pracuje na kampaních Spolu a ODS, si však nemyslí, že by tento konkrétní výrok měl nějak výrazně ovlivnit volby. Lidé jej však řeší také proto, jelikož je kampaň zatím nevýrazná a kandidáti toho kromě svého vzhledu nenabízejí příliš.
Kandidátka na prezidentu Danuše Nerudová v rozhovoru pro CNN Prima NEWS řekla, že jejím největším handicapem je fakt, že je mladá a krásná. Jak tento výrok hodnotíte jako politický marketér?
Především to hodně vypovídá o samotné kampani Danuše Nerudové, ale i ostatních kandidátů. Zatím jsou tak opatrné a bezzubé, že i ten nejslabší vánek dokáže takto rozvířit prach. Ten výrok bude jistě mnoha lidem protivný, ale spoustě může být zrovna tak sympatický – téma fyzické krásy jako handicapu se ve veřejném prostoru poslední dobou objevuje poměrně často. Troufnu si ale říct, že naprosto drtivé většině bude tato „kauza“ naprosto lhostejná. A být lidem lhostejný je to nejhorší, co se vám v kampani může stát.
Evropské volby
Mají podobné výroky schopnost výrazně ovlivnit samotné volby?
Samozřejmě. Proto také vznikají, proto se o nich píše v novinách a dělají se o nich rozhovory. Pokud ale zrovna toto bude nejvýraznější či dokonce rozhodující moment těchto prezidentských voleb, bylo by až úsměvné, jak málo výrazných témat kampaň přinesla. Doufám, že volby nastolí zásadnější témata než to, jak kdo hodnotí svůj vzhled.
Co byste teoreticky jako marketér Nerudové v současné chvíli dělal? Lze podobný výrok obrátit také v její prospěch, nebo je lepší negativní reakce ignorovat?
Je samozřejmě mnoho způsobů, jak chyby obrátit ve svůj prospěch – vzpomeňme na Babišovo „sorry jako“. Politická kampaň je hra na víc tahů, a to, jestli ten který tah byl chybný, často ukážou až ty následující. Ale obecně myslím, že není dobrá strategie nechat se na různých nešťastných výrocích „utahat“. Častokrát je jejich opakované vysvětlování, vyvracení a omlouvaní jen udržuje déle naživu.
Jak zatím hodnotíte kampaně jednotlivých kandidátů? Dopustil se podle vás i někdo další takhle nešťastného výroku?
Nešťastnější než výrok sám mi připadají kampaně samotné. Sice vypadají dobře – videa, grafické zpracování a podobně jsou na vysoké úrovni. A to je právě to. Kampaně zatím jen dobře vypadají, ale nic neříkají. Jsou to opravdu spíše soutěže krásy. Generál Pavel se nás snaží okouzlit svým masarykovským vousem, Andrej Babiš se převlékl za jakéhosi hodného strýčka a paní Nerudová se přiznává, jak je její krása limitující. Ale jinak nikdo z nich moc nenabízí, proto také volby nemají jasného favorita. Zatím nikdo z kandidátů nepřišel s žádnou politickou nabídkou. Zasloužíme si víc než to. Ale uvidíme po Vánocích, to se snad kampaně trochu proberou.