Jediný Čech, který byl v F1: Schumacher mi přál hodně štěstí. Snad budu mít brzy nástupce

Tomáš Enge se přesně před 20 lety stal prvním Čech, který zasáhl do formule 1.

Rozhovor s bývalým pilotem formule 1 Tomášem Engem

Celý svět se 16. září 2001 ještě vzpamatovával z teroristických útoků v USA. Jakékoliv sportovní události byly pochopitelně upozaděné, přesto přesně před 20 lety nastal velký den pro Českou republiku. Tomáš Enge se stal prvním – a stále posledním – Čechem, který závodil ve slavné formuli 1. O nezapomenutelné zkušenosti vyprávěl v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS.

Poprvé do vozu formule 1 usedl Enge už v roce 1999, to však bylo „jen“ na testech v Barceloně. O dva roky později to ale bylo něco úplně jiného. Ostrý závod, navíc v opěvovaném chrámu rychlosti – na italském okruhu Monza.

Premiéru mu dopřál legendární Alain Prost, čtyřnásobný mistr světa, který provozoval stáj pojmenovanou podle svého příjmení. „V té sezoně jsem bojoval o titul ve formuli 3000,“ uvedl Enge v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS k seriálu, který byl kdysi vstupní branou do nejprestižnějšího šampionátu, jakou je dnes formule 2. „Ale ve druhé části ročníku jsem měl pár závodů, ve kterých jsem nedojel, a titul už jsem před posledním závodem získat nemohl. V tu chvíli se ozval Alain Prost, protože se jim zranil jezdec v přechozí Grand Prix v belgickém Spa.“

Nabídka obnášela místenku do formule 1 na poslední tři závody ročníku 2001. „Absolvoval jsem testy, vyzkoušel si zastávky v boxech a tak dále. Pak se rozhodlo o tom, že budu v Monze startovat.“ A to po boku Michaela Schumachera, Miky Häkkinena, Davida Coultharda nebo mladíčka Kimiho Räikkönena.

Jako mladý lovil kola z popelnice, v osudný den pochyboval. Co ukázal film Schumacher?

Byl to fenomenální jezdec, který to ale se svou soutěživostí a nekompromisností nezřídka přeháněl. Netflix ve středu pustil do světa dokument o sedminásobném mistrovi světa ve formuli 1 Michaelu Schumacherovi. Snímek se z velké části zaměřuje na to, jak se Němec dokázal vydrápat na úplný vrchol, ačkoliv neměl nejlepší finanční zázemí. Etapě po vážné nehodě na lyžích se věnuje minimálně. Slzy příbuzných ale prozrazují, že k normálnímu životu má nyní „Schumi“ daleko.

„Tenkrát jsem se v paddocku pohyboval už delší dobu. Formule 3000 se jezdila na stejných místech jako formule 1, takže jsem se s těmito osobnostmi potkával už dříve. Ale stejně to bylo něco neuvěřitelného – skočil jsem do toho zničehonic jako benjamínek,“ uvedl.

Lituju více věcí

Debut napřed neprobíhal úplně podle představ, v trénincích i kvalifikacích Engeho provázely technické komplikace. „Nečekal jsem, že v ostrém závodě odjedu více než 10 kol. A nakonec jsem to zvládl celé bez jakýchkoliv problémů se ztrátou jednoho kola na vítěze Juana Pabla Montoyu,“ podotkl Enge, který skončil na 12. místě před Fernandem Alonsem, který stejně jako Räikkönen jezdí v F1 dodnes.

Přitom česká premiéra v královně motorsportu mohla být odložena. „Původně se ani nevědělo, jestli se závod pojede, protože bylo krátce po 11. září. Pamatuju si, že Schumacher obcházel všechny jezdce, přál jim štěstí, a aby byli v první zatáčce opatrní, aby se něco nestalo i s ohledem na situaci v New Yorku.“

Nemělo zůstat pouze u tří Grand Prix – kromě Itálie jel Enge také v americkém Indianapolisu a japonské Suzuce. Mluvilo se o něm jako o potenciální hvězdě formule 1. Jenže vše zhatil pozitivní dopingový nález z roku 2002, kdy mu ve vzorku moči našli marihuanu. „Lituju více věcí, v kariéře prostě uděláte něco dobře, něco jiného špatně. Ale ohledně této skutečnosti si bude nejlepší počkat do prosince na knihu, kterou chystám. Tento incident popíšu. Stejně jako celou závodní kariéru včetně působení v Americe nebo závodů Le Mans,“ láká Enge.

Formule 1? Dnes potřebujete budget 20 milionů eur

I po dvou dekádách od nezapomenutelného dne mu přísluší titul „jediný Čech, který se kdy představil ve formuli 1“. Nevypadá to, že by se blýskalo na změnu.

„Motorsport je hodně o penězích. Není to jen o talentu, trénování, není to jako ve fotbale, kdy si koupíte kopačky a míč. Cestování s vozem po světě je ohromně nákladné. Těch položek je opravdu hodně,“ řekl 45letý rodák z Liberce. „Na to, abyste se mohli dostat do formule 1, potřebujete třeba 10 až 20 milionů eur. Jsme malá země, nemáme takovou kupní sílu jako jiné státy, které jsou pro sponzory a automobilky atraktivní. Momentálně nemáme v motorsportu pevné základy. Doufám, že se to do budoucna zlepší a uvidíme dalšího Tomáše Engeho.“

Od doby, kdy se představil v F1, prošly monoposty celkem značnou proměnou. „Dnes jsou vozy formule 1 oproti dřívějšku velice tiché, už nevydávají takový zvuk, jako když jsem jezdil já s desetiválcovými motory, které točily 20 000 otáček za minutu. Ale ty souboje jsou pořád stejné, i teď máme různé rivality – vidíme to, jak si Lewis Hamilton s Maxem Verstappenem nedají na trati ani metr.“

Enge zmínil, že nefandí ani jednomu ze dvou hlavních mužů letošního šampionátu. „Nemám svého favorita, hlavně chci, aby to bylo napínavé do posledního závodu. Letošní sezona je zatím na trati i mimo ni kontroverzní, což je to, co fanoušci chtějí. Sleduju to s napětím, ale nerozčiluju se, protože mě to baví,“ uzavřel český průkopník, který 10. října na mosteckém autodromu představí fanouškům originální vůz týmu Prost, s nímž se před 20 lety zapsal do historie.

Tagy: