K VĚCI, Lukáš Hejlík - 16.6. v 09:30
„Za posty na sociálních sítích si říkám poměrně hodně peněz,“ prohlásil herec, moderátor a foodbloger Lukáš Hejlík. Důležitým faktorem v boji restaurací s koronavirem byla dle něj jejich schopnost adaptace. Sám zůstává optimistou a tvrdí, že dobrým podnikům mohla tato zkušenost do budoucna pomoci. Co hlavně sleduje autor populární gastronomické mapy při hodnocení restaurací?
Schopnost přizpůsobení se situaci. To byl podle Hejlíka nejdůležitější faktor v boji s koronavirovými restrikcemi. „Buď budu dál čekat a nadávat, anebo změním koncept. Alespoň na chvilku. A pak se k němu buď vrátím, nebo ne. Pro někoho to možná může být i vysvobození. Myslím, že se restaurace mohly něčemu přiučit,“ uvedl.
„Já jsem si vždycky říkal, že pokud budou něco dělat, tak až se zase otevře, lidé na ně nezapomenou. Budou říkat: ‚Ano, vždyť on tady dva měsíce bojoval ve svém výdejním okénku a rozvážel jídlo,‘“ dodal Hejlík s tím, že něco dělat byl určitě dobrý marketing.
Jak si sám vybírá podniky, které navštíví? „Na začátku před sedmi lety jsem si všechno rešeršoval sám. Teď už mi to lidi sami posílají. Často mi napíšou i ze samotné restaurace,“ popsal. V současnosti se pak prý nezřídka ozve i agentura, která daný podnik zastupuje.
Za posty si říkám poměrně hodně peněz
Pandemii neustojí až 40 procent českých restaurací, řekl Punčochář v pořadu K věci
Restaurace, bary i kavárny procházejí nejhorší krizí v novodobé historii. Některé musely zavřít na dva měsíce úplně, jiné prodávaly tzv. přes ulici. Teď všichni lákají hosty zpět. Navíc jim zatím musejí stačit jen ti čeští, zahraniční turisté dorazí do českého pohostinství později, až po otevření hranic. „Třicet až čtyřicet procent restaurací v České republice krizi neustojí,“ odhadl v pořadu K věci televize CNN Prima NEWS restauratér Jan Punčochář.
Co si myslí o zdražování v restauracích? „Někde to udělali, ale všeobecně ten trend takový není,“ reagoval Hejlík s odkazem na strach majitelů podniků. Nejsložitější to mají samozřejmě podniky závislé na turistech. „Já nechci říkat, že vařili špatně, ale prostě to nemělo jiný koncept než útočit na cizince. Ale nedivím se jim, je to prostě podnikání,“ uznal Hejlík.
On sám si vydělával během pandemie na sociálních sítích. „Vydělat se na nich dá dost. Teď během koronakrize mě to zachránilo. Za posty si říkám poměrně hodně peněz, proto jich nedělám moc,“ uvedl.
Snažím se chytat chemii restaurace
„Jak mi chutnalo, jak se mi tam líbilo, jestli tam hrálo divné rádio s reklamami nebo jak se kdo choval. Taky sleduju, jak se baví s jinými lidmi u jiných stolů. Snažím se chytat chemii toho prostoru, jak to tam funguje. Pro mě je třeba úplně nejdůležitější koncept toho místa,“ vysvětlil, co všechno sleduje během návštěvy restaurace.
Může mít koronavirus i nějaký pozitivní efekt na gastronomickou scénu? Platí si Lukáš Hejlík stále za jídlo? Má při rezervování místa přezdívku? Používá paruku? A jak často restaurace navštěvuje? Odpovědi na tyto i mnohé další otázky naleznete v přiloženém pořadu K věci.