KLDR udělala výjimku, odvysílala selhání Jihokorejců. Se zpožděním, ale i logem Coca-Coly

V severokorejské státní televizi došlo k neobvyklému jevu – nabídla totiž zápas Jižní Koreje z fotbalového mistrovství světa v Kataru. Důvod byl evidentně škodolibý, protože „Asijští tygři“ v osmifinále proti Brazílii v prvním poločase čelili čtyřgólovému ponížení. Lidé v KLDR nicméně tento zápas mohli vidět až s dvoudenním zpožděním.

Kdyby Jižní Korea dokázala zaskočit a vyřadit Brazilce, více než pravděpodobně by v totalitním státu platilo to, co na většině předchozích světových šampionátů. Tedy, že utkání sousedů zpod 38. rovnoběžky jsou tabu. Ale když proti „kanárkům“ zažili velmi nelichotivý první poločas s výsledkem 0:4, rozhodla se státní stanice KCTV Severokorejcům tento zápas naservírovat.

Svěřenci portugalského trenéra Paula Benta sice ve druhém poločase zastavili demolici, ale v Kataru i tak po výsledku 1:4 skončili.

Televize zařadila toto utkání do vysílání až s dvoudenním zpožděním, jak informuje americký web NK NEWS zaměřený na příběhy z komunistické země. To ale není v případě KLDR nic zvláštního – KCTV nabídla většinu zápasů z mistrovství světa, vždy však až den nebo dva po závěrečném hvizdu.

„Samozřejmě není náhoda, že jediný odvysílaný jihokorejský zápas byl ten, který znamenal vyřazení z turnaje,“ uvedl pro NK NEWS novinář Martyn Williams specializující se na Severní Koreu. „Ukazuje to malichernost, což není nic neobvyklého,“ dodal.

Právě mistrovství světa je pro běžné Severokorejce jednou z mála příležitostí, jak zprostředkovaně nahlédnout do venkovního světa. Ovšem na zápasy Jižní Koreji a Japonska povětšinou platí embargo. Praktika je obvykle taková, že se ve státní televizi neobjevují ani utkání z klubové úrovně, ve kterých by se mohl objevit třeba jen jediný Jihokorejec.

V případě katarského mundialu došlo, kromě odvysílání utkání proklínaných států, i na další odklon od běžné praxe. Severokorejští cenzoři totiž nevymazali z přenosu reklamy na produkty nepřátelských zemí. Někteří lidé v KLDR tak možná poprvé v životě spatřili logo amerického nápojového giganta Coca-Cola nebo jihokorejské automobilky Hyundai. Na začátku turnaje byly tyto značky z vysílání vymazávány, v pokročilejší fázi v něm zůstávaly.

Izolované Severní Koreji se mimochodem dostalo před MS v Kataru její optikou milého prohlášení, které asi ani sama nečekala. Šéf FIFA Gianni Infantino totiž uvedl, že není vyloučené, aby KLDR někdy hostila světový šampionát. „Jsme globální fotbalová organizace. Jsme fotbalisté, ne politici, a chceme lidi spojovat. Jakákoli země může hostit (vrcholnou) akci. Pokud chce Severní Korea něco pořádat,“ konstatoval, což se setkalo s velkým nepochopením zbytku světa.

Tagy:
reklama Jižní Korea Severní Korea KLDR cenzura fotbal sport Mistrovství světa v Kataru 2022 brazilská fotbalová reprezentace jihokorejská fotbalová reprezentace KCTV