Ten Ježíš musí pryč! Vedení Akademie výtvarných umění hodlá odstranit sochu slavného Josefa Václava Myslbeka. Studentstvo a část pedagožstva prý totiž trpící Spasitel „děsí“. Zvláštní. Normální člověk by řekl, že škola bude spíše zděšena jednou její vyučující, která se nahá předvádí před malými dětmi, ne dílem českého klasika. Ale to ne. Holt jiná doba…
Vedení Akademie odůvodnilo v debatě na sociální síti přesun Ježíše Krista z frekventované chodby na kříži tím, že na původním místě ho studenti a studentky několikrát poškodili. Těžko se chápe, proč někdo, kdo se sám chce stát umělcem, má potřebu vandalizovat sochu svého slavného předchůdce. Od samotné AVU pak tohle vysvětlení působí nanejvýš pokrytecky.
K TÉMATU: Spor o Myslbekova Krista na AVU: Část studentů děsí, podle rektorky však zůstane na místě
Výtvarník Jan Šerých na vyjádření školy reagoval: „Osobně jsem byl v Senátu několikrát přítomen vyjádřením na téma nepatřičnosti téhle sochy na školní chodbě. Možná je to téma k polemice… ale kamuflovat ten vpravdě revoluční čin nějakou ochranou mi připadá docela licoměrné. A pokud je snad opravdu potřeba chránit Myslbeka před studentstvem, začínám konečně chápat slovo péče ve správném kontextu.“
Komentáře a glosy
Texty zveřejňované v rubrice Názory se nemusí ztotožňovat s postoji redakce CNN Prima NEWS. Jedná se o autorské komentáře redaktorů a externích přispěvatelů.
Proč se vlastně někteří příslušníci intelektuální elity, k níž by snad studující prestižní umělecké školy měli patřit, chovají jako grázlíci sprejující svá graffiti třeba na Karlův most? Možné vysvětlení nabízí vedoucí Digitální laboratoře AVU Jana Doležalová: „Mě to taky děsí, když jdu k vrátnici. Utrpení člověka? Je to morbidní. Nevím, proč je to tam stále. Působí to, jako když jdeš k oltáři. Nemá tam nic co pohledávat a děsit lidi. Kristus trpící na kříži je za zenitem.“
Takže tady to vidíme, dokonce z úst jedné z přednášejících. Symbol křesťanství dnes „děsí“, dokonce je „morbidní“, nemá tam co „pohledávat“ a vůbec, Kristus je „za zenitem“…
Aby bylo jasno, nejde o žádný krvák, či horor, jak by se mohlo zdát z reakcí (naštěstí jen) části studentstva a pedagožstva. Jde o klasickou černou plastiku. Jejíž kvalitu mimochodem pochválil i slavný francouzský sochař Auguste Rodin, který řekl, že lepšího Krista nikdy neviděl. Nelze se tak ubránit dojmu, že vadí prostě samotný fakt, že jde o symbol křesťanství. Což samo o sobě v dnešní progresivní době „uráží“ a „děsí“.
Co děsí progresivisty?
Rozhodnutí vedení Akademie působí o to absurdněji, že ho přijalo v čase, kdy se „proslavila“ jiná umělkyně. Nikoli snad, že by tak jako Myslbek vytvořila sochu. Její dílo je jaksi živější. Až moc. Pedagožka AVU Kateřina Olivová zcela nahá kolem sebe rozhazovala hlínu do rytmu elektronické hudby před publikem, v němž se nacházela řada malých dětí. Incident řeší policie pro podezření z trestného činu výtržnictví.
když nerespektuješ práci praci někoho jiného, a respekt neznamena souhlas, a bereš ji pouze ideologicky, potom se nediv....
Posted by Vojtěch Míča on Thursday, May 9, 2024
Zvláštní je, že k téhle scéně, která opravdu vyhlížela jako z béčkového hororu, zaujala Akademie daleko tolerantnější postoj, než k Myslbekovi. „Co se týče nahoty, k níž mířily dotazy a komentáře na sociálních sítích, můžeme jen konstatovat, že je s uměním spojena od prehistorie až do současnosti a pro autorku performance je i klíčovým vyjadřovacím prostředkem,“ odepsala na dotaz CNN Prima NEWS.
Jak škola zdůraznila, vystoupení se konalo v rámci studentské akce Slay the Patriarchy, pořádané v den, kdy veřejnost slaví „čarodějnice“ (tato tradice prý symbolizuje trestání neposlušných žen). Tím se nám „začarovaný“ kruh uzavírá. Akademie všemi deseti podporuje nechutné vystoupení před malými dětmi, protože tím se přece bojuje proti „zlému patriarchátu“. Čímž je myšlena bílá západní civilizace, která dle pokrokových lidiček nedokázala nic jiného, než utlačovat ženy, lynčovat černochy a ničit planetu.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Vystoupení nahé učitelky
Té civilizaci se také říká „křesťanská“ a ve skutečnosti dala světu hodnoty, jakými jsou lidská práva, svoboda, demokracie, právní stát. Progresivisty ale jejich vlastní kultura děsí, přijde jim morbidní a je za zenitem… Zato nahé ženě poskakující před dětmi tleskají, přijde jim krásná a moderní. Závěr ať si udělá laskavý čtenář sám.
Naštěstí zdaleka ne všichni na AVU mají mozky naplněné progresivistickou ideologií a nenávistí ke klasice a krásnému umění. Objevila se petice za „Zachování Myslbekova kříže na hlavní budově AVU (Akademie výtvarných umění v Praze)“. Můžete ji podepsat. Třeba tím pomůžete k tomu, aby ti, kteří spravují náš historický kulturní odkaz, dostali rozum.