Jednoduchý srovnávač cen elektřiny a plynu
Statisíce lidí letos přešly k jinému dodavateli plynu nebo elektřiny. Některé domácnosti se ale mohly setkat s neférovým chováním od energetických společností. Jejich zprostředkovatelé například poskytují neúplné či nepravdivé informace, neuvádějí záměrně všechny složky energií nebo využívají nátlakových metod. Jak se proti nim chránit?
Změna dodavatele je pro některé domácnosti výhodná. Lidé proto mohou vybírat z velkého množství společností, které mají výhodné nabídky dodávek plynu a elektřiny. V praxi se ale tito zájemci mohou setkat s nekalým chováním ze strany některých společností. Nejčastější prohřešek bývá ten, kdy dodavatel záměrně zatajuje důležité informace nebo poskytuje zavádějící cenové nabídky.
ČTĚTE TAKÉ: Pět triků, které vám ušetří tisíce korun za energie. Stačí zkontrolovat jistič či myslet dopředu
Častým trikem také bývá, že spotřebitelé před uzavřením smlouvy nemají k dispozici všechny dokumenty, které se smlouvou souvisejí. Tedy smlouvu, obchodní podmínky a ceník.
Každý desátý Čech zažívá energetickou chudobu. Přitom protopíme zbytečně přes 100 miliard
Češi výrazně šetří na energiích už dva roky po sobě. Přesto se kvůli technickému stavu domů protopí okolo 100 miliard korun úplně zbytečně. Dokládá to studie KPMG a Stavební spořitelny České spořitelny. Podle analýzy žije více než polovina obyvatel ve starších bytech, které nebyly dosud výrazněji rekonstruovány. Ve velké oblibě je přitom instalace nových druhů zdrojů energie, které ale šetření neřeší.
Lidé se setkávají i se zatajováním informací, jako například o délce smlouvy nebo o tzv. garanci ceny. Tedy zda je cena po celou dobu trvání smlouvy pevná a nezmění se. Dodavatel by měl také klienta informovat o sankcích, které jsou spojené s předčasným ukončením stávající smlouvy. Pokud by totiž zájemce o změnu dodavatele chtěl přejít k jinému a byl pod smlouvou, musel by hradit pokutu stávající energetické společnosti.
Dodavatelé v minulosti také neuváděli všechny složky, ze kterých se skládá cena elektřiny a plynu. Tedy z obchodní části, regulované části a daně. Může se tak stát, že některé části nejsou záměrně uvedeny a nabídka se proto může zdát výhodnější.
To souvisí i s neuváděním poplatků nazvaných Bezpečnostní standard dodávek (BSD). Klient je platí pro ochranu zákazníků s bezpečnou dodávkou plynu od jednotlivých obchodníků. Výjimkou není ani tlak na uzavření smlouvy ihned. Například uváděním speciálních akcí, které mají omezenou platnost a v pozdějším datu už není možné získat stejné podmínky. S tím souvisí i citové vydírání na uzavření smlouvy.
Na podobné triky od dodavatelů upozorňuje společnost encall, která i proti trikům spustila ve spolupráci s redakcí CNN Prima NEWS projekt Energie srozumitelně. „Ve výsledku srovnání nabídek na našem projektu Energie srozumitelně pak u jednotlivých nabídek klienty upozorňujeme na různá úskalí smluv, na která v rámci revize smluvní dokumentace narazíme,“ řekl ředitel společnosti Tomáš Suchý.
Desatero proti podvodným nabídkám
Pokud se lidé s podobnými nabídkami setkají, měli by postupovat podle desatera před uzavíráním smluv. V první řadě se radí nespěchat a dobře si promyslet obdrženou nabídku. Doporučuje se také otázka, s kým jednáte, a následně takového člověka i prověřit přes reference.
Lidé by také měli pečlivě číst smlouvu a dát si pozor, aby se ceník nemohl lehce změnit. Odběratelé by měli být rovněž na pozoru, pokud někdo nabízí fixaci jako smlouvu na dobu určitou. Taková nabídka totiž míří na konkrétní dobu, a nikoliv na cenu produktu.
Obecně se varuje před spotovými tarify nebo hrozbou pokuty či „slev“. Pokud si lidé neví rady, mají se ptát. „Pokud vám obchodník na vaše dotazy uspokojivě neodpoví, odvádí řeč jinam nebo ho evidentně znervózňují, pak dobře zvažte, zda v jednání dál pokračovat. Rozhodně nepodepisujte nic, čemu nerozumíte,“ uvádí Energetický regulační úřad. Poslední radou desatera je pečlivě uschovat podepsanou smlouvu.