Stát se při přípravě digitalizace stavebního řízení chytil do vlastní pasti. Myslí si to výkonná ředitelka společnosti Central Group Michaela Váňová, která je zároveň překvapená z délky přípravy nového systému. Stát totiž plánuje spustit digitalizaci nejspíš až v roce 2028. Investoři se ale na možné komplikace dopředu připravili a co nejvíce projektů odeslali úřadům ještě před účinností digitalizace stavebního řízení.
Co říkáte na rozhodnutí vlády, že se současné systémy stavebního řízení nebudou dále vyvíjet a bude se pracovat s těmi stávajícími? Je to pro vás komplikace?
My jsme hlavně překvapeni délkou, se kterou se počítá na nový vývoj systému. Připadá nám, že tři roky jsou opravdu hodně. Na druhou stranu nám nezbývá než rozhodnutí akceptovat a nyní se musíme na novou situaci dobře připravit.
DÁLE ČTĚTE: Nepochopitelné, ohromná škoda. Piráti kritizují vládní restart digitalizace stavebního řízení
Čím si vysvětlujete, že vývoj nového systému má trvat tak dlouho?
Stát zjevně uvízl ve své pasti kvůli zákonu o veřejných zakázkách. Ten se ale promítá do délky řízení i v jiných a podstatných věcech. Chápeme, že lhůty jsou dané legislativní pastí a asi to rychleji nepůjde. Doufáme, že politici vědí, že výstavba je v ekonomickém zájmu země. S tím souvisí i rychlejší povolování. Pevně věříme, že politici dělají, co mohou.
Michálek: Digitalizace v roce 2028? Přijde mi to děsivé. Jde o realistický termín, řekl Jakob
Že by nový digitalizovaný systém stavebního řízení mohl začít fungovat až od roku 2028? Přijde mi to děsivé, je to obrovské zpomalení celého procesu. V pořadu 360° na CNN Prima NEWS se takto k prohlášení vlády vyjádřil předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek. Zakázku podle něj budou řešit firmy dosazené ODS. Naopak předseda poslaneckého klubu TOP 09 Jan Jakob zdůraznil, že aby vše běželo v pořádku, je termín realistický. Dále byli hosty senátor Ondřej Lochman (STAN) a stínový ministr práce a sociálních věcí Aleš Juchelka (ANO).
Není to krok zpět? Developeři strávili dlouhou dobu jednáním s ministerstvem, aby se systém posouval a chyby se postupně odstraňovaly.
Digitalizaci vnímáme jako formu, která se bude aplikovat u stavebního zákona. Pro nás je mnohem podstatnější, aby nová legislativa skutečně fungovala. A jestli to bude digitálně až za tři roky? S tím nemůžeme nic dělat.
Máte zkušenost s dosavadní digitalizací stavebního řízení? Například s problémy při povolování?
Co jsme zatím pochopili, tak se prvotně řešilo fungování digitalizace ve fungování stavebních úřadů. Zatím jsme tomu velkou energii nevěnovali. Co se týká řízení, tak ta v Praze trvají až 10 let. To, že teď čtyři měsíce povolování nefungovalo, pro nás velký problém není.
Zejména také proto, že jsme jako ostatní investoři podali žádosti o stavební povolení před účinností stavebního zákona.
Obávali jste se možných komplikací?
Obava byla naprosto reálná a ukázalo se, že byla na místě.
Kromě digitalizace stavebního řízení se bude zřejmě předělávat i další vlajková loď exministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše, tedy zákon o dostupném bydlení. Jak se na úpravu legislativy v tomto bodě díváte?
Zákon o dostupném bydlení chápeme jako vztah mezi státem a samosprávou. Největší problém asi bude v tom, kdo to bude nakonec platit. Z pohledu soukromého investora k tomu nemáme co dodat.
VIDEO: Hrad změnil dohodu, peníze pro Pavlovou chtěl zvlášť, říká Jurečka. Trapné, má jasno Schillerová