Levné jídlo jen před volbami. SPD opět vyrazí za voliči, jarmark vystřídá pouť

Šéf SPD Tomio Okamura na předvolebním jarmarku hnutí.

360°, Tomio Okamura - 14.7. v 21:21

Loni SPD vyjela po Česku s jarmarkem, kde prodejci nabízeli vajíčka za dvě koruny, máslo za 26 nebo brambory za 4,60 koruny. Letos opoziční hnutí Tomia Okamury plánuje podobný koncept. Koncem srpna vyrazí za voliči s tradiční staročeskou poutí, kde mají čeští farmáři opět prodávat levné maso nebo mléko. Celoroční stánek podobného ražení ale hnutí neplánuje.

Na konci srpna SPD vyjede po českých krajských městech s tradiční staročeskou poutí. Kampaň hnutí by měla trvat do komunálních voleb, tedy do druhé poloviny září. „Bude se tam prodávat mléko a maso. A my k tomu uděláme houpačky, kolotoč, balónky pro dětičky a samozřejmě náš petiční stánek, kde bude petice proti zdražování,“ popsal kampaň pro CNN Prima NEWS první místopředseda hnutí a šéf poslanců SPD Radim Fiala.

Kolik budou výrobky stát, zatím přesně neví. „Myslím, že to bude výrazně levnější než v supermarketech a ostatních obchodech. Bude to bez velkoobchodních přirážek, takže to bude levnější než všude,“ dodal. Hnutí chce prodejem levného zboží demonstrovat potravinovou soběstačnost, kterou má v programu.

S jarmarky šlo hnutí do sněmovních voleb

Na jarmarcích, které hnutí pořádalo loni před volbami do Poslanecké sněmovny, prodejci prodávali vejce za dvě koruny, kilo brambor za 4,60, kilo jablek za deset, máslo za 25,90 a kilo vepřové plece za 53,90 koruny.

„Budou to prodávat naši partneři i společnosti, které s SPD nemají nic společného. Budou dělat reklamu svým místním výrobkům. Ale SPD to neprodává, my jsme jen požádali, jestli to nechtějí dělat vedle nás,“ vysvětlil Fiala.

Jedním z hlavních hesel kampaně SPD pro komunální volby je „zastavíme zdražování“. Smyslem akce je podle Fialy ukázat, že „české zemědělství a potravinářství je schopné vyrobit mléko, maso, sýry za normální ceny“.

„Mnohdy jsme pod nadvládou nadnárodních korporací, což jsou řetězce, které sem vozí potraviny z třetích zemí za nula, nula nic a mají v tom přirážku řádově v tisících procentech. My si to tu kupujeme, zatímco se množství českých potravin na českém trhu neustále snižuje. A to kvůli tomu, že řetězce rozhodují, co budou prodávat a za kolik,“ popsal s tím, že farmáři podle něj na nízkých cenách tratit nebudou.

„Nějací prodejci se už nahlásili. Ale nejsou to naši prodejci, my jako politická strana nemůžeme nic prodávat,“ doplnil ho poslanec Jan Hrnčíř.

Prodej jen v rámci kampaně

Levné potraviny mají podle Hrnčíře podporovat české výrobce a pomoci lidem i s aktuálním zdražováním. Meziroční inflace v červenci podle dat Českého statistického úřadu dosáhla o 17,5 procenta. Nejvíce zdražily energie a potraviny.

Lidé by tak zřejmě ocenili, kdyby SPD „nepropagovala české výrobce“ jen před volbami, ale celoročně. Podle Hrnčíře ale například celoroční akci podobného ražení hnutí nechystá.

„Jsme politická strana, nemůžeme nic prodávat nebo organizovat nějaké jarmarky. Naše práce je ve Sněmovně, v zastupitelstvech a podobně. Ale v rámci kampaně, kdy se voličům snažíme náš program představit, tak to doprovodíme i nějakými takovými věcmi. Ale v principu to dělat nemůžeme, to nejde. Můžeme tím jen podpořit náš volební program,“ hájí se.

Voliči jim to odpustí, míní politolog

Podle politologa Jana Kubáčka je ale „vypočítavost“ před volbami v Česku tak rozšířená, že to voliči hnutí odpustí. „Samozřejmě se ozvou hlasy typu ‚proč to neděláte každý měsíc vždy s nějakým jiným typem zeleniny‘, spoustu lidí si řekne, že jsou ve Sněmovně, mohli by to dělat neustále. Ale mnoho jiných lidí si řekne, že aspoň teď a že to před volbami dělají všichni, to se ztratí,“ myslí si.

Upozornil, že podobná kampaň hnutí v současné době může fungovat ještě lépe než loni. „V této době může být zájemců o levnější potraviny ještě ve výsledku víc. Je to pozitivní, částečně se to může tvářit i jako návrh nějakého řešení typu: všichni zdražují, my zlevňujeme. Zároveň ti, kteří to budou kritizovat, nejsou jejich voliči. Myslím, že to není špatný tah, a pokud to bude mít regionalitu v zádech a logiku, že to bude napříč republikou, může to uspět,“ hodnotí koncept kampaně.

Voliči SPD by se podle Kubáčka jinak o komunální a senátní volby nezajímali. Ty se v Česku budou konat 23. a 24. září. „Je to jedna z mála šancí pro tento typ strany odprezentovat kandidáty SPD v komunálních a senátních volbách mezi nákupem cibule,“ podotkl s nadsázkou.

Fungovat to může podle Kubáčka i v kontrastu s politickou konkurencí SPD. „Ta mezi sebou vede spory. Na jedné straně tu máme Babiše vykreslovaného jako Putinova slouhu, na druhé straně neschopnou vládu, která všechno komplikuje občanovi. Oba vzkazy jsou negativní,“ připomněl billboardy hnutí ANO i koalice Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL).

Loni se však na jarmarky SPD snesla kritika, prodejci tam totiž nabízeli zboží velkých producentů, nikoli lokálních farmářů. Podle zjištění Seznam Zpráv pomohla agrobaronům politická podpora SPD v boji o evropské dotace.

Tagy:
jídlo jarmark politika Tomio Okamura volby SPD Jan Kubáček pouť Radim Fiala Česko komunální volby Svoboda a přímá demokracie Jan Hrnčíř Poslanecká sněmovna ČR Volby do zastupitelstev obcí v Česku