Vzpomínáte na pohádku Obušku, z pytle ven a na vychytralého hostinského, který nabízel jitrnici, jakou svět neviděl? Kam se ale na pohádky hrabe česká politická realita. Tady namísto jitrnice máme rovnou informační kampaň, jakou svět neviděl – skoro doslova. Ovšem to, že ji svět neviděl, ještě neznamená, že by byla zadarmo. Naopak. Bude stát desítky milionů, které zaplatíme my všichni.
Daňové balíčky, šetření, utahování opasků, reformy, škrty a největší deficity v historii. Vláda zaníceně mluví o šetření a utahuje kohoutky občanům. Jiné kohoutky ale dál vesele kapou, ba přímo tečou. A tak se veřejnost před časem dozvěděla, že v době, kdy důchodci nebo rodiny s dětmi obracejí každou korunu dvakrát, ministerstvo vnitra s klidem utratí na osvětovou kampaň proti dezinformacím 42 milionů korun.
ČTĚTE TAKÉ: Vyšel magazín CNN Prima NEWS plný esejí, rozhovorů a reportáží. Je ohrožena svoboda slova?
Na rovinu řekněme, že na 42 milionech státní rozpočet nestojí, ani s nimi nepadá. Čtyřicet dva melounů státní kasu ani nezruinuje, ani nespasí. Ale když má vláda na jedné straně plná ústa úspor a na druhé straně vesele utrácí za věci, jejichž význam je přinejmenším velmi pochybný, tak to (řečeno slovy klasika), vysílá velmi špatný signál. Je celkem jasné, že řada lidí by se uskrovňovala s mnohem větším elánem, kdyby jí v tom šli příkladem sami politici. Kdyby byl nějaký náznak úspornosti patrný i na chování státu a jeho představitelů, než aby se vyžadoval pouze od občanů. To se ale, bohužel, neděje a lapálie s webem nenaletět.cz a vůbec s celou slavnou informační kampaní ministerstva vnitra to jen dokládá.
KOMENTÁŘ: Nechtějí, aby senioři volili. Mladá generace přitom také podléhá dezinformacím
Začalo to před pár lety v Německu celkem nevinně — písní o tom, že babička je ekologická svině, protože jí maso a jezdí terénním autem. Pokračovalo to v Británii brexitem, kde byla stará generace obviněna, že právě ona sebrala mladým tu úžasnou možnost zůstat i nadále členy EU. Vida, stačilo pár let počkat a móda nasazovat seniorům psí hlavu dorazila také k nám. Jen si všimněte, jak často ve veřejném prostoru zaznívá názor, že mladý člověk může klidně volit už od 16 let, zatímco „starým“ by se toto právo mělo naopak úplně sebrat. Senioři jsou přece hloupí, už jim to nemyslí, a proto snadno podlehnou dezinformacím. Problém ovšem je, že dezinformacím podléhá celkem masivně i mladá generace. Byť se o tom z nějakého důvodu nemluví.
Za desítky milionů jsme se tak například z plakátků ve vlacích dozvěděli, že šíření poplašných zpráv je trestný čin. Bezva. A pointou sdělení je co? Lze totiž celkem úspěšně předpokládat, že tohoto faktu si je každý svéprávný jedinec celkem dobře vědom i zadarmo. Nebo jsme snad vstoupili do nové komunikační éry, kdy se politici budou vyžívat v tom, že nám budou (za drahé peníze) říkat věci, jež jsou zcela zjevné? „Bacha, občané, za šíření poplašné zprávy můžete jít za katr,“ řekne nám ministr vnitra Rakušan a premiér Fiala ho doplní: „Když budete za katrem, nebudete si moct do Německa jezdit pro větší a levnější Nutellu jako já.“
Ale zpět ke kampani a ke skvělým webovkám, které měly podle ministerské ideje být zdrojem všeho objektivního a nedezinformovaného vědění. Pomineme-li fakt, že články jsou tam několik měsíců staré a tematicky uspořádané podle hesla „každý pes, jiná ves“, nelze asi dost dobře pominout informaci, jež na nás vyskočí, jakmile rozklikneme archiv článků. Doslova se tam píše: „Informace a doporučení v archivních článcích odpovídají době jejich publikování. Provozovatel webu nenese odpovědnost za škodu způsobenou nesprávnou informací nebo radou, kterou by si čtenář udělal na základě článku, který v důsledku plynutí času obsahuje již neplatnou právní úpravu.“
V EU nezavádíme cenzuru. Většinu svého času obhajuji práva blbců mít názor, říká Jourová
Po digitálních platformách nechceme cenzuru. Jsem přesvědčená, že proti dezinformacím se musí bojovat podloženými fakty, řekla v rozhovoru pro CNN Prima NEWS eurokomisařka Věra Jourová (ANO). Jedna z nejvlivnějších žen v Česku podle svých slov „většinu času obhajuje práva blbců mít názor“. Kromě jiného se rozpovídala například o svém pohledu na protivládní demonstrace mimoparlamentní strany PRO.
Takže přeloženo: „Sice jsme vám chtěli servírovat ověřené informace, ale vlastně sami moc nevíme, čemu věřit. Takže nám raději ani vy moc nevěřte, a hlavně se našimi radami neřiďte. Jinak budete mít smolíka pacholíka.“ Za desítky milionů tak Rakušanovo ministerstvo vytvořilo informační zdroj, z něhož je možné čerpat informace takřka jen na vlastní nebezpečí.
Člověk by si skoro přál, aby celá tahle záležitost s kampaní proti dezinformacím byla sama jedna velká dezinformace. Jenže není. Tohle je opravdu zcela vážně míněný počin ministerstva vnitra, zcela vážně míněný web proti dezinformacím a zcela vážně míněná plakátová kampaň, za kterou všichni zaplatíme.
Upřímně řečeno, v té pohádce o obušku na tom asi skutečně byli líp. Nejen, že hospodský byl po právu náležitě vypráskán, ale ta jeho jitrnice, jakou svět neviděl, byla alespoň zadarmo – na rozdíl od Rakušanovy kampaně, jakou svět neviděl, která bude daňové poplatníky stát více než 40 milionů. Přes to všechno je tu ale jeden pozitivní moment – ten, který tak rád bojuje proti dezinformačním kampaním, sám naletěl na dezinformační kampaň, že je parta jakýchsi markeťáků schopná udělat za 42 míčů kampaň proti dezinformacím.
MOHLI JSTE PŔEHLÉDNOUT: Na tyhle kecy nejsem zvědav, vpálil Vondra Davidovi. Zvažoval odchod z debaty ve studiu