Vláda jednala o stavebním řízení i platu politiků
Piráti kritizují vládu za její rozhodnutí nepokračovat ve vývoji digitalizovaných systémů stavebního řízení, které spustil 1. července exministr Ivan Bartoš. Například někdejší pirátský poslanec Mikuláš Ferjenčík označil přerušení a odložení projektu za nepochopitelné. Ministr dopravy a místopředseda ODS Martin Kupka nicméně uvedl, že systém nefunguje a zmíněná digitalizace je v ještě horším stavu, než ukazovaly prvotní analýzy.
„Ministr Kupka, kterému se za tři roky v úřadu zdržela výstavba vysokorychlostních tratí o pět let, nyní prosadil na vládě přerušení projektu digitalizace stavebního řízení a jeho odložení o tři roky. Za mne nepochopitelné,“ kritizoval Ferjenčík na sociální síti X.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Piráti zpět ve vládě? Ano, když tím zastavíme extremisty. Lipavský byl víc TOPák, říká Pekarová
Ministr Kupka, kterému se za tři roky v úřadu zdržela výstavba vysokorychlostních tratí o pět let, dnes prosadil na vládě přerušení projektu digitalizace stavebního řízení a jeho odložení o tři roky. Za mne nepochopitelné.
— Mikuláš Ferjenčík (@Mikiferjencik) October 16, 2024
Se systémem jsem se osobně seznámil, uznávám, že nebyl…
I on nicméně uznal, že systém, který byl spuštěn 1. července pod vedením Ivana Bartoše, nebyl dotažený. „Jsem ale pevně přesvědčený, že během pár měsíců mohl fungovat uspokojivě a do roka mohl být dotažený úplně. Fajn je, že aspoň část systému vláda nechá v provozu. Že dotažení zbytku odložila o tři roky, je podle mne ohromná škoda,“ dodal pirátský exposlanec.
Zcela jiný pohled na věc zastává ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který má nově digitalizaci stavebního řízení na starosti. Podle něj Bartošův systém absolutně nesplňuje zákon o digitalizaci stavebního řízení. „Podle nejnovější analýzy je ten stav ještě horší, než co ukazovaly prvotní analýzy. Bylo mnohem složitější určit přesná data,“ sdělil Kupka ve středu novinářům.
„Na samém začátku nebylo přesné konstatování toho, co je na konci. Tým se vydával stavět dům, i když vůbec neměl projekt. To bohužel vedlo k tomu, že systém neodpovídá v mnoha případech stavebnímu zákonu,“ dodal po jednání vlády s tím, že se žádosti v systému zdvojovaly.
Zástupci kabinetu premiéra Petra Fialy (ODS) se proto shodli, že půjdou cestou částečného „bypassu“. Nové digitalizované systémy stavebního řízení, které se nebudou dále vyvíjet, bude možné dočasně používat souběžně se starými systémy. Výběrové řízení začne od začátku.
Bartoš: Dotažení projektu se odsunuje na další vládu
Přechodné období bude podle Kupky datováno zpětně od 1. července letošního roku a potrvá do posledního dne roku 2027. „To znamená, že nový systém by měl být spuštěn nejpozději 1. ledna 2028,“ uvedl ministr. Mandát současné vlády přitom vyprší koncem příštího roku. Termín spuštění systému se tak odkládá až na období příštího kabinetu.
Ferjenčík není zdaleka jediným Pirátem, který rozhodnutí vlády kritizuje. Například šéf pirátských poslanců Jakub Michálek na sociálních sítích upozornil, že soutěž na výběr nového dodavatele je zdlouhavá a nákladná. „Bude to trvat cca tři roky, než z toho něco vznikne. Nový systém bude nejdříve v roce 2028. Tato soutěž bude pomalá a bude stát daňové poplatníky stovky milionů navíc,“ uvedl na síti X.
Podobně vidí rozhodnutí kabinetu sám Bartoš. „Stávající systémy bylo dle všech dosavadních podkladů, které jsem měl k dispozici, možné rozvíjet a dokončit. Popřípadě dodělat potřebné analýzy. Dotažení celého projektu se odsunuje na další vládu, tedy není žádná garance, že se digitalizace opravdu stane, v jaké podobě, případně za jakou cenu,“ sdělil pirátský exministr na svém na Facebooku.
MOŽNÁ JSTE PŘEHLÉDLI: Jurečka stopnul miliardový projekt na dětské skupiny náhle den po volbách. Obce jsou v šoku