Více aplikací v obchodech
Věrnostních programů v supermarketech bude přibývat. Předpokládá to prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza. Sdružení spotřebitelů i některým ekonomům ale vadí, že ten, kdo si aplikaci nebo kartičku nepořídí, bývá výrazně znevýhodněn. Podle ekonomky Jany Matesové spotřebitelé za klubové slevy platí svým soukromím.
Podle průzkumů používá český zákazník průměrně 13 věrnostních programů. Nejčastěji se jedná o obchodní řetězce, kdy lidé díky nim mohou získat výhodnější ceny. Tyto programy však čím dál tím více využívají už i drogerie, lékárny nebo čerpací stanice.
K TÉMATU: Srovnávač nabídek energií vám vybere nejlepší tarif. Jak postupovat při změně dodavatele?
Podle Prouzy bude tento trend čím dál rozšířenější. Aplikace prý budou více specializované – nakupujícímu nabídnou speciální slevové akce na produkty, které si do košíků bere nejčastěji. „Jedná se o čím dál populárnější záležitost napříč Evropou,“ přiblížil šéf svazu.
Obchody podle něj investují více prostředků, aby si udržely své zákazníky. „Je levnější si zachovat přízeň současných nakupujících než se snažit přesvědčit ty nové,“ zdůraznil Prouza pro CNN Prima NEWS.
Slevy za soukromí
„Je nezbytné, aby si spotřebitelé uvědomovali, že za slevy v aplikacích platí svým soukromím. Možná si nejsou vědomi toho, kolik dat takový software dokáže sesbírat,“ upozornila pro CNN Prima NEWS ekonomka Jana Matesová.
Obchodníci podle ní tyto údaje často přeprodávají třetím stranám. „Užíváním aplikace dáváte řetězcům oprávnění prodávat vaše data nejen o tom, co nejčastěji kupujete, ale kudy se také pohybujete,“ tvrdí ekonomka.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Horší zmrzlina za vyšší cenu? Dvojí kvalita nezmizela. Mají nás za odpadiště, říká Prouza