Kdo ovládá sociální sítě? Favorité voleb se v prvenství střídají, projevuje se z nouze ctnost

Sociální sítě jsou fenomén, který už zhruba dekádu ovlivňuje nejen prezidentské volby v Česku i zahraničí. CNN Prima NEWS zjišťovala, kteří kandidáti na čtyřech největších platformách slaví prvenství. Někteří z trojice nejlepších vás i možná překvapí. Politolog Jan Kubáček následně přiblížil, jaký vliv mají sociální sítě na voliče, i to, která platforma bude letošním volbám hlavy státu kralovat.

Facebook hrál svou roli už ve dvou předchozích přímých volbách. Kraluje na něm expremiér Andrej Babiš (ANO) s více než 330 tisíci sledujícími – nejspíše i díky pořadu Čau, lidi.

Druhou největší podporu nasbíral generál ve výslužbě Petr Pavel s necelými 70 tisíci fanoušků, třetí místo – možná pro někoho překvapivě – obsadil senátor Pavel Fischer.

„Zklamu velkou část mladých a prvovoličů, ale největší vliv v nadcházejících volbách bude mít Facebook. Tím, že zestárl se svými uživateli, a tím, že starší voliči stále patří svou disciplínou k nejpočetnější a nejvlivnější politické skupině, která je vzorná v účasti u voleb, bude rozhodujícím elementem,“ uvedl Kubáček ve vysílání CNN Prima NEWS.

Platí to i přes to, že Češi mají velmi rádi Instagram. „Lákají je obrázky, vtipné vzkazy, foto prožitky. Dvojnásobně to platí o TikToku. To jsou ale platformy, které jsou zatím méně úspěšné než Facebook a jsou spíše pro mladší. A právě u nich účast u prezidentských voleb drhne,“ pokračoval.

Mladší publikum na Instagramu má úplně jiné preference. Není proto překvapivé, že této síti vévodí ekonomka Danuše Nerudová se 145 tisíci sledujících. Pavel, který v posledních týdnech investuje hodně času do tvorby nejrůznějších virálních videí, je druhý. Sleduje ho zhruba 70 tisíc lidí. Třetího Babiše, který se fanouškům prezentuje i například se zbraní v ruce, o pár tisíc méně.

Twitter má v Česku poměrně málo uživatelů, hodně jej ale využívají mocní a vlivní lidé, například politici nebo novináři. Twitteru jednoznačně vládne Babiš, který má přes půl milionu sledujících. Na druhém místě je Pavel s téměř 140 tisíci a na třetím Nerudová.

Nejmladší, ale stále populárnější sociální sítí je TikTok. Do prezidentské volby zasáhne poprvé. I na této platformě pro mladé publikum suverénně vede Nerudová se 75 tisíci sledovateli. Na druhém místě je neoficiální fanouškovská stránka Babiše s názvem „Prezident Babiš“. A oproti běžným průzkumům se na TikToku velká oblibě těší i podnikatel Karel Diviš se 16 tisíci sledujícími.

Z podpory na sociálních sítích lze podle Kubáčka odhadnout, kdo bude slavit volební úspěch a získá lepší výsledek. „Sociální sítě jsou umný zesilovač. Až začnou prezidentské debaty, které považuji za zlomový okamžik a myslím, že nakonec rozhodnou, kdo vstoupí do druhého kola i kdo bude faktickým vítězem u široké nerozhodnuté veřejnosti, stanou se sociální sítě tlampačem jak případného úspěchu, tak debaklu nebo selhání v očích veřejnosti,“ podotkl politolog.

Kandidáti se točí v kruhu

Sociální sítě podle něj dokážou velmi dobře mezi lidi dostat „echo“, kdo nebyl v debatách rozhodný, důrazný či nezvládl své emoce. „Ukážou, kdo zažil debakl, komu se zadařilo a s kým se nemá počítat. Pro mě jsou sociální sítě zesilovač, utvrzují a posílají vzkazy mezi spíše přesvědčenou komunitu. Váhající však osloví něco úplně jiného,“ mínil.

Jedná se zejména o tři momenty: jaký bude poslední impulz kandidátů a jejich vzkaz před volbou, jak zkrotí v posledních dnech své emoce a zda zvládnou své první velké přímé přenosy.

Prezidentští kandidáti nyní podle Kubáčka až toužebně vyhlížejí začátek ledna. „Chtějí začít prosazovat své politické cíle. Teď se trochu točí v kruhu. Už v podstatě vystřídali pečení, vánoční ozdoby a zvířátka v náručí. Začíná se projevovat z nouze ctnost,“ uzavřel politolog.

Tagy: