Maximální rychlost elektrických koloběžek je na polských silnicích omezena na 20 km/h, mladý řidič na předměstí Varšavy ale u svého stroje docílil násobně vyššího tempa. Policisté se údaji na radaru nestačili divit a jeho rychlostní rekord po zásluze ocenili nebývale velkou pokutou. V Česku se na elektrokoloběžkách smí jezdit 25 km/h nebo i rychleji, pak už ale nejsou považovány za jízdní kola a je vyžadován řidičský průkaz na motocykl.
V sobotu 16. července prováděli policisté na předměstí Varšavy rutinní dohled nad dodržováním pravidel silničního provozu v dané lokalitě včetně měření rychlosti pomocí ručního laserového radaru. Na silnici lokálního významu zpozorovali, že se k nim podezřele vysokou rychlostí přibližuje jednostopé vozidlo. Prvotní zdání, že půjde o rychlý silniční motocykl, se rychle změnilo v úžas nad tím, jaký že stroj naměřenou rychlostí 73 km/h pádí.
Jiný kraj, jiný mrav
Polská policie podle webu Auto swiat uvedla, že skútr řídil 26letý řidič, který prý byl podle mužů zákona přesvědčen, že se při jízdě po silnici smí pohybovat rychlostí běžných vozidel. V Polsku tomu tak ovšem není, o čemž se neukázněný jezdec vzápětí přesvědčil, když musel uhradit pokutu 1 500 zlotých (asi 7 800 Kč). V Polsku se totiž na elektrické koloběžce smí jet maximálně 20 km/h – tedy aspoň pokud nemáte řidičák na motorku.
Je třeba také pamatovat na to, že když je vedle silnice cyklostezka, je řidič koloběžky povinen ji použít. Při jízdě po chodníku je zase povinen jet podobnou rychlostí, jakou se pohybují chodci.
Elektrokoloběžky se stávají životu nebezpečnými. Zvlášť pod vlivem alkoholu
Tisíce elektrických koloběžek zaplavily v posledních letech centra evropských měst. Přinášejí ještě větší problémy než před časem vozítka Segway, které vedení Prahy kvůli konfliktům s chodci vykázalo do okrajových částí. V německém Kolíně nad Rýnem po víkendu řeší, jak se postavit ke koloběžkám.
Trochu jiná situace ohledně používání elektrokoloběžek panuje v Česku. Pokud nechcete, aby vás zákon považoval za motocykl a vztahoval na vás příslušná pravidla, nesmí být elektrokoloběžka rychlejší 25 km/h. Jestliže se do tohoto limitu vejde, je považována za jízdní kolo a smí tedy jezdit po silnicích a cyklostezkách a ve vybraných případech i po pěších zónách. Nikoliv však po chodnících!
Elektrokoloběžky dosáhnou až 161 km/h
Elektrokoloběžky se stávají velice oblíbeným dopravním prostředkem, který lidé využívají nejen ve městě, ale i v přírodě. V posledních pár letech jsou však také předmětem horlivých diskusí zejména jejich rychlost, která se liší model od modelu.
Při nákupu byste se tedy měli zaměřit i na maximální rychlost stroje, která rozhodne nejen o tom, jak rychle pojede, ale i jakými pravidly se budete muset řídit.
Obecně se rychlost elektrokoloběžky odvíjí od výkonu elektromotoru. Nejčastěji se setkáte spíše s průměrným výkonem okolo 500 W a rychlostí okolo 25 km/h. Výjimkou však nejsou ani výkonnější varianty, které dokážou vyvinout i mnohem vyšší rychlost – právě takovou měl nejspíš k dispozici polský řidič.
Jen pro představu: nejrychlejší elektrokoloběžka s názvem Rion2 RE90 dosahuje rychlosti až 161 km/h.