Senioři za volantem tvoří poměrně početnou skupinu řidičů, málokterému z těch aktivních je ale přes 85 let. Zatímco u nás stačí k dalšímu řízení vozu od 65 let věku úspěšné absolvování periodické lékařské prohlídky, v Itálii musí lidé starší 80 let každé dva roky znovu i k praktickému přezkoušení v autoškole. Candida Uderzo je v tomto směru jednou z rekordmanek, zvládla to totiž i ve 100 letech.
Candida Uderzo se stala teprve třetí Italkou, která dál běžně jezdí i po svých 100. narozeninách. „Mám štěstí, je mi 100 let, být stále zdravá je i pro mě překvapením. Neberu žádné prášky, jen jednou za čas něco na spaní,“ řekla dáma narozená v roce 1922 pro italský deník Corierre della Sera. Seniorka má dokonce stále tak dobrý zrak, že může číst noviny, aniž by potřebovala brýle.
Má Patrasová stále řidičský průkaz? Policie ho herečce po nehodě nemohla zabavit
Herečka Dagmar Patrasová po pondělní autonehodě odmítla dechovou zkoušku. Navíc policii nevydala řidičský průkaz, takže jí ho strážci zákona nemohli zabavit. Policisté se nicméně případem dále zabývají.
Jedinou velkou bolestí v životě obdivuhodné penzistky bylo, když ztratila manžela. „Ale rozhodla jsem se, že zůstat naživu znamená užít si to co nejvíce,“ řekla deníku. „Začala jsem chodit na dlouhé procházky s přáteli, pomohlo mi to vyrovnat se se smutkem. Po odchodu do důchodu jsem se připojila k pěší skupině a od té doby jsem nevynechala žádný výlet. Každou neděli v šest hodin ráno jsem připravena vyrazit,“ prozradila svůj recept na dlouhověkost. I díky tomu si podle svých slov dál drží i řidičák.
Italská populace patří k nejstarším v Evropě a počet lidí, kteří dosáhli důchodového věku, stále roste. Podle údajů zveřejněných začátkem května Istatem, národním statistickým úřadem, je Itálie domovem více než 20 tisíc stoletých lidí. V roce 2019 to bylo jen necelých 14,5 tisíce občanů starších 100 let.
Licence pro osoby nad 80 let se v zemi na jihu Evropy obnovují každé dva roky, přičemž řidiči musí předložit lékařské potvrzení, že jsou fyzicky a duševně způsobilí a současně absolvovat praktické přezkoušení v autoškole.
V ČR jsou pravidla mírnější
Podle statistických záznamů žije v Česku více než 700 stoletých lidí, není však známo, zda jsou mezi nimi také aktivní řidiči. Tuzemští řidiči senioři musejí na lékařskou prohlídku podle schématu 65, 68, 70 a pak vždy po dvou letech, teoreticky to tedy možné je.
Úprava bodového systému i 17letí řidiči. Kupka chystá revoluci v dopravě
V Česku by brzy mohli řídit auto i sedmnáctiletí řidiči. Na silnice by mohli pod dohledem zkušenějších šoférů. Ministerstvo dopravy to chce navrhnout společně s úpravou bodového systému. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dále počítá se zpřísněním sankcí za závažnější přestupky a naopak snížit postih u méně závažných porušení. Změny by měly začít platit od roku 2024.
„Obecně si nemyslím, že mezi řidičem šedesátníkem a řidičem pětašedesátníkem je výrazný rozdíl. Vzhledem k individuálním rozdílům v rychlosti stárnutí se zvýšené riziko může objevit u řidičů před dovršením sedmdesáti let věku, například vlivem působení většího počtu onemocnění najednou,“ říká Ivana Doleželová, primářka Oddělení geriatrie a následné péče Thomayerovy nemocnice.
Skutečnost, že starší řidiči nezpůsobují dopravní nehody častěji než jiné věkové skupiny, potvrzují policejní statistiky. Z více než 70 tisíc dopravních nehod, které v roce 2020 zavinili řidiči motorových vozidel, jich 6 434 bylo zaviněno řidiči nad 60 let, tedy jen něco málo přes 9 %.
O tom, že věk nehraje zásadní roli při obsluhování vozidla, svědčí i záznamy České pojišťovny. Řidiči nad šedesát let se podle statistik na dopravních nehodách v posledních dvou letech podíleli v 16 % všech případů.