České e-shopy i kamenné prodejny se budou řídit novými pravidly. Díky novele zákona, která má zlepšit ochranu spotřebitele, by zákazníci již neměli být vystaveni zavádějícím slevám ani falešným recenzím. Drobné změny se týkají také procesu reklamačních řízení.
České spotřebitele nově nebudou moct obchody balamutit falešnými slevami. Prodejci se mnohdy uchylovali k praktice, při níž zboží dočasně zdraží, aby u něj mohli následně uvést větší slevu. „Nové akční ceny budou záviset na nejnižší ceně, která bude v období 30 dnů před uveřejněním slevy,“ vysvětlil nově zaváděný systém v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS Petr Šmelhaus, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest. Nejnižší cena z posledního měsíce zároveň nově musí být u zlevněného zboží uvedena.
Další změnou, která by měla zlepšit postavení zákazníka, je nová regulace systému recenzí internetových obchodů. „E-shopy budou muset uvádět informace o tom, jak získávají recenze. Ty budou muset být ověřené,“ popsal Šmelhaus. V současné době pro zveřejňování recenzí neexistují závazná pravidla, řídí se pouze etikou prodávajících.
Nově by měly za uvádění falešných recenzí následovat sankce. Šmelhaus přiznává, že kontrola hodnocení na on-line prodejnách bude náročná. Pokud však dozorový orgán shledá na základě podnětu pochybení, může prodejci uložit pokutu až do milionu korun.
Reklamace mohou být v neprospěch spotřebitelů
Složitější změna pravidel čeká reklamace. „Existuje něco jako ‚zákonná záruka‘. V uvozovkách, protože zákon to takto nestanoví. Toto se nemění, mění se způsob jakým se tzv. zákonná záruka uplatňuje. Teď to je tak, že právo uplatníme, pokud se vada vyskytne. To znamená, že nemusíme zkoumat, jestli byla v okamžiku předání zboží. Se změnou se vždy budou zkoumat vady, které byly při předání zboží,“ uvedl Šmelhaus.
Oproti současnému stavu může podle něj být změna při případných sporech a prokazování původu závad „trochu v neprospěch spotřebitelů“. Na druhou stranu se prodlužuje lhůta tzv. právní fikce, v jejímž průběhu není potřeba prokazovat existenci vady při převzetí zboží. Její trvání se mění ze šesti měsíců na jeden rok.
V praxi by však mělo podle odborníka zůstat vše víceméně při starém: „Je pravděpodobné, že prodejci zvyklí na současný systém budou při reklamacích postupovat obdobnýcm způsobem. Některé véci nebudou řešit nějak ‚formalisticky‘. Musím vědět, že po roce je na mně jako spotřebiteli to, abych prokázal, že vada existovala již při převzetí zboží. Jinak platí dvouletá lhůta, při které mohu nároky uplatňovat,“ řekl Šmelhaus.