Křižovatka v Jablonci děsí řidiče. Někdo s námi hraje ruskou ruletu, říká expert

Nebezpečný přejezd přes tramvajové koleje v Jablonci

Nebezpečný přejezd přes tramvajové koleje v Jablonci

Velmi nebezpečnou situaci zachytila kamera na přejezdu přes tramvajovou trať v Jablonci nad Nisou. Přestože pro auta svítila zelená, souprava jim v plné rychlosti zkřížila cestu. Podle expertů k tragédii chyběl krůček.

„Někdo s námi hraje ruskou ruletu, velice nebezpečnou hru o naše životy,“ upozornil majitel místní autoškoly Jan Hlavatý. Právě posádka jeho auta podle něj jen kousek unikla tragédii. Video z vozu, ve kterém seděla žačka autoškoly a instruktor, zachycuje situaci, kdy auto přijíždí po vedlejší silnici na křižovatku. Vjezd na hlavní silnici vede přes tramvajové koleje, dopravu řídí semafory. „Naše auto zastavilo na bílé čáře, která označuje hranici křižovatky. Na semaforu byla červená, brzy padla zelená. Naše žačka se začala pomalu rozjíždět, na zelenou vjela do křižovatky, v okamžiku, kdy ujela asi dva metry a míjela semafor, skočila tam žlutá, pak červená a po dvou sekundách po kolejích proletěla tramvaj. Instruktor si jí naštěstí všiml a stihl dupnout na brzdu. Představte si tu situaci, vjíždíte na koleje a na vás se řítí vozidlo, které má 14 tun a jede rychlostí přes čtyřicet kilometrů v hodině. To je smrtelná záležitost,“ popisoval video s rozčilením Jan Hlavatý.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Řidiči si s parkováním v kopci často nevědí rady. Instruktor autoškoly popsal, jak na to

V šoku ze situace byli i další dopravní experti. „Ta situace dopadla dobře jen proto, že tam seděl učitel autoškoly, který na to byl schopný zareagovat. Kdyby tam byl mladý nezkušený řidič nebo pomalejší senior, případně auto s přívěsem, tak to muselo skončit srážkou. Ta prodleva mezi oranžovou a průjezdem tramvaje byla hrozivě krátká,“ uvedl dopravní expert Roman Budský.

Majitel autoškoly Lukáš Kobera upozornil, že prudké zabrzdění před kolejemi, které posádce zachránilo život, bylo paradoxně porušením předpisů. „To auto mělo teoreticky jet dál. Do křižovatky vjelo na zelenou a oranžová padla ve chvíli, když už nebylo možné bezpečně zastavit, takže správné by bylo dokončit průjezd křižovatkou. A skončilo by to paradoxně smrtelnou nehodou. Kdyby to ten instruktor nezašlápl, neměli šanci se z toho dostat,“ tvrdil odborník.

Jan Hlavatý je přesvědčený, že za nebezpečnou situaci může špatně nastavená signalizace. Technický ředitel dopravního podniku, který video získal od reportéra CNN Prima NEWS, ale tvrdí, že všechno funguje, jak má. „V tomto případě je na 99 procent vina na straně řidiče tramvaje, který do křižovatky vjel, když neměl. Jel na znamení stůj a nepočkal, dokud nebude křižovatka vyklizená,“ vysvětlil Ludvík Lavička.

Podle něj jde o takzvanou dynamickou křižovatku, kdy blížící se tramvaj změní světla a systém propočítá, jestli tramvaj stihne projet bez zastavení nebo jí dá signál stůj. „Někdy stačí, aby řidič přibrzdil, někdy musí zastavit,“ přiblížil manažer dopravního podniku. Řidič, který podle vedení dopravního podniku nerespektoval znamení, bude zřejmě čelit postihu. Všechny řidiče pak čeká nové školení. „Budeme je poučovat tak, aby si uvědomili, že ne vždy mohou na téhle křižovatce očekávat hladký průjezd,“ doplnil Lavička.

Světelná signalizace řídí provoz na tomto křížení teprve od května, po dokončení rekonstrukce tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Už dříve si řidiči stěžovali na nepřehledné velké množství semaforů a jejich nepřesné seřízení. Stávaly se situace, kdy museli čekat třeba i dvanáct minut, než padne zelená, což vedlo k řadě nebezpečných reakcí, otáčení v koloně i k průjezdům na červenou. Podle Lavičky už ale technici softwarový problém odstranili.

Na sociálních sítích se objevilo i video z dalšího přejezdu. Řidiči tam z parkoviště prodejny stavebního materiálu vyjíždějí na silnici přes tramvajovou trať. Tam provoz řídí signalizační zařízení stejné jako u vlakových přejezdů. Na záběrech je vidět, jak bliká červená, auta stojí z obou stran, ale tramvaj nejede. Pak signalizace zhasne a po pár sekundách souprava projede. Řidiči naštěstí zůstávají stát, všimli si, že se tramvaj blíží. „Tohle byla relativně běžná technická závada, která se stane. Bohužel to tam takhle zlobilo asi i několik dnů, ale my jsme to nevěděli. Jakmile nám to jeden z řidičů nahlásil, opravili jsme to a je to znovu v pořádku,“ omlouval se technický ředitel Ludvík Lavička. „Prosím každého, který si něčeho takového všimne, aby to hned zavolal na některou z našich nonstop linek,“ dodal.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Nová Inspekce silniční dopravy si posvítí na auta ve špatném technickém stavu. Bude pokutovat

Tagy: