reklama

Lakomí Češi? Vánoční dárky do pěti tisíc, za stromečky ale utratí skoro miliardu

Letošní Vánoce budou z pohledu českých domácností skromnější než loni. Alespoň co se útrat za vánoční dárky týče. Podle průzkumu společnosti Fair Credit se chce každý druhý Čech vejít do pětitisícovky. Na dárky tak letos padne asi 55 miliard korun, což je o deset miliard méně než loni. Na vánočních stromcích ale Češi šetřit nehodlají.

reklama

Loni průměrný Čech za vánoční dárky utratil přes deset tisíc korun. Podle průzkumu společnosti Fair Credit nás v tomto ohledu letos čeká značné uskromnění. Skoro polovina dotázaných uvedla, že se chtějí vejít do pěti tisíc. Další třetina respondentů plánuje vydat maximálně deset tisíc a necelá pětina hodlá pro své nejbližší obětovat přes deset tisíc korun. Tři procenta z nás pak problém s obstaráváním dárků neřeší, protože na ně buď nemají peníze, nebo Vánoce neslaví.

Průzkum také ukázal, že více než polovina lidí utratí za Vánoce méně než loni, a to kvůli omezením nákupů v kamenných obchodech. „Z našeho dotazování vyplývá, že letos obecně panuje vůle k šetření a omezování se. Zdá se, že jsme si vědomi rizik, která by mohlo nezodpovědné chování a utrácení v této nejisté době přinést, a obavy z dalšího vývoje nás drží zpátky,“ uvedl k průzkumu Tomáš Konvička, jednatel společnosti Fair Credit.

Na stromcích nešetříme

„Pokud nepočítáme děti do 15 let, Češi letos za vánoční dárky utratí celkem zhruba 55 miliard korun. To je o deset miliard korun méně než loni. Na vině je koronavirus. Některým lidem se kvůli stále hrozící nákaze nechce do kamenných obchodů, takže kupují praktičtěji on-line,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Souhlasí také s tím, že další významná část lidí má obavy z budoucnosti, a tak raději šetří. „Někteří už o zaměstnání přišli, další se bojí, že se tak stane příští rok. Firmy také často ruší výplatu bonusů a zvláštních vánočních odměn, protože jsou rády, když jim kvůli krizovému zhoršení ziskovosti zbývá alespoň na běžné mzdy,“ dodal Kovanda.

Jestliže Češi budou šetřit na dárcích, za vánoční stromky letos utratí 850 milionů korun, což je přibližně stejná suma jako loni. Ročně se u nás prodá až 1,3 milionu stromků a jejich cena se už několik let nemění. Průměrně se pohybuje kolem 700 korun. „Ceny letos budou srovnatelné třeba s rokem 2015, kdy se pohybovaly od 300 do 1 300 korun. Češi jsou ale díky postupnému růstu své kupní síly ochotni utrácet více za dražší varianty vánočního stromku, například za vyšší jedli,“ uvedl Lukáš Kovanda.

Dánsko-polská jedle

Stromeček si zakoupí necelá třetina tuzemských domácností. Část domácností má umělý. Preferuje ho zhruba 15 procent Čechů. Některé z domácností pak získávají stromeček mimo maloobchodní síť. „Například ve vlastním lese nebo z náletu. Mimo maloobchodní síť Češi každoročně pořídí 200 až 250 tisíc stromečků,“ dodal Kovanda s tím, že nejoblíbenější jsou jedle hlavně kvůli tomu, že neopadávají.

Až 80 procent jedlí ale pochází ze zahraničí, hlavně z Dánska a Polska. Vánočních jedlí býval dříve nedostatek, takže velcí pěstitelé – především z Dánska, které je největším evropským producentem vánočních stromků – před několika lety založili na severu Polska nové plantáže. „Stromky z těchto plantáží rozšiřují nabídku jedlí i na českém trhu a i díky nižším dopravním nákladům drží jejich cenu na zmíněné prakticky neměnné úrovni,“ uzavřel Lukáš Kovanda.

Tagy:
Vánoce průzkum Češi dárky vánoční stromečky útraty

Hlavní zprávy

Černý scénář nemůžeme vyloučit, varoval Dušek. Předpověděl vrchol omikronové vlny
Koronavirus

Černý scénář nemůžeme vyloučit, varoval Dušek. Předpověděl vrchol omikronové vlny

Rizikový scénář nejde vyloučit, podle aktuálního vývoje ale kolaps nemocnic nehrozí, míní šéf Ústavu zdravotnických informací a statistiky Ladislav Dušek. Počet hospitalizovaných s covidem totiž v Česku několikátý den v řadě klesá. Potvrzuje se tak zatím teorie, že omikronem se nakazí více lidí, budou mít ale lehčí průběh. Většina států Evropy se přesto na vrchol vlny omikronu poctivě připravuje, včetně krizových scénářů.

Největší akvizice v historii her. Microsoft kupuje herního giganta Activision Blizzard

Americká softwarová společnost Microsoft koupí za 68,7 miliardy dolarů (zhruba 1,5 bilionu korun) vývojáře a vydavatele Activision Blizzard. Ten mimo jiné vlastní úspěšné herní značky jako Call of Duty, World of Warcraft, Diablo nebo Candy Crush. Po dokončení transakce bude Microsoft třetí největší herní firmou na světě podle výše tržeb za společnostmi Tencent a Sony.

Udělali strašné svinstvo. Manželství Harryho a Meghan nevěřím, říká historik

Na manželství prince Harryho a Meghan Markleové by historik a odborník na královskou rodinu Martin Kovář nevsadil. „Ve Velké Británii končí rozvodem více než 50 procent manželství, v USA je číslo ještě vyšší,“ řekl v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS. Připomněl také obvinění z rasismu, které Sussexové loni vznesli vůči nejmenovanému členu královské rodiny. To označil za „strašné svinstvo“, protože nedali druhé straně možnost se hájit.

reklama

Domácí zpravodajství

Absolutně šílené, reagují osobnosti na smrt zpěvačky. Covidem se prý nakazila úmyslně

Úmrtí zpěvačky Hany Horké zasáhlo nejen její fanoušky, ale také dlouholeté kolegy z folk-rockové kapely Asonance. Ti se ní loučí na sociálních sítích a sdílí fotografie z koncertů. K tragédii se vyjádřily také mnohé osobnosti. Horká zemřela v neděli ve věku 57 let poté, co prodělala koronavirovou nákazu. Podle nepotvrzených informací se měla onemocněním nakazit úmyslně.

Vnímejte realitu a vystupte z bubliny paní Schillerové, opřel se Skopeček do Nachera

Vnímejte realitu a vystupte z bubliny bývalé ministryně financí Aleny Schillerové (ANO), vmetl poslanci hnutí ANO Patriku Nacherovi místopředseda Sněmovny Jan Skopeček (ODS). Oba hosté se ve vysílání CNN Prima NEWS pohádali kvůli inflaci nebo stavu státního rozpočtu. Podle Nachera je země v dobré kondici a inflace je dovezená. Skopeček oponuje a vyčítá minulému kabinetu velké zadlužení.

reklama