Záběry svědků, které zaznamenaly letadlo v Nepálu jen chvíli před katastrofou, zachycují stroj ve spirále. Ve vysílání CNN Prima NEWS to uvedl letecký expert Ladislav Keller. Následně přidal několik možných důvodů, proč k takovému jevu u letadla došlo. Popsal také význam černých skříněk a datum, kdy bude známá příčina tragického neštěstí.
„Informace o tom, co bylo příčinou pádu letadla, nemáme na to je příliš brzy. Existují však svědectví o tom, že krátce před přistáním letadlo přešlo do vývrtky. Tomu předchází ztráta rychlosti a překročení kritického úhlu náběhu. Proč k tomu došlo, ale nevíme,“ uvedl Keller.
Při nedělním neštěstí zahynulo nejméně 68 osob ze 72 cestujících a posádky. Nepálští policisté se však domnívají, že naděje pro nalezení přeživších je takřka nulová.
Podle experta však existují dvě varianty toho, co letecké katastrofě předcházelo. „Buď je to chyba posádky kvůli špatné komunikaci, nebo šlo o závažnou technickou závadu, kterou posádka nedokázala zvládnout,“ sdělil Keller. Třetí možností je námraza, tu však vyloučil.
„Ze záběrů, které jsem viděl, je jasné, že stroj neletěl v podmínkách, kdy by k námraze mohlo dojít,“ dovysvětlil. V pondělí ráno přišla z Nepálu informace, že byly nalezeny takzvané černé skříňky. Keller proto vysvětlil, co díky nim mohou vyšetřovatelé zjistit.
„Jde o záznam celé řady parametrů o průběhu letu, které se počítají na stovky. Na základě toho můžeme zrekonstruovat průběh letu od jeho zahájení až do konce. V současné době na palubě letadel existuje také záznamník zvuku v kabině, v podstatě jde o magnetofon, který zaznamenává buď 30 minut nebo poslední dvě hodiny letu. Záleží na typu,“ pokračoval Keller.
Díky těmto informacím si mohou vyšetřovatelé udělat objektivní obraz o tom, jak let probíhal. „Analýza a rozbor však trvá velmi dlouho, řádově jde o měsíce. Nemůžeme proto očekávat, že bychom se příčiny neštěstí dozvěděli dříve než za tři čtvrtě roku,“ uzavřel letecký odborník.