Ledek, který vybouchl v bejrútském přístavu, byl podle médií špatně skladován dlouhých šest let. V roce 2013 ho přivezla ruská nákladní loď MV Rhosus. Původně mělo plavidlo plout až do Mosambiku, ruské námořní společnosti ale došly finance, a plavba proto skončila už v Bejrútu. Ruští námořníci i úřady před nebezpečným nákladem v přístavu ihned varovali, nikdo je prý ale neposlouchal.
Správa města podle americké CNN přemístila stovky tun ledku z přístavu do nedalekého skladu zřejmě v roce 2014. Ruské plavidlo MV Rhosus zůstalo „uvězněné“ v Libanonu ze dvou příčin. Bejrútské úřady loď zadržely kvůli tomu, že nesplňovala bezpečnostní předpisy. To by pravděpodobně pobyt lodi v přístavu jen prodloužilo, jenže v podobnou chvíli začal krachovat ruský podnikatel Igor Grečuškin, který MV Rhosus vlastnil. V Libanonu tak přišla o práci i posádka a ruská loď zůstala bez kapitána.
Ruská loď MV Rhosus, na které se ledek dostal do Bejrútu. Zdroj: Profimedia.cz
Posádka se v Libanonu spojila s právní kanceláří Baroudi & Associates, prostřednictvím které v roce 2014 varovala místní úřady i libanonské ministerstvo dopravy o „nebezpečném materiálu, který se na lodi převážel“. Podle CNN posléze právníci zpravili i ministerstvo spravedlnosti, které žádali o to, aby se s nebezpečným materiálem nakládalo tak, aby nijak neohrozil bejrútský přístav.
Takových varování sepsala firma ještě několik, snažila se také kontaktovat soud. Ten ale odpověděl, že není v jeho kompetenci řešit transport onoho nebezpečného nákladu nebo ruské lodi. Společnost Baroudi & Associates tak zkusila štěstí ještě jinak – kontaktovala přístav v Mosambiku a doufala, že se podaří problém vyřešit na základě mezinárodní pomoci.
Nezdolné stavby českých architektů. Přečkaly výbuchy v Bejrútu a Hirošimě
Dva dny dělí výbuch přístavního skladu v Bejrútu a 75. výročí atomového atentátu na Hirošimu. Obě tragické události mají jednu společnou stopu – českou. Jak v Libanonu, tak v Japonsku přežily exploze stavby, které navrhovali nebo postavili tuzemští inženýři a architekti.
Z Mosambiku ale přišla odpověď, která pravděpodobně utlumila veškeré naděje na řešení patové situace. Ředitel afrického přístavu, kam měla MV Rhosus doplout, totiž popřel, že by mělo ruské plavidlo kdy spatřit mosambické břehy. „Když k nám má připlout loď, většinou nás o tom někdo předem informuje. Ale v tomto případě jsme nedostali žádnou zprávu o tom, že má do přístavu Beira připlout loď tohoto typu a s popsaným nákladem,“ odepsal ředitel přístavu António Limombo.
Ruským úřadům se tak pomoci se zahraničním a výbušným nákladem nedostalo. Tuny ledku zůstaly po šest let v bejrútském skladišti. Vládní ignorace volání o pomoc se zřejmě stala osudnou v úterý 4. srpna.
Jak k neštěstí došlo?
Ztichlý Bejrút probudila v úterý večer masivní exploze. Výbuch v přístavu poslal k zemi okolní budovy, vysklil okna a strhl balkony. V troskách zůstalo přes pět tisíc zraněných, mrtvých je více než 150. Podle nejpravděpodobnější verze začalo během svářečských prací hořet ve vedlejším skladišti a oheň se rozšířil do skladu s ledkem.
O střechu nad hlavou přišlo kvůli tragédii přes 300 tisíc lidí. V okolí výbuchu nyní prohledávají trosky také čeští záchranáři.
Před výbuchem ledku varuje také Srbsko
Strach z velkoskladu dusičnanu amonného, který zřídila soukromá firma v údajně nevyhovujících prostorách bývalé továrny, teď mají obyvatelé srbského města Pančevo. Proti skladování velkého množství látky používané jako hnojivo protestují už roky. Vlastník ujišťuje, že žádné nebezpečí nehrozí.