Začali s Mrazíkem, úspěch přinesla Operace Flashpoint. Studio Bohemia Interactive slaví 25 let

Arma: Reforger vrátí hráče do míst, která znají z oblíbené střílečky Operace Flashpoint.

Reportáž z českého herního studia Bohemia Interactive

Největší české herní studio slaví významný milník. Bohemia Interactive začalo hrou o Mrazíkovi, ale průlomová byla střílečka z období studené války. Díky legendární Operaci Flashpoint se firma odrazila k úspěchu v Česku a ve světě. Teď slaví 25 let, během kterých zažila mnoho úspěchů, ale také prožila roky nejistoty, když ztratila práva na svou zásadní hru. Tuzemské studio si pro hráče přichystalo velké překvapení. Na výročním koncertu prozradilo, kdy vydá čtvrté pokračování série Arma.

Do Smetanova sálu v pražském Obecním domě si našlo cestu několik stovek lidí. Kromě fanoušků videoher studia Bohemia Interactive nechyběli ani bývalí vývojáři, současní zaměstnanci nebo šéfové konkurenčních herních společností.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Těžká apokalypsa, líčí trenér. Herní komunita pro něj a další oběti povodní vybrala sto tisíc

„Bohemka“ si pro ně připravila téměř dvouhodinový koncert hudby ze svých titulů. Posluchači si mohli vychutnat tóny, které se na ně obvykle linou z reproduktorů nebo sluchátek, pod taktovkou Českého národního symfonického orchestru.

Největší české herní studio na úplném konci odhalilo očekávané překvapení. Orchestr nejprve zahrál novou skladbu s názvem The Last Man, která bude součástí soundtracku k chystanému titulu Arma IV. Poté se na velkém plátně objevil datum vydání: rok 2027.

Hráči si tedy na novinku počkají zhruba tři roky. Pokračování naváže na třetí díl, jenž vyšel v roce 2013 a od té doby se ho prodalo přes 10 milionů kopií. Taktická střílečka, u níž autoři kladou maximální důraz na realističnost, díky tomu patří mezi nejvýznamnější a nejprodávanější tuzemské videohry.

Pád komunismu přinesl tvůrčí svobodu

Zakladatelé Bohemia Interactive Marek a Ondřej Španělové začali s vývojem videoher už v 80. letech. Tehdejší hry se s těmi současnými sice nemohou srovnávat, ale pro bratrské duo byly okouzlující už tehdy. Z počítačových her se rychle stalo jejich oblíbené hobby a později i šance rozjet vlastní podnikání. Po pádu komunistického režimu se jim otevřela tvůrčí svoboda.

Nejprve v polovině devadesátých let vydali simulátor Gravon: Real Virtuality pro počítač Atari Falcon. V květnu 1999 pak Marek a Ondřej Španělové společně se Slavomírem Pavlíčkem založili herní studio Bohemia Interactive.

Jejich klíčová střílečka Operace Flashpoint se na svět dostala až na počátku nového tisíciletí a nasměrovala celé studio ke globálnímu úspěchu. Ještě před akcí z období studené války se studio vydalo do světa adventur – inspirovalo se u známého ruského příběhu.

„Naše prvotina se jmenuje Mrazík. Byl to trošku jiný žánr, taková krátká odbočka. Naše skutečně zásadní prvotina je Operace Flashpoint,“ vzpomínal Marek Španěl, když redakce CNN Prima NEWS a herního pořadu Enter zavítala do Mníšku pod Brdy.

Právě ve zdejších kancelářích kousek od Prahy vznikala legendární Operace Flashpoint. Jak to vypadá v oáze klidu nedaleko Prahy, se můžete podívat v reportáži v úvodu článku.

Nemožné neexistuje

Když se Španěl a spol. pustili do vývoje ambiciózní střílečky, u níž si zakládali na maximální realističnost, mnozí nevěřili, že něco takového může uspět.

„Většina reakcí byla, že takhle velkou hru v tak malém týmu není možné vytvořit. Ale v té době jsme byli mladí a mysleli jsme si, že nemožné je jenom výmluva. Ale ani my sami jsme nečekali, že si Operace Flashpoint získá srdce opravdu milionů hráčů po celém světě,“ řekl zakladatel Bohemia Interactive pro CNN Prima NEWS.

Operace Flashpoint uvrhla hráče v kůži vojáka NATO na fiktivní ostrovy Everon a Malden, které napadla sovětská armáda. Autoři se silně inspirovali studenou válkou, což dokresloval i podtitul Cold War Crisis. Vedle toho se hra vyznačovala důrazem na taktiku a realistické ztvárnění válečného konfliktu.

Později vyšel ještě datadisk Operace Flashpoint: Resistance, který celý příběh rozvíjel z pohledu partyzánů, jež se snaží bojovat s okupujícím vojskem Sovětů. Dále do základní hry přidal možnost hraní více hráčů po síti.

Jenže po úspěchu přišly roky strádání. České studio ztratilo značku Operace Flashpoint, kterou místo něj začal rozvíjet britský vydavatel Codemasters. Bohemia Interactive muselo od nuly vytvořit zcela novou sérii. V roce 2006 tak vznikla Arma, která k dnešnímu dni čítá tři hlavní hry věnující se modernímu bojišti a díl s podtitulem Reforger navazující na původní Operaci Flashpoint.

České hry mají obrovský věhlas

Během čtvrtstoletí se výrazně neproměnilo jen studio Bohemia Interactive, ale celý tuzemský videoherní byznys. Velkou měrou k tomu přispěla i Španělova firma, v níž začínala celá řada vývojářů, kteří později odešli a nastartovali vlastní studia.

„Trh narostl obrovským způsobem ve všech směrech. Je úžasné, že právě vývoj her se stal naprosto významným odvětvím České republiky. Povědomí o českých hrách je celosvětově opravdu velké. Platí to například i v USA, kde málokterý tuzemský kulturní produkt dosáhl takového věhlasu,“ řekl šéf jednoho z nejstarších herních studií v České republice.

Bohemia Interactive za svůj úspěch nevděčí jen Operaci Flashpoint a nástupnické sérii Arma. Na základě těchto titulů vznikl další hit: hororová a survival akce DayZ. V současnosti ji průměrně hraje každý den přes 33 tisíc hráčů a v žebříčku nejhranějších her na platformě Steam se pohybuje mezi nejlepší třicítkou.

Do portfolia „Bohemky“ patří ještě střílečka Vigor odehrávající se v severském prostředí nebo edukativní adventura v otevřeném světě Ylands, jež využívá podobných principů jako populární Minecraft.

V současnosti Bohemia Interactive zaměstnává přes 500 lidí a podle poslední zveřejněné účetní závěrky dosáhla v roce 2022 na tržby 1,15 miliardy korun. Tím se firma dostala na pozici nejvýdělečnějšího studia v Česku.

Zástupci studia se nijak netají, že už několik let pracují na čtvrtém dílu série Arma. I proto v roce 2022 vydali titul Arma: Reforger, aby si vyzkoušeli svůj vlastní engine Enfusion, na němž má Arma IV také běžet.

Nyní se herní svět konečně dozvěděl, že další pokračování vyjde nejdříve za tři roky. Jde o neobvyklý krok, v této branži studia zpravidla neohlašují datum vydání s tak velkým předstihem.

Herní a technologický pořad Enter můžete sledovat každou sobotu ve 22:40 na obrazovkách CNN Prima NEWS. Starší epizody jsou k dispozici v online archivu.

Tagy: