Hlavní cíl všech vládních zákazů je jasný: omezit shlukování lidí a tím zabránit přenosu nákazy koronavirem. Ne všechna opatření, která vláda vymyslí a poté nařídí, k tomu ale pomáhají. Řada z nich je podle odborníků přímo kontraproduktivních.
„Šel jsem přihlásit auto. Úřad měl zkrácenou pracovní dobu a fungoval stejný počet přepážek jako ve standardním provozu. Byla tam velká fronta. To samé ve vedlejší frontě na řidičáky a pasy. Houfovalo se tam tak 30 lidí. Omezení pracovní doby je úplně kontraproduktivní,“ uvedl Petr z Ústeckého kraje.
Vyženete lidi do fronty na mráz, cupují zaměstnavatelé plány na otevírání obchodů
Svaz obchodu a cestovního ruchu se ohradil proti plánovaným omezením počtu zákazníků v obchodech poté, co by se mohly začít otevírat. Limit jednoho zákazníka na patnáct metrů čtverečních podle něho nevychází z žádné analýzy. Představa ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO) se nezamlouvá ani Hospodářské komoře nebo Asociaci nákupních center. Svaz průmyslu a dopravy je smířlivější.
Podobnou situaci zažívají i lidé na poštách a dalších úřadech. „Šla jsem si na poštu vyzvednout balíček. Čekala jsem tam asi půl hodiny spolu s dalšími 20 lidmi,“ popsala CNN Prima NEWS Alexandra z Prahy.
Omezení otevírací doby úřadů na pět hodin a dva dny v týdnu nařídila vláda. Úřady mohou mít výjimku a mohou hodiny prodloužit, právě když se tvoří fronty. Ne všechny instituce se ale tím řídí.
Obchody bývají přeplněné
Dalším podobným nařízením je uzavření obchodů s potravinami o nedělích. O to víc lidí je podle provozovatelů v prodejnách v sobotu.
„Zákaz prodeje v neděli bude mít za následek zvýšení koncentrace zákazníků v prodejnách v sobotu, kdy se lidé budou chtít předzásobit, a také v pondělí, kdy budou zásoby doplňovat. Zbytečně tak zvyšuje riziko jak pro zákazníky, tak pro zaměstnance obchodů,“ varoval už předem šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.
Podle některých odborníků není dobrý nápad ani omezovat spoje MHD, vlaky a autobusy. O to víc můžou být dopravní prostředky během špičky zaplněné.
„Dopravci zařadili méně spojů a méně vagónů, takže se lidi zahustili v autobusech a vlacích. Víc lidí se pak může nakazit v MHD, když jsou omezené kapacity spojů. Je to tak trochu nechtěná sabotáž protiepidemických opatření,“ řekl CNN Prima NEWS evoluční biolog Jaroslav Flegr.
Rozvolňovat se bude pomalu
Přísná opatření by se měla postupně rozvolňovat. Počítá s tím systém PES, který v pátek představil ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO). Tabulka má pět pásem podle toho, jak se bude koronavirus šířit.
Úřední hodiny zůstanou omezené ve třech nejzávažnějších stupních epidemického rizika. V nejhorším pátém pásmu mají úředníci vyřizovat jen nezbytnou agendu a v maximální míře upřednostňovat práci z domova. Ve třetím a čtvrtém stupni má zůstat omezení úředních hodin. Ve druhém stupni mají fungovat režimová opatření, v prvním stupni budou úřady v provozu bez omezení.
U obchodů platí, že v nejhorším pátém stupni je povolen jen prodej základních potřeb. O nedělích a svátcích mají mít všechny obchody zavřeno. Ve třetím a čtvrtém stupni rizika budou moci být otevřeny jen vybrané obchody a výdejny zboží.
V provozu budou moci být v době mimo zákaz vycházení, v neděli a státní svátky nebudou moci fungovat. V prvním stupni bude platit omezení, že na 15 metrech čtverečních budou moci být jen čtyři lidé a budou se muset dodržovat dvoumetrové rozestupy.