Transplantace ledviny v akci 1+1. I takovou nabídku mohou uživatelé nalézt na speciálním e-shopu, který vytvořila Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP). Fiktivní web System Shop od 6. února spadá do nové komunikační kampaně, jež má za cíl otevřít celospolečenskou debatu o udržitelnosti zdravotního systému. Autoři chtějí upozornit zejména na důležitost prevence. Přesto snahu pojišťovny řada lidí kritizuje a padají slova o neetičnosti i nechutnosti kampaně.
„Reklama, která v rukavičkách sděluje, že kouření škodí zdraví, už nefunguje. Pokud chceme začít něco měnit – a v tomto případě to není nic menšího než uvažování lidí o svém zdraví a celém systému – museli jsme zvolit provokativnější formu,“ vysvětlil ke vzniku kampaně náměstek ředitele VZP pro služby klientů Ivan Duškov.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Hororové probuzení. Michael usnul s čočkami, oko mu požrala agresivní bakterie
Fiktivní e-shop, který nabízí například bypass, umělou ledvinu či dialýzu, u všech položek v nabídce uvádí jejich reálné náklady. Transplantace ledviny včetně hospitalizace a chirurgického zákroku například vyjde na více než půl milionu korun.
Když srdce nemůže pracovat, přicházíme o to nejcennější, co máme. Lékaři nám dokážou pomoct. Ale za jakou cenu❓💰...
Posted by VZP ČR on Sunday, February 12, 2023
Za provokativní se dají označit i „speciální akce 1+1“ nebo kategorie „cenové trháky“. Absurdita sdělení má však jasný cíl – vzdělat klienty pojišťovny a laickou veřejnost zpravit o tom, na kolik jednotlivé zákroky český zdravotnický systém skutečně vyjdou. A to v protipólu s tím, na kolik vychází preventivní prohlídka u lékaře.
Nechodíte na preventivní prohlídky? Připlatíte si, navrhuje ministerstvo. Šmucler zuří
Nechodíte k lékařům na preventivní prohlídky? Pak zbystřete. V budoucnu byste na to mohli doplatit, a to doslova. Lidem, kteří neřeší preventivní prohlídky, by se mohlo zvýšit zdravotní pojištění. Počítá s tím jeden z návrhů ministerstva financí. Situací kolem jednání s pojišťovnami je přitom znechucen prezident České stomatologické komory Roman Šmucler. Ve vysílání CNN Prima NEWS uvedl, že nechápe, proč pacienti zdravotní pojištění vůbec platí.
„Cena zdraví je nevyčíslitelná, je tím nejdražším, co máme. Vyčíslit se ale dají ceny zákroků a stejně tak velmi dobře víme, jaké jsou náklady na preventivní vyšetření. Asi není třeba zdůrazňovat, že oproti nákladné léčbě jde o zanedbatelné položky,“ pokračoval Duškov a dodal, že součástí kampaně je upozornit právě na tento propastný rozdíl.
Zákrok máte zaplacený
Po „výběru“ konkrétního zboží se uživatelé dozví, kolik pacientů trpí některou z chorob, která v důsledku vybrané ošetření vyžaduje. Stejně tak zjistí, jaká jsou rizika a zejména, jak mohou zákroku předejít. Jelikož se jedná o fiktivní e-shop, může mnohé zmást tlačítko „koupit“. Pokud však chcete daný zákrok takzvaně hodit do košíku, čeká vás příjemná zpráva.
„Zaplaceno!“ hlásá e-shop. Zákroky a zdravotní pomůcky, které v kampani VZP „nabízí“ jsou totiž hrazeny díky pojištění, které si klienti pravidelně platí. „Ale aby náš systém zdravotní péče fungoval co nejlépe, musíme se k němu všichni chovat odpovědně. Prevence totiž vždycky vyjde levněji,“ zdůrazňují autoři kampaně.
Posted by VZP ČR on Friday, February 10, 2023
Ačkoliv je záměr vzniku e-shopu poměrně jasný, o emotivní reakce uživatelů, diváků a posluchačů není nouze. Zejména na sociálních sítích se pojišťovna setkává s kritikou. „Tohle si může dovolit třeba supermarket, ale společnost, která je povinně financována solidárním příspěvkem? Chápu, že i špatná reklama je reklama, ale tohle je naprosto mimo. Musíte klesat tak hluboko?“ ptal se u příspěvku nabízející právě transplantaci ledviny v akci 1+1 jeden z uživatelů.
„Milá pojišťovno. Nemocný člověk má úplně jiné hodnoty a vést tuto kampaň je poněkud za hranou. Nemocný moc dobře ví, co ho zdravotní péče stojí. Prosím, obměňte PR team ve vašich řadách. Předem děkujeme,“ připsala další komentující. Našli se i tací, kteří si nebrali servítky.
VZP mírní obavy
„Nechutná a neetická kampaň u závažných diagnóz, kterou mohl vytvořit jen mladý nebo nezkušený člověk s neempatickým a cíleně ekonomickým smýšlením, jenž se neumí vcítit do role pacienta a neumí si představit co obnáší život člověka, v tomto případě čekatele na konkrétní orgán,“ kritizovala další uživatelka. Té přišla představa „e-shopu jako vyčíslení nákladů za konkrétní zákrok absurdní“.
Víte, kolik stojí léčba komplikované chřipky v nemocnici❓💰 Zjistěte cenu zdravotní péče na našem e-shopu, kde nakoupíte pouze informace o tom nejdražším co máte 👉https://www.systemshop.cz/
Posted by VZP ČR on Tuesday, February 14, 2023
Najdou se ale i hlasy těch, kteří kampaň kvitují. „Skvěle! Ještě bych pro rejpaly doplnil, kolik průměrně tento výkon při standardním průběhu stojí v jiných zemích. Například Německu, Dánsku, Francii, Španělsku,“ hájil pojišťovnu jeden z diskutujících. „Nejdřív jsem myslel, že vám účet ukradli anarchokapitalisté... Ale jako edukace je to dobrý. Lidé mají dost ‚specifické‘ představy i o velmi běžných zákrocích,“ dodal další.
Ti, kteří netuší, že daný příspěvek nebo krátké video odkazující na fiktivní e-shop kampaně, navíc vyjadřují obavy. „Tak snad je to osvětová kampaň, a ne příprava na to, až si budeme muset vše platit sami,“ napsala jedna z uživatelek. Takové a další teze však VZP rázně odmítá. „Neříkáme, že by lidé neměli péči čerpat, naopak je nabádáme, ať využijí možností prevence. Chceme, aby přemýšleli o svém zdraví i celém systému, který zkrátka není perpetuum mobile,“ vzkázal Duškov.