Před rokem stál bitcoin přes milion a půl korun, teď je jeho hodnota čtyřikrát nižší. Investování do kryptoměn je riskantní byznys, který přesto stále láká. I přes aktuální ztrátu peněz ale zejména mladí lidé vnímají kryptoměny jako moderní technologii, do níž se vyplatí dlouhodobě investovat.
Dvaadvacetiletý student Radek se o investování zajímá už od střední školy. Vnímá to jako jednu z mála cest, jak získat do budoucna finanční svobodu. „Pořádně jsem začal investovat do kryptoměn až začátkem roku 2020, při nástupu do první práce na plný úvazek. Chtěl jsem své peníze zhodnotit. Počítal jsem ale i s variantou, že je ztratím,“ přiznává.
Kryptoměnový kolaps, o kterém se budou točit filmy. Pád burzy FTX se řídil z „bytu vášně“
Parta deseti přátel navzájem propletených milostnými vztahy. A luxusní střešní byt na Bahamách. Zní to jako scénář plytké reality show? Ve skutečnosti takhle začal reálný příběh, který skončil bankrotem jedné z největších kryptoměnových burz FTX. Její šéf Sam Bankman-Fried rozehrál kontroverzní finanční tažení, o kterém se budou bezesporu točit filmy.
Trh s digitální měnou je nestabilní a mladí investoři bez řádné průpravy mohou ztrácet desítky až stovky tisíc korun. „Je pravděpodobné, že pokud někdo za veškeré ušetřené peníze nakoupí bitcoin, jehož cena začne klesat, bude mít tendenci kryptoměnu rychle prodat, i za cenu ztráty hodnoty investice,“ vysvětluje Iveta Šplíchalová z investiční platformy Fumbi.
Takové emocionální nákupy i prodeje jsou pro začínající investory rizikové. „Pokud trh klesá, někteří lidé začínají panikařit a kryptoměny prodávají, což může ještě více umocnit jejich pád. Naopak dlouhodobí investoři, kteří zažili už několik zásadních propadů, většinou naopak přikupují takzvaně ve slevě,“ dodává Šplíchalová.
Pozor na podvodníky
Mladí většinou informace o kryptoměnách získávají prostřednictvím internetu, nejčastěji na platformách Coindesk a YouTube. Tam je ale náročnější oddělit kvalitní obsah od přehnaných tvrzení podvodných prodejců, kteří nabízí své vlastní digitální měny s příslibem extrémního zisku. „Existují dokonce skupiny, které nabízejí vlastní rádoby kryptoměny bez skutečné hodnoty, které lze na trhu později prodat jen stěží,“ varuje Dominika Vykydalová z projektu Holky v kryptu.
Nejčastějším problémem je nedostatek správných informací. „Většině lidí nepřijde důležité rozumět trhu s digitálními měnami. Pokud se však začnou více vzdělávat, spíše se vyhnou situacím, kdy o kryptoměny přijdou. Také pak dokáží lépe rozeznat podvodné praktiky i smysluplné investice,“ dodává Vykydalová.
Nesmyslné kryptoměny zmizí
Na trhu se všechny kryptoměny propadly razantně dolů. Panují i obavy z dominového efektu v podobě krachu dalších podobných projektů. Situace ovlivnila i třicetiletého Honzu, který se snažil své peníze zhodnotit v digitální měně poslední dva roky. „Zprvu to bylo ziskové, nyní ne, ale pořád v kryptoměnách vidím potenciál a vnímám je jako dlouhodobou investici,“ říká s tím, že věří v jejich budoucí růst. Každý měsíc proto dál investuje podobně velké částky, které v součtu ročně šplhají ke statisícům: „Vzhledem k propadu trhu jsem asi v osmdesátiprocentním mínusu, ale nelituji ničeho,“ dodává.
Studentka Adéla je v podobné situaci, ale překvapená z toho prý není. „Teď je asi nereálné být v plusu, jsem v mínusu jako každý. Zatím jsem ale neinvestovala markantní částky, spíš šlo o desítky tisíc ročně,“ dodává. Dle jejich slov je trh po celou dobu nestabilní a bylo by naivní si myslet, že propad nikdy nepřijde. I ona doufá, že se situace opět obrátí.
Aktuální propad mohou dlouhodobí investoři vnímat naopak jako ideální období, protože umožňují levnější nákup kryptoměn právě s vírou, že trh opět poroste. „Takovému období se říká medvědí trh. Propady na trzích jsou nejen v kryptoměnách a nelze určit, jak dlouho propad bude trvat. Někteří toho využívají pro levné nákupy, jiní zase vyčkávají. A výhodou je i to, že z trhu zmizí některé nesmyslné kryptoměny, jako je například dogecoin,“ vysvětluje Vykydalová.
Text je součástí mediálního projektu Generace 20 studentek a studentů Vyšší odborné školy publicistiky ve spolupráci se CNN Prima NEWS.