Dopravní obstrukce klimatických aktivistů z velkých evropských měst se rozšířily i do Prahy. Průvod demonstrantů zablokoval dva ze tří pruhů pražské magistrály ve směru z Holešovic do centra. Protestovali proti „přebujelému automobilismu“ a požadovali snížení maximální rychlosti ve městě na 30 km/h.
Německá města, Brusel a od začátku roku také rakouská Vídeň se potýkají s dopravními obstrukcemi, které působí aktivity klimatického hnutí Poslední generace. Jeho členové blokují hlavní tahy různě – lepí se k silnicím nebo na ně vylévají olej. Obstrukcemi se snaží vyvinout tlak na plnění svých požadavků souvisejících s omezením individuální automobilové dopravy a snížením klimatické zátěže. V pátek poprvé blokovala Poslední generace dopravu také v českém hlavním městě.
K TÉMATU: Klimatičtí aktivisté opět řádí. Ve Vídni lili na silnice olej, jedna z účastnic do něj spadla
Dnes opět v akci: protestujeme proti přebujelému automobilismu. Vyzýváme Bohuslav Svoboda, primátor hl. m. Prahy a...
Posted by Poslední generace on Friday, March 3, 2023
Protesty navzdory hrozbě trestu
„Snížení rychlosti má samé pozitivní dopady,“ píší aktivisté ze skupiny Poslední generace v tiskové zprávě, kterou doprovodili svou páteční akci na pražské magistrále. Při ní svým pochodem zablokovali auta směřující z Holešovic do centra. Jeden z organizátorů akce byl už přitom za podobné chování před několika měsíci odsouzen ve Velké Británii.
Aktivisté by rádi zavedli maximální povolenou rychlost 30 km/h na území Prahy podobně, jako se to stalo například v Paříži. Ve své tiskové zprávě upozorňují, že pokud se auto v rychlosti 50 km/h střetne s chodcem, nepřežije to osm z deseti lidí. Při 30 km/h ale zemře jen jeden z deseti.
Poslední generace poukazuje také na to, že Praha si schválila vlastní klimatický plán, jehož součástí je i závazek snižování objemu automobilové dopravy a důraz na podporu alternativních způsobů přepravy. Podle nich Praha selhává v naplňování vlastního plánu. Omezení rychlosti považují protestující za důležité, protože se tak ostatní způsoby přepravy jako pěší chůze, jízda na kole či hromadnou dopravou stanou výhodnějšími.
„Chceme město pro lidi, ne pro auta. Protesty budeme opakovat, dokud se takovým městem Praha nestane,“ řekl jeden z organizátorů akce Arne Springorum. Ten si loni v prosinci odnesl od londýnského soudu trest půl roku vězení s odkladem na dva roky za obdobný protest na dálnici M25, která funguje jako okruh britské metropole. Spolu s dalšími členy skupiny Just Stop Oil se spustil z konstrukce dálničního značení, policie kvůli tomu musela okruh na dvě hodiny uzavřít.
Protesty se mají opakovat
„Chápeme, že náš protest mohl řidičům způsobit určité nepříjemnosti, ale věříme, že je načase, aby Praha upřednostnila zdraví a blaho svých občanů před pohodlím aut,“ řekl Springorum pro server A2LARM. „V pořádání podobných protestů a akcí budeme pokračovat, dokud město nepodnikne konkrétní kroky k řešení tohoto problému.“
„Lidé mají právo na město, ve kterém mohou vést spokojený a naplněný život a využívat ulice ve svém okolí k setkávání se sousedy, ne k proplétání se mezi auty,“ dodal Springorum. Zda je tím myšlena i magistrála, už ale ve zprávě k akci neuvedl. Podle facebookové stránky plánuje Poslední generace další protest na středu 8. března.