Sedmimístné uspořádání sedadel bylo vždy výhradou především vozů MPV. Tento segment automobilů však kvůli stále populárnějším SUV pomalu vymírá. Hrstka přeživších je buď drahá a překypující luxusem, anebo naopak velmi levná se skromným motorem i výbavou, přičemž je většinou odvozena od dodávek. Právě velkoprostorová auta stojící na základu těch sedmimístných mají podle nás mnohem větší šanci přežít, dokonce se tento subsegment v poslední době na rozdíl od klasických MPV rozvíjí.
Zaměřili jsme se na ta vůbec nejlacinější aktuálně nabízená sedmimístná vozidla na našem trhu. Pět z nich stále patří mezi čistokrevná MPV, ale u všech se uvažuje o konci výroby. Místo do našeho přehledu si našla i čtveřice MPV odvozených od malých dodávek a dvojice SUV.
1. Dacia Lodgy – od 342 900 Kč
Absolutně nejlevnějším sedmimístným vozem na našem trhu je Dacia Lodgy, která vyjde na pouhých 342 900 Kč (uvedené ceny jsou vždy za nejlacinější 7místné provedení). Za tuto částku obdržíte rodinné MPV s benzinovou třináctistovkou o výkonu 75 kW. Kompletní ceník a technická data najdete zde.
Základní výbava obsahuje například tempomat s omezovačem rychlosti, manuální klimatizaci, rádio s USB vstupem či elektrické ovládání předních oken. Výhodou Dacie Lodgy je kromě nízké cenovky také prostornost kabiny a zavazadelníku, jednoduché ovládání nebo třeba možnost koupě poloterénní oplastované verze Stepway.
Za nevýhodu lze považovat horší jízdní vlastnosti, laciný interiér či nepříliš dobré skóre v bezpečnostních testech. Navíc se spekuluje o tom, že by tento takřka devět let starý model měl definitivně zaniknout a v jeho šlépějích by mělo pokračovat zbrusu nové sedmimístné SUV. Nic však není prozatím potvrzené.
2. Citroën Berlingo – od 394 900 Kč
Na dalších třech pozicích se umístila víceúčelová vozidla koncernu PSA, přičemž finančně nejdostupnějších sedm míst nabízí Citroën Berlingo. Za 394 900 Kč obdržíte vyjímatelnou třetí řadu sedadel, tempomat, systém sledování jízdních pruhů, manuální klimatizaci, centrální zamykání s dálkovým ovladačem nebo autorádio. Pro kompletní ceník a technická data klikněte zde.
Pod kapotou najdeme zážehovou tříválcovou dvanáctistovku s výkonem 110 koní, točivým momentem 205 N.m, šestistupňovým manuálem a homologovanou průměrnou spotřebou 5,5 litru na sto kilometrů. Vůz při porovnání s konkurencí boduje povedeným designem jak exteriéru, tak i interiéru, velikostí zavazadlového prostoru, úrovní výbav a úsporností pohonných jednotek. Potěší také prodloužená záruka až na 8 let.
K dispozici je navíc prodloužená varianta XL a obdobně jako u Dacie Lodgy i „terénní" stupeň výbavy XTR, jenž vypadá trochu jako kříženec s SUV a zajišťuje o něco lepší ochranu karoserie třeba před odletujícími kamínky. Jedinou vadou na kráse celého auta je poměrně tvrdý a v zatáčkách nepříliš agilní podvozek.
3. Opel Combo Life – od 419 900 Kč
Není to tak dávno, co automobilka Opel spojila síly s francouzským gigantem PSA. Díky tomuto kroku sdílí víceúčelový model Combo Life techniku s již zmiňovaným Citroënem Berlingo a Peugeotem Rifter. Ať jsou si vozy podobné jako vejce vejci, značně je od sebe odlišuje cena. Za sedmimístný opel zaplatíte 419 900 Kč, což je o 25 tisíc více než za citroën. Peugeot je potom ještě o poznání dražší. Přitom struktura jednotlivých výbav je takřka totožná. Pro kompletní ceník a technická data klikněte zde.
Combo Life v základu (verze Enjoy) disponuje například manuální klimatizací, sedadlem řidiče s bederní opěrkou, technologií čtení značek, centrálním zamykáním s dálkovým ovladačem, audiosystémem, tempomatem nebo dvojicí bočních posuvných dveří. I motorizace je stejná jako u čistokrevných Francouzů, tedy přeplňovaná benzinová "jednadvojka" o výkonu 81 kW (110 koní). Spolupracuje zde s šestistupňovou manuální převodovkou.
Přednosti a nedostatky rodinného opelu jdou ruku v ruce s těmi u Berlinga. Potěší úroveň výbav, prostornost zavazadelníku a úspornost pohonných jednotek. K mání je též prodloužená varianta označovaná jako XL. Stinnou stránkou auta jsou rovněž jízdní vlastnosti.
4. Peugeot Rifter – od 490 000 Kč
Za částku 490 tisíc korun pořídíte třetího sourozence z rodiny PSA – Peugeot Rifter. Tentokrát však vyjde výhodněji dlouhé provedení než to krátké. Verze Long má totiž sedm míst ve standardu. U zkrácené varianty musíte za dvě místa doplácet, což je však možné až od třetí výbavy Allure Pack. Ve výsledku tedy za krátký 7místný Rifter zaplatíte 540 000 Kč.
Nabídka jednotlivých výbavových stupňů je zase obdobná s těmi u Citroënu a Opelu, stejně tak jako motor i slabé a silné stránky vozu. Spoustě lidem se ale líbí design Peugeotu.
Pro kompletní ceník a technická data Peugeotu Rifter Long klikněte zde. Pokud chcete znát podrobnosti o krátkém provedení klikněte zde.
5. Toyota Proace City Verso - od 510 000 Kč
Japonský automobilový velikán Toyota již do koncernu PSA nespadá, společnosti se však domluvily na vzájemné spolupráci, ze které vzešla malá až sedmimístná dodávka Proace City Verso. Ta veškerou techniku, motorizace a z velké části také design sdílí právě s předchozími modely, tedy Citroënem Berlingo, Peugeotem Rifter a Opelem Combo Life.
Příbuzenský vztah je zřejmý na první pohled, designéři toho moct překreslit nemohli, volné ruce měli pouze na přední masce, upravený je potom prolis v bočních dveřích. Uvnitř je pak shoda téměř stoprocentní, kromě loga na volantu samozřejmě.
Základní sedmimístné provedení Toyoty (druhý výbavový stupeň Shuttle) je však z celé rodiny nejdražší, na českém trhu vyjde na rovných 510 tisíc korun. Standardem je ale celá řada bezpečnostních asistentů, rádio se šesti reproduktory a dotykovým displejem, elektricky ovládaná všechna čtyři okna nebo třeba boční posuvné dveře na obou stranách. Pod kapotou najdeme motor koncernu PSA, tedy benzinovou dvanáctistovku přikrmovanou jedním turbodmychadlem. Pohonná jednotka dává výkon 110 koní a komunikuje se šestistupňovou manuální převodovkou.
Plusy a mínusy Toyoty Proace City Verso jdou zase ruku v ruce s těmi u Citroënu, Peugeotu a Opelu. Kromě již zmiňovaného stojí za zmínku například až tunová užitečná hmotnost, vůz utáhne přívěs těžký dokonce 1500 kg.
6. Citroën Grand C4 SpaceTourer – od 534 900 Kč
Šestou příčku mezi nejlevnějšími sedmimístnými automobily na českém trhu obsadil Citroën Grand C4 SpaceTourer s cenovkou 534 900 Kč. I toto v minulosti velmi oblíbené MPV bude kvůli aktuálně nízkému zájmu zákazníků končit. Prozatím poskytuje zajímavou koupi, co se týče poměru cena/výkon. Základní 7mistné provedení Feel totiž nabízí automatickou dvouzónovou klimatizaci, zadní parkovací světlomety, automatické LED denní svícení, dešťový senzor, bezklíčové startování, tempomat, kožený multifunkční volant, středový displej s rádiem i navigací nebo kola z lehké slitiny.
Oproti „dodávkovým bratrům z koncernu PSA je tedy čistokrevné MPV vybavenější, mnohem lépe jezdící, vzhledově atraktivnější a v některých ohledech dokonce prostornější, ačkoli na úkor vyšší pořizovací ceny. Pro kompletní ceník a technická data klikněte zde. Sáhnout můžete také po menší, avšak levnější, nikoliv sedmimístné variantě označované pouze jako C4 SpaceTourer.
Pohon nejlevnější sedmimístné verze Citroënu Grand C4 SpaceTourer obstarává turbem dopovaná benzinová dvanáctistovka. Produkuje 96 kW a maximální točivý moment 230 N.m. Kombinovaná spotřeba by se měla pohybovat okolo 5 l/100 km. Spalovací motor se zde pojí s manuální šestistupňovou převodovkou.
7. Renault Grand Scénic – od 566 900 Kč
Další v minulosti oblíbené a ambiciózní MPV, které též doplatilo na příchod sportovně užitkových automobilů. Krátká verze Scéniku už se v Česku přestala prodávat, tu delší to bohužel nejspíše čeká také. Renault totiž hodil svá dříve tak úspěšná MPV přes palubu.
Sedmimístný Renault Grand Scénic v Česku pořídíte za 566 900 Kč s přeplňovanou zážehovou třínáctistovkou naladěnou na výkon 140 koní, manuální převodovkou se šesti stupni, 20palcovými litými koly, dešťovým senzorem, automatickým přepínáním dálkových světel, automatickou klimatizací, bezklíčovým vstupem i startem nebo autorádiem. Pro kompletní ceník a technická data klikněte zde.
Renault se dále pyšní třeba skvělými jízdními vlastnostmi, líbivým vzhledem nebo vzdušnou kabinou. Na druhou stranu nenabídne příliš variabilní interiér a poskytuje pouze dvě výbavy.
Grand Scénic se vyrábí ve stejné továrně jako větší Espace, tedy ve francouzském Douai.
8. Peugeot 5008 – od 605 000 Kč
Nejlevnějším sedmimístným SUV na našem trhu je Peugeot 5008, jenž nedávno prošel faceliftem. Nejzásadnější změny se odehrály na designu karoserie. Interiér je teď modernější a technologiemi vyspělejší. Francouzský bestseller disponuje sedmi sedadly už ve standardu. Ve výbavě Active, se zážehovým agregátem 1.2 Puretech (96 kW) a manuální šestistupňovou převodovkou vyjde na 605 tisíc korun. Pro kompletní ceník a technická data klikněte zde.
Za nemalý finanční obnos Peugeot nadělí armádu bezpečnostních systémů, automatickou dvouzónovou klimatizaci, multimediální displej, kožený multifunkční volant, kola z lehké slitiny nebo třeba metalický lak.
Kompaktní SUV je oproti předchozím „empívíčkám“ méně praktické a zdaleka neposkytne tolik úložných prostor. Ovšem jízdními vlastnostmi i designem je Peugeot 5008 napřed. Navíc zdolá lehčí terén.
9. Ford Grand Tourneo Connect – od 695 823 Kč
Jak je u Američanů zvykem, mají rádi vše, co je velké. Není tedy divu, že Ford Grand Tourneo Connect je jedním z nejmohutnějších a nejprostornějších rodinných vozů na trhu. Jde o křížence MPV a osobní verze dodávky. V Česku sedmimístného obra pořídíte od 683 118 Kč s turbodieselem o objemu 1,5 litru (74 kW) a manuální šestistupňovou převodovkou. V prodeji je také varianta s kratším rozvorem, u níž ale nelze další dvě sedadla přikoupit. Pro kompletní ceník a technická data klikněte zde.
Za dostačující považujeme základní výbavu Trend, která zahrnuje manuální klimatizaci, kožený multifunkční volant, rádio, sedadlo řidiče výškově nastavitelné, vyhřívaná zpětná zrcátka, tempomat a rovněž také asistent udržující auto v jízdním pruhu.
Konkurenční výhodou Fordu jsou bezpochyby již zmiňované velkorysé rozměry, štědrost základního provedení, ale zároveň i ekonomičnost naftových agregátů. Bohužel v portfoliu pohonných jednotek zcela chybí benzinové motory. Méně stabilní je potom automobil v zatáčkách a na dálnicích. Podvozek je však poměrně komfortní.
10. Volkswagen Touran – od 701 800 Kč
Mezi desítku nejlevnějších sedmimístných automobilů na českém trhu se o chlup vecpalo i MPV Volkswagen Touran, o jehož konci se také spekuluje, ale zatím na rozdíl od kratšího Golfu Sportsvan žije. Za dvě místa navíc se připlácí zhruba 32 tisíc korun, přičemž výsledná částka za sedmimístné auto činí 701 800 Kč. Připlatit se však dá pouze u nižších výbav Comfortline a Highline, u vrcholné R-Line nikoliv. Pod kapotou pak nalezneme benzinový motor 1.5 TSI EVO o výkonu 110 kW. Ten spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou. Pro kompletní ceník a technická data klikněte zde.
Německé MPV nižší střední třídy už v základu překypuje technikou a množstvím vybavení. Nechybí zde například adaptivní tempomat, automatická klimatizace, dětská pojistka, dešťový senzor, rádio s digitálním displejem či 16palcová ocelová kola.
Předností Touranu je mimo jiné precizně zpracovaný interiér, nestárnoucí design karoserie, dobré jízdní vlastnosti a dynamika zážehového agregátu. Škoda jen, že nabídka zahrnuje výhradně jednu motorizaci. Průměrná je potom kombinovaná spotřeba paliva. Naopak nadprůměrná prostornost kabiny i zavazadelníku.
11. Nissan X-Trail – od 716 900 Kč
Opravdu terénní SUV střední třídy, které pohodlně odveze až sedm cestujících – to je Nissan X-Trail. Do našeho přehledu se vůz jako poslední vměstnal s cenovkou 716 900 Kč. A to konkrétně ve výbavě N-Connecta, se zážehovou třináctistovkou o výkonu 117 kW a automatickou sedmistupňovou převodovkou. Pro kompletní ceník a technická data klikněte zde.
Mezi standardní položky avizované verze patří například aktivní ovládání podvozku, inteligentní panoramatický kamerový systém, palubní počítač s digitálním displejem, dvouzónová automatická klimatizace, navigace s digitálním rádiem, střešní ližiny a rovněž celá řada bezpečnostních asistentů.
Nissan X-Trail se chlubí především širokou škálou nabízených provedení. K dispozici jsou jak naftové, tak i benzinové agregáty, pohon předních i všech čtyř kol a lze vybírat i mezi třemi různými převodovkami. Zkušeného řidiče zaujmou špičkové jízdní vlastnosti na asfaltu, ale také mimo něj. Podvozek je vyspělý a komfortní na všech typech komunikací. Perfektně žehlí menší i střední nerovnosti, a zároveň si poradí s těžším terénem. Kromě lacinějších materiálů v kabině a průměrné prostornosti nejde autu co vytknout.