Nejčastější výtky na železnici
Špatný mobilní signál a nefungující bezdrátové wi-fi připojení patří společně se zpožděnými vlaky mezi nejčastější stížnosti cestujících na českých železnicích. Vlakoví dopravci se z toho důvodu rozhodli výrazně zainvestovat do vylepšení připojení. Pomoci jim má i státní dotace na renovaci vozů od Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) ve výši 300 milionů korun.
Podle experta jsou hlavním důvodem špatných signálů v moderních soupravách tzv. pokovená okna. „Ta okna tlumí signál,“ přiblížil ředitel Odboru kontroly ČTÚ Michal Semenec. „Signál kolem vozů je, ale nedostane se dovnitř,“ doplnil.
ČTĚTE DÁLE: Deset potravin zvyšujících riziko rakoviny. Expertka ukázala, čemu se vyhnout
Zlepšit situaci má i 300 milionů korun, které chce dopravcům poskytnout formou dotace Český telekomunikační úřad. Peníze budou stačit na modernizaci 670 vozů. Zájem projevili tři největší dopravci v Česku. Do vozů chtějí instalovat zesilovače signálu.
„Cestující vůbec nepozná, že tím je jednotka vybavena. Všechna kabeláž povede pod stropem a na střeše bude anténa,“ nastínil mluvčí Českých drah Filip Medelský.
Druhou možností je změnit nepropustná okna nebo do nich budou speciálním laserem zaměřovat, laicky řečeno, neviditelné díry, kterými se signál dostane dovnitř. „Laserem se naruší kovová struktura oken a místo toho jednotného pokoveného filmu tam bude síť,“ vysvětlil Medelský.
RegioJet se rozhodl pro variantu s novými okny. „Plánujeme výměnu oken s lepší propustností signálu,“ uvedla mluvčí společnosti Alexandra Janoušková Kostřicová. „Budeme to dělat při běžné údržbě. Zvolili jsme to jako spolehlivější řešení,“ dodala.
Železniční dopravci musí mít hotové projekty na zlepšení signálu uvnitř vlaků nejpozději do konce příštího roku, jinak žádné dotace od úřadu nezískají. První změny by cestující mohli poznat již v příštím roce.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Chcete znát platy kolegů? Zaměstnavatelé je už brzy budou muset zveřejňovat, chystá EU