Ve štábu koalice Spolu se v sobotu večer bujaře slavilo – alkohol tekl proudem, pod okny se nesla vůně vítězných doutníků. Politici z ODS, kteří byli v minulosti dominantní silou české politiky, si museli na oslavy v těch nejdůležitějších volbách počkat dlouhých jedenáct let. K vítězství je přitom dovedl dlouhodobě podceňovaný lídr Petr Fiala, kterému se ještě donedávna příliš nevěřilo. Jak se tedy vítězství koalice tradičních stran rodilo?
Nejdříve je potřeba si připomenout historický kontext. ODS byla jednou z dominantních sil české politické scény během celých devadesátých i nultých let. Postupně se však na tradiční pravicovou stranu nabalovaly nejrůznější kauzy.
Naposledy slavili občanští demokraté ve volbách v roce 2010. Tehdejší stranický lídr Petr Nečas sice volby nevyhrál, přesto dokázal společně s TOP 09 a Věcmi veřejnými vítěznou ČSSD Jiřího Paroubka obejít a vládu sestavit. Kabinet však skončil nešťastně kontroverzním policejním zásahem na Úřadu vlády v červnu 2013. To byla pro ODS tvrdá rána, ze které se vzpamatovávala v podstatě až do letošních voleb.
Petr Fiala jako necharismatický zachránce
Strana spojená se spoustou afér proto zvolila do svého vedení nenápadného akademika Petra Fialu. Ten skutečně dokázal během následujících let stranu zachránit před úplným propadem a v roce 2017 získal již přes 11 procent hlasů, tedy o přibližně tři procenta více než v roce 2013, což z ODS činilo nejsilnější opoziční stranu.
Přesto nikdo příliš nevěřil, že by skutečně mohl být Fiala příštím premiérem, jak o sobě rád v rozhovorech prohlašoval. Poslední dekáda totiž byla ve znamení charismatických lídrů, kteří navrhují jednoduchá řešení problémů. Vzpomenout si můžeme například na současného premiéra Andreje Babiše.
Fiala takový nikdy nebyl. Přestože nikdo nepochybuje o jeho vzdělání či lidské slušnosti, jako charismatického by jej asi označil málokdo. Často také mluvil jazykem, kterému běžní voliči moc nerozuměli. Jednoduše řečeno, předpoklady pro budoucího premiéra z lidu neměl.
Povedený marketing i koalice
Co se tedy stalo, že mohl Fiala v sobotu večer předstoupit před televizní kamery jako pravděpodobný příští premiér? Stálo za tím několik aspektů. Po volbách v roce 2017 veřejnost volala po sjednocení opozice, například statisícové davy na demonstracích Milionu chvilek. Fiala to skutečně částečně dokázal spojenectvím s TOP 09 a KDU-ČSL v rámci koalice Spolu.
To by však k vítězství nestačilo, čemuž dlouhodobě nasvědčovaly veškeré preference. Dalším aspektem byl jistě covid, který Fialův vyzyvatel Babiš v premiérském křesle objektivně nezvládl. Jeho chaotické kroky v řízení pandemie vedly ke zbytečným obětem, což pomohlo preferencím opozičních stran.
Především však ODS zvládla předvolební marketing. Strategii měl na starost zkušený marketér Radouane Hadj Moussa a kampaň pod jeho vedením mohla směle konkurovati hnutí ANO. Postupně gradovala a značka Spolu fungovala.
Marketéři Spolu dokonce dokázali takřka nemožné. Fialu jako charismatického lídra v závěru kampaně lidem představili. Minimálně tak působil z povedených billboardů po celé zemi. K tomu neudělal žádné velké chyby a slušně zvládl předvolební debaty.
Koalici Spolu však čeká těžký úkol. V rámci volebních slibů si toho naložili hodně. Chtějí zkrotit rozpočet, zlepšit bytovou situaci, vyřešit důchodovou reformu a do toho se lépe potýkat s covidem než jejich předchůdci. Bude zajímavé sledovat, zda se jim to povede.