Senioři za volantem tvoří poměrně početnou skupinu řidičů, málokterému z těch aktivních je ale přes 85 let. Zatímco u nás stačí k dalšímu řízení vozu od 65 let věku úspěšné absolvování periodické lékařské prohlídky, v Itálii musí lidé starší 80 let každé dva roky znovu i k praktickému přezkoušení v autoškole. Candida Uderzo je v tomto směru jednou z rekordmanek, zvládla to totiž i ve 100 letech.
Candida Uderzo se stala teprve třetí Italkou, která dál běžně jezdí i po svých 100. narozeninách. „Mám štěstí, je mi 100 let, být stále zdravá je i pro mě překvapením. Neberu žádné prášky, jen jednou za čas něco na spaní,“ řekla dáma narozená v roce 1922 pro italský deník Corierre della Sera. Seniorka má dokonce stále tak dobrý zrak, že může číst noviny, aniž by potřebovala brýle.
Jedinou velkou bolestí v životě obdivuhodné penzistky bylo, když ztratila manžela. „Ale rozhodla jsem se, že zůstat naživu znamená užít si to co nejvíce,“ řekla deníku. „Začala jsem chodit na dlouhé procházky s přáteli, pomohlo mi to vyrovnat se se smutkem. Po odchodu do důchodu jsem se připojila k pěší skupině a od té doby jsem nevynechala žádný výlet. Každou neděli v šest hodin ráno jsem připravena vyrazit,“ prozradila svůj recept na dlouhověkost. I díky tomu si podle svých slov dál drží i řidičák.
Italská populace patří k nejstarším v Evropě a počet lidí, kteří dosáhli důchodového věku, stále roste. Podle údajů zveřejněných začátkem května Istatem, národním statistickým úřadem, je Itálie domovem více než 20 tisíc stoletých lidí. V roce 2019 to bylo jen necelých 14,5 tisíce občanů starších 100 let.
Licence pro osoby nad 80 let se v zemi na jihu Evropy obnovují každé dva roky, přičemž řidiči musí předložit lékařské potvrzení, že jsou fyzicky a duševně způsobilí a současně absolvovat praktické přezkoušení v autoškole.
V ČR jsou pravidla mírnější
Podle statistických záznamů žije v Česku více než 700 stoletých lidí, není však známo, zda jsou mezi nimi také aktivní řidiči. Tuzemští řidiči senioři musejí na lékařskou prohlídku podle schématu 65, 68, 70 a pak vždy po dvou letech, teoreticky to tedy možné je.
„Obecně si nemyslím, že mezi řidičem šedesátníkem a řidičem pětašedesátníkem je výrazný rozdíl. Vzhledem k individuálním rozdílům v rychlosti stárnutí se zvýšené riziko může objevit u řidičů před dovršením sedmdesáti let věku, například vlivem působení většího počtu onemocnění najednou,“ říká Ivana Doleželová, primářka Oddělení geriatrie a následné péče Thomayerovy nemocnice.
Skutečnost, že starší řidiči nezpůsobují dopravní nehody častěji než jiné věkové skupiny, potvrzují policejní statistiky. Z více než 70 tisíc dopravních nehod, které v roce 2020 zavinili řidiči motorových vozidel, jich 6 434 bylo zaviněno řidiči nad 60 let, tedy jen něco málo přes 9 %.
O tom, že věk nehraje zásadní roli při obsluhování vozidla, svědčí i záznamy České pojišťovny. Řidiči nad šedesát let se podle statistik na dopravních nehodách v posledních dvou letech podíleli v 16 % všech případů.