Uskupení Praha Sobě, které je součástí pražské koalice, navrhne prověření možnosti stavby okružní linky metra s označením O. Novinářům to řekli jeho zástupci, podle kterých by linka odstranila nutnost jezdit v některých trasách přes centrum, ulevila přetíženým úsekům metra, zjednodušila dojíždění do práce pro Středočechy a napojila na systém MHD plánovanou novou zástavbu. Náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě) řekl, že letos radě města předloží zadání studie proveditelnosti stavby. S návrhem v principu souhlasí i opoziční ODS a ANO, podle primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) bude nutné trasu prověřit.
Nová linka by měla vést z Nádraží Podbaba přes Dejvice, Smíchov, Dvorce, Budějovickou, Vršovice, Žižkov, Vysočany, Čakovice a poté v druhé fázi severně zpět do Podbaby. Scheinherr uvedl, že podle prvotního návrhu by linka měřila asi 36 kilometrů a bylo by na ní 23 stanic, první část mezi Podbabou a Čakovicemi by měla 26 kilometrů s 18 stanicemi.
Okružní linka by podle náměstka výrazně zkrátila cesty MHD mezi sousedními částmi Prahy a zároveň zajistila napojení na veřejnou dopravu pro oblasti s plánovanou výstavbou, kde by mělo v dalších dekádách vzniknout bydlení pro více než čtvrt milionu lidí. „Už při současné poptávce by linka metra přepravila v nejvytíženějších úsecích mezi Smíchovem a Budějovickou okolo 150 000 cestujících denně,“ řekl Scheinherr. Dodal, že v budoucnu by to mohl být i dvojnásobek.
Náměstek plánuje letos městským radním předložit zadání podrobné studie proveditelnosti linky O. Scheinherr doplnil, že předběžně o možnosti jednal s některými koaličními partnery a se zástupci městských organizací. „Všichni se shodují, že je důležité, aby Praha pokračovala v rozvoji a neuvízla v tom, že dobudujeme metro D a nebudeme mít žádné pokračování,“ doplnil s tím, že studie by mohla být hotova v roce 2025 a pokud by vše šlo bez problémů, stavební povolení k první jižní části linky by mohlo město mít v roce 2033.
Nová linka má vést částečně po povrchu
Náklady na okružní linku se podle Scheinherra nyní nedají odhadnout, protože bude záležet i na použitých technologiích a dá se například předpokládat, že by metro mohlo v mnohem větší části jezdit po povrchu. „Šlo by samozřejmě o jednu z největších investic v historii města, ale není to nic, co bychom nezažili, Praha byla schopna vybudovat i tři linky metra najednou,“ prohlásil.
Náměstek primátora pro finance Pavel Vyhnánek (Praha Sobě) řekl, že na rozšiřování metra by se měl finančně podílet stát. Dodal, že město hromadilo peníze, ale nepřipravovalo projekty. „Tady se historicky dělo, že město hromadí peníze, pak chystá projekt a teprve po letech, kdy ty peníze ztratily někdy i desítky procent hodnoty, ten projekt realizuje,“ přiblížil.
Primátor Hřib uvedl, že jde o oprášený návrh, který se objevuje už od roku 1987 jako linka E, a mohl by být dalším logickým krokem v rozšiřování pražské MHD, i když koalice o něm zatím nejednala. Otázkou je podle něj trasa, u které bude nutné prověřit, zda by nebylo lepší linku vést dále od centra. „Neměla by totiž kopírovat trasu připraveného tramvajového okruhu, který by měl být dokončen mnohem dříve s ohledem na délku povolovacích stavebních procesů metra,“ uvedl.
Návrh Prahy Sobě v principu podpořily i opoziční ODS a ANO. „Jako konstruktivní opozice musíme kolegy z Praha Sobě pochválit. Oprášili totiž studie z dob, kdy Prahu řídili primátoři za ODS, kteří s vybudováním prstence metra okolo centra města počítali,“ uvedl starosta Prahy 13 a městský zastupitel za občanské demokraty David Vodrážka. Dodal, že ODS obdobnou vizi podporuje řadu let.
Návrh ocenil i předseda klubu zastupitelů ANO Ondřej Prokop, kritizoval ale načasování. „Dává to smysl, nicméně je škoda, že se to předkládá víceméně minutu před volbami bez nějaké širší diskuse s odborníky. Je to tedy dobrý nápad, ale v podstatě spíše marketingový před volbami, což si myslím, že není úplně nejvhodnější,“ uvedl. Dodal, že na základě dosavadních zkušeností by se v případě zahájení přípravy dala očekávat realizace v horizontu 30 let. „Takže by bylo také dobré říci, co se bude dělat těch 30 let pro dopravu v Praze,“ řekl.
Město v současnosti čeká na stavební povolení pro stavbu prvního úseku čtvrté linky metra D, který má měřit asi deset kilometrů a propojí Pankrác a Písnici. V budoucnu má být postaven další úsek z Pankráce na náměstí Míru. Celková předpokládaná cena linky D je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun.