Kvůli vyšetřování nehod se pod drobnohledem ocitne 2,4 milionů vozů Tesla. Zdroj: profimedia.cz
Úřady se zaměří na asistenty řízení ve voze Tesla Cybertruck. Zdroj: Lukáš Dittrich
Úřady se zaměří na asistenty řízení ve voze Tesla Cybertruck. Zdroj: Lukáš Dittrich
Úřady se zaměří na asistenty řízení ve voze Tesla Cybertruck. Zdroj: Lukáš Dittrich
Úřady se zaměří na asistenty řízení ve voze Tesla Cybertruck. Zdroj: Lukáš Dittrich
Úřady se zaměří na asistenty řízení ve voze Tesla Cybertruck. Zdroj: Lukáš Dittrich
Tři ze čtyř zkoumaných nehod se týkají Modelu 3. Zdroj: Tesla
Tři ze čtyř zkoumaných nehod se týkají Modelu 3. Zdroj: Tesla
Tři ze čtyř zkoumaných nehod se týkají Modelu 3. Zdroj: Tesla
Fatální nehodu má na svědomí Model Y, který srazil a zabil chodce. Zdroj: Bart Běhal
Fatální nehodu má na svědomí Model Y, který srazil a zabil chodce. Zdroj: Bart Běhal
Fatální nehodu má na svědomí Model Y, který srazil a zabil chodce. Zdroj: Bart Běhal
Funkce autonomního řízení ve vozech Tesla se dostala do hledáčku amerických úřadů. Automobilka čelí vyšetřování kvůli čtyřem nehodám, kterým software nedokázal zabránit. Na vině byla pravděpodobně neschopnost reagovat za snížené viditelnosti. Jedna z těchto srážek byla fatální a zemřel při ní člověk. Šetření se týká 2,4 milionu vozů Tesla z let 2016 až 2024.
Americký podnikatel Elon Musk se před více než týdnem pochlubil prototypem robotického taxi. Šéf automobilky Tesla sní o vozech, které budou zcela autonomní a jezdit samy. Jenže nyní se jeho firma musí mít na pozoru před vyšetřováním Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Tesla zažalovala známého influencera za úpravy na Cybertrucku. Chce po něm 11 milionů korun
Vyšetřovatelé úřadu NHTSA se zaměřili na software plně autonomního řízení FSD, který mohou využívat majitelé vozů Tesla v USA. V šetření se zaměřují na čtyři nehody, ke kterým došlo v období od listopadu 2023 do května 2024. Během jedné z nich automobil zabil člověka.
„Při nehodách byla snížená viditelnost na vozovce způsobena podmínkami, jako je oslnění sluncem, mlha nebo částice prachu ve vzduchu,“ uvedl Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu ve své zprávě.
Úřad bude zkoumat, zda systém autonomního řízení FSD dokáže vhodně reagovat za snížené viditelnosti a také jestli za stejných podmínek nedošlo i k dalším incidentům.
Pozornost se soustředí na vozidla Model S a X z let 2016 až 2024, dále na Model 3 z let 2017 až 2024, Model Y s datem výroby 2020 až 2024 a také na Cybertruck z loňského a letošního roku, napsala agentura Reuters.
K nejvážnější nehodě došlo loni v listopadu. Automobil Tesla Model Y v arizonském městě Rimrock srazil a zabil chodce. Zbývající tři vyšetřované nehody mají na svědomí vozy Model 3. V lednu 2024 narazila Tesla během písečné bouře v Kalifornii na dálnici do jiného auta.
O dva měsíce později, tedy v březnu, došlo k srážce v mlze na dálnici u města Red Mills. V květnu automobil narazil do stojícího objektu na okresce v Ohiu. Podle úřadu NHTSA při této srážce došlo ke zranění.
GALERIE: Podívejte se, jak vypadá futuristický sen Elona Muska o robotaxi
Interiér minibusu Tesla Robovan Zdroj: Tesla Motors
Interiér minibusu Tesla Robovan Zdroj: Tesla Motors
Interiér minibusu Tesla Robovan Zdroj: Tesla Motors
Interiér minibusu Tesla Robovan Zdroj: Tesla Motors
Tesla Cybercab Zdroj: Tesla, Tesla Motors
Tesla Cybercab Zdroj: Tesla, Tesla Motors
Tesla Robovan Zdroj: Tesla Motors
Interiér vozu Tesla Cybercab Zdroj: Tesla, Tesla Motors
Humanoidní robot Tesla Optimus Zdroj: Tesla
Tesla Robovan Zdroj: Tesla Motors
Web TechCrunch uvedl, že Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu by své šetření mohl dokončit do osmi měsíců.
Americká automobilka není poprvé pod drobnohledem. Společnost čelí řadě žalob kvůli haváriím, které měly na svědomí asistenty řízení Autopilot a FSD.
Podle odborníků se systémy Tesla spoléhají pouze na kamery a ve vozech nejsou záložní senzory, které by nehodě mohly zabránit při špatné viditelnosti.
„Povětrnostní podmínky mohou ovlivňovat schopnost kamery vidět věci a myslím, že regulátor se na to určitě podívá,“ řekl pro agenturu Reuters Jeff Schuster z analytické společnosti GlobalData. Dále upozornil, že vyšetřování může být hlavní překážkou pro Elona Muska a jeho snahu uvést robotaxi Cybercab a Cybervan na trh.
Konkurenti Tesly u systému autonomního řízení využívají senzory jako jsou lidar a radar, které vypočítávají vzdálenost na základě výpočtu šíření pulsu laserového paprsku nebo rádiových vln a jejich odražení od snímaného objektu.
VIDEO: Mimořádný let Muskovy rakety. „Super raketu“ na Zemi chytila speciální chapadla
K tématu