ZPRÁVY PLUS - 7.1. v 10:30
Premiér Petr Fiala (ODS) má posledních devět měsíců na to, aby voliče přesvědčil, že si jeho vláda zaslouží další čtyři roky ve Strakově akademii. Politolog Pavel Šaradín a komentátor Petr Kolář se v pořadu Zprávy PLUS ve vysílání CNN Prima NEWS shodli, že vláda už žádné velké změny neprosadí, současně diskutovali o podobě volební kampaně a roli sociálních sítí. Podle Koláře však lidi kampaň politiků na sociálních sítích a jejich konflikty nezajímají a klíčová je pro ně ekonomická situace.
Do voleb do Poslanecké sněmovny zbývá zhruba devět měsíců a již brzy se naplno rozběhne předvolební kampaň, ve které spolu budou soupeřit dva největší hráči – opoziční hnutí ANO a vládní koalice Spolu. Jak podle průzkumů, tak podle politologa Šaradína i komentátora Koláře, však k vítězství jasně míří hnutí ANO. „Muselo by se stát něco velmi výrazného, aby se to změnilo,“ shodli se oba hosté.
ČTĚTE TAKÉ: Nestíhají schvalovat zákony, přesto nebudou poslanci měsíc schůzovat. Pauzu si dá i Senát
Šaradín však koalici Spolu zatím neodepisuje. „Podle některých teorií se v tom posledním roce před volbami voliči k vládním stranám vrací s tím, že zhodnocují své reálné preference. Tudíž existuje naděje, že se někteří voliči koalici vedené ODS vrátí. Co pro to může strana udělat? Musí doufat, že se zlepší ekonomická situace, měla by začít s lepší komunikací a pomohly by i nějaké ty neekonomické úspěchy. Ale ten rozdíl mezi ANO a Spolu je tak obrovský, že pro mě je takřka nepředstavitelné, že by se ten vývoj nějak podařilo zvrátit,“ popsal situaci politolog.
Ještě menší šanci dává Fialově kabinetu ve volbách Kolář. „Lidé to přece hodnotí podle toho, jak se za té vlády měli. Nechci být definitivní, v minulých volbách to vypadalo podobně, a poté přišla pandemie a vše bylo jinak. Tak teď může přijít další covid, jiný virus nebo může spadnout kometa a to může ještě zamíchat kartami. Ale bez velkého zásahu budou lidé volit podle peněženek a podle toho, co vláda dělala poslední čtyři roky, ne podle kampaně v posledních měsících,“ nabídl svůj odhad.
Oba hosté se shodují na tom, že od vlády již neočekávají žádné velké legislativní změny. „V posledním roce se takové věci nedělají. Spíš to bude tak, že pan Kupka bude jezdit po republice a bude se fotit u toho, jak otevírá dálnice, aby mohl říkat, že otevřel nejvíce dálnic od dob Karla IV.,“ nebral si servítky Kolář. „Neočekávám už žádné nepopulární kroky, vláda se naopak pokusí slíznout smetanu, pokud to bude možné,“ nabídl svůj pohled Šaradín.
Volební kampaň je na spadnutí
Tématem diskuze byla ve studiu CNN Prima NEWS také samotná volební kampaň, která začne již za několik málo měsíců. Podle expertů budou jedním z hlavních nástrojů kampaně sociální sítě, na kterých jsou již nyní někteří zejména opoziční politici jako doma. „Zhruba 70 až 80 procent lidí nepřemýšlí politicky, hodně lidí politiku dlouhodobě nesleduje a právě u nich mohou vzbudit nějakou první emoci kampaně na sociálních sítích,“ popisuje roli moderních technologií v kampani Šaradín. „Ano, ale to přeci není podstata politiky. Podstata politiky je, že pokud slíbím, že snížím daně, a dám si to na billboardy a potom je všem těm lidem zvýším, tak si můžu na sociálních sítích dělat, co chci a nepomůže mi to,“ dodal k tématu Kolář.
„Je úplně irelevantní, jestli Markéta řekne, že je Andrej blb, a na to Andrej řekne, že je Markéta husa. Lidi to nezajímá, oni to nesledují, ale každý z nich sleduje to, jaký mu přijde účet za energie nebo kolik platí na dani z nemovitosti. Člověk se podívá, jaké mu chodí účty, kolik platí, kolik platil před rokem a před dvěma a bude se rozhodovat podle toho, a ne podle toho, jestli mi někdo trdluje na TikToku,“ vysvětlil Kolář.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Hádka ekonomů. Můžeme být mezi nejlepšími na světě, řekl Křeček. Vraťte diplom, namítl Bednář