Téma zdražování hýbe nejen Českou republikou. Ekonom Lukáš Kovanda ve vysílání CNN Prima NEWS varoval nakupující, že dobrý obchodník této situace v tuzemsku využije, a své produkty prodá za vyšší cenu. Je proto právě na spotřebitelích, zda jsou ochotni předražené zboží kupovat. Agrární analytik Petr Havel poznamenal, že tímto jednáním mohou obchodníci přijít o byznys, protože zákazníci přestanou produkty pořizovat.
Mezi potraviny, které meziročně prudce zdražily, patří například vejce. Ve slevě kus Češi zakoupí za tři koruny, bez ní za osm korun. Zemědělci argumentují tím, že je produkce vajec energeticky náročná. Podle Havla se však nejedná o jediné faktory, které cenu tohoto zboží ženou nahoru.
„Energetická náročnost se mění v průběhu roku. Nyní v zimě je vyšší, nosnicím je třeba topit. Není to však pouze energie, byť je v hlavní roli. Je nutné zmínit ptačí chřipku, která zasáhla chovy drůbeže, jež se musely vybít. Dále máme trend zvyšovat pohodu zvířat – i to jsou vyšší náklady. Posledním bodem je předvánoční období, po vejcích je vysoká poptávka,“ přiblížil analytik.
Zdražování nemám obchodníkům za zlé
Ekonom Kovanda doplnil, že průměrnou cenu vajec nejde přesně určit, mění se. „Obchodníci využívají situace, kde se všude z médií line téma drahota, drahota, drahota. Nebyl by to dobrý obchodník, kdyby situace nevyužil. Nemám jim to za zlé, ale je nutné říci na rovinu, že to tak je,“ vzkázal.
Položky jako vejce či máslo v letošním roce zažívají nejvyšší odchylky mezi výrobní a tržní cenou. „U některých potravin je patrné, že si jejich ceny obchodníci nadsazují. Vezou se na psychologické vlně, kterou rozpoutaly mimiřádné okolnosti a vodí si Čechy takzvaně jako ovečky. Proto máme výrazně vyšší ceny,“ zmínil Kovanda.
Přiznal však, že na cenu mají vliv i další faktory, jako velikost trhu či dotační a energetická politika. Na dotaz, zda si obchodníci k ceně přidávají „produkt současné hysterie – kdy se mluví o drahotě a oni tak mají pocit, že musí zdražit“, odpověděl jasně. „Spotřebitelé už déle než rok slýchají o inflaci, krizi, válce. A to obchodníkům nabízí prostor pro vytvoření určitého příběhu, proč zdražit,“ vysvětlil.
Hrozí ztráta bysnysu
Podle Kovandy se jedná o výsledek toho, jak velký vliv psychologická vlna má. „Nechci to ale kritizovat. Každý obchodník se tak chová a je na spotřebiteli, aby si dal pozor a nekupoval zbytečně draho. Je to na volbě každého z nás. Pokud na tyto ceny budeme přistupovat – například vejce za osm korun – tak tolik budou stát. Pokud je kupovat nebudeme, ceny půjdou dolů,“ dodal.
Havel souhlasil s tím, že například předvánoční období je „ideální“ dobou k tomu, aby se ceny vajec zvýšily. „Na druhou stranu, bylo řečeno, že dobrý obchodník nemůže situace nevyužít. Já si však myslím, že dobrý obchodník nemůže ceny zvyšovat – ať už jde o zemědělce, obchodníka nebo potravináře. Ukazuje se, že spotřebitelé nakupují daleko méně. Pokud budou ceny dále stoupat, mohou obchodníci přijít o byznys,“ uzavřel.