V Česku si můžete v obchodech nakoupit jen potraviny, drogerii nebo květiny. Chcete-li si pořídit oblečení nebo boty, máte smůlu. A právě to se nelíbí řadě rodičů, kteří potřebují své ratolesti v tomto směru vybavit na nadcházející zimu. Obuv a textil se sice dají objednat přes internet, ale taková cesta obnáší řadu komplikací, včetně finančních.
Soňa bydlí se svým dospívajícím synem v Lysé nad Labem a spadá přesně do skupiny lidí, kterým vládní nařízení o zavřených obchodech s nepotravinářským zbožím výrazně komplikuje život. „Když potřebuji synovi koupit cokoli z oblečení, musím ho vzít do kamenného obchodu, aby si všechno vyzkoušel. No a teď, když ho chci obléct a obout na zimu, není kam jít,“ řekla CNN Prima NEWS.
Odmítá, že rodiče měli dětem zimní věci pořídit s předstihem, ještě když to normálně šlo. „To může napadnout jen někoho, kdo nemá děti. Pokud má syn něco nosit až v prosinci či v lednu, těžko se do jeho velikosti trefím v září,“ dodala. „Zimní obuv, bundy, kalhoty nebo svetry se navíc v regálech obchodů objevují ve větší míře stejně až během října či listopadu,“ souhlasila se Soňou Zdeňka z Teplic, matka čtyř dětí.
Existuje několik způsobů, jak vzniklý problém řešit, jenže ani jeden z nich nenabízí srovnatelně hladkou cestu k úspěchu jako návštěva obyčejné prodejny, kde si lidé mohou vše důkladně prohlédnout, vyzkoušet, otestovat. „Já nakupuji oblečení i obuv přes internet, ale rozumím, že to nemusí být schůdné pro každého,“ uvedla pro CNN Prima NEWS Marie z Ústí nad Labem.
Přes internet či u okénka
Naráží přitom na fakt, že aby mělo objednání smysl, musí vzít naráz třeba tři páry bot, které svým synům doma zkouší. Co nepadne, pošle e-shopu zpět. „Znamená to ale, že musím všechno nejprve zaplatit. Pokud pak zboží vracím, na peníze čekám,“ doplnila.
Internetový prodejce by měl peníze vrátit nejpozději do 30 dnů, skutečná lhůta je ale obvykle výrazně kratší. Jenže ani to není pro každého snesitelné. Obvykle to znamená postrádat několik dní třeba tři, čtyři nebo pět tisíc korun, což může být pro ekonomicky slabší rodiny nepřekonatelný problém.
„Nákup na internetu mi vůbec v ničem nepomůže, spíše naopak,“ vysvětlila Soňa z Lysé. „Jak už jsem řekla, syn si musí vše vyzkoušet, má atypickou nohu a i kalhoty nebo trička mu ne vždy hned sedí. Kromě toho vybírat zboží přes internet mi zabere daleko víc času, nehledě na vyzvednutí z pošty, případně odeslání zboží zpět,“ dodala.
Některé specializované prodejny umožňují zboží objednat a vyzvednout u výdejového okénka. Ale i v těchto případech to funguje, jako byste tovar pořídili přes internet. Obuv ani oblečení si totiž není možné na místě vyzkoušet, a tak se stejně nevyhnete tomu, že se bez peněz za nepadnoucí kusy budete muset nějaký čas obejít.
Zachrání nás Sasko?
Originálně k problému přistoupil Vojtěch z Loun. „Vzal jsem syna, jeli jsme do Chemnitzu a vše tam koupili,“ prozradil CNN Prima NEWS. Podobné řešení nabídl také Petr z Přestanova na Ústecku, který tento typ zboží nakupuje v Drážďanech nebo Pirně. Ovšem pro sebe a svou manželku. „Je to ale hlavně z důvodu, že obchod, který má zastoupení v Česku, mou konkrétní oblíbenou botu nenabízí, kdežto v Německu ji k dispozici má. Pro děti, kterým roste noha, je tam ale myslím draho,“ řekl redakci CNN Prima NEWS.
Saská města mohou navíc být pro řadu Čechů poněkud z ruky. Tato spolková země k tomu nově pohraniční styk s Českou republikou omezila.
Rodiče oslovení redakcí CNN Prima NEWS se zároveň velice podivují, proč specializované obchody s oblečením a obuví musí mít zavřeno, kdežto hypermarkety mohou tento druh zboží vesele prodávat bez jakéhokoli omezení. „Rozumím, že prodávají i potraviny a drogerii, ale vůči menším obchodům je to přece krajně nefér,“ rozčílila se Zdeňka z Teplic a připomněla další důležitou okolnost: „Když se ve středu zavedly limity počtu zákazníků na prodejní plochu, proč se zároveň nemohly otevřít všechny obchody?“