Zdražily pohonné hmoty
Už bezmála měsíc mohou řidiči pozorovat další výrazný růst cen pohonných hmot. Zatímco na začátku roku byla jeho tahounem zejména ruská agrese na Ukrajině, v současné době se na zdražení podílejí i další vlivy – vývoj na světových trzích, strach z možného embarga na ruské ropné produkty či stávka francouzských pracovníků v rafinériích.
Ceny pohonných hmot stále rostou. A to bez přestání od začátku října. Motoristé ještě na konci září mohli v Česku benzin tankovat za 37,50 koruny za litr, nyní průměr atakuje hranici 43 korun. Stejný trend je patrný i u nafty. Prodávala se za 43 korun, nyní za 46 korun.
Pumpy musí od půlky října udávat dojezd na různá paliva. Nesmysl, říká odborník
Do českého právního řádu se začíná promítat povinnost provozovatelů čerpacích stanic zveřejňovat tabulku srovnávacích cen, která vychází z evropské legislativy. Tabulka vydávaná ministerstvem dopravy bude obsahovat náklady na ujetí 100 km srovnatelnými vozy za použití různých druhů paliva. Do porovnání je zatím zařazena nafta, benzín, LPG, CNG a elektřina. Odborníci jsou však k jejímu smyslu skeptičtí.
Současným důvodem ale není již jen ruská agrese na Ukrajině. „S podzimem se zvyšuje poptávka po topných olejích. Vyšší vliv mají dle mého názoru také rostoucí marže rafinérií,“ řekl pro CNN Prima NEWS analytik společnosti XTB Jiří Tyleček.
Podle něj se dá očekávat, že spolu se stabilizací cen na burze v Rotterdamu dojde také k uklidnění cen na českých čerpacích stanicích.
Marže odpovídají trhu
Podle hlavního ekonom Trinity bank Lukáše Kovandy se do cen na čerpacích stanicích propisuje zejména vývoj cen na světových burzách s ropou. „Zde dochází k nárůstu cen z důvodu omezení těžby se strany kartelu OPEC A jeho spojenců. Důvodem je také chystané embargo na ruskou ropu a ropné produkty,“ řekl pro CNN Prima NEWS Kovanda.
Možné embargo se podle Kovandy zásadním způsobem propisuje i do cen v České republice. „Vede to totiž k předzásobování a hledání alternativ znamenajících další zdražování. Vidět to můžeme i my, kdy máme velký rozdíl mezi cenou nafty a benzinu. A to i přesto, že snížená spotřební daň platí jen na naftu,“ řekl dále Kovanda.
Do vyšších cen se ale také podepsala stávka francouzských pracovníků v rafinériích. Tento důvod uvádí i ministerstvo financí, podle kterého jsou zatím marže českých čerpacích stanic v normě.