Ani ne za rok (v říjnu 2022) čekají Česko další volby. Tentokrát půjde o komunální volby do obecních zastupitelstev, v nichž se volí i vedení Prahy, a bude se tak rozhodovat i o novém primátorovi. Piráti už na začátku prosince rozjeli debatu, zda by měl být znovu jejich lídrem současný primátor Zdeněk Hřib. Třetina straníků, kteří hlasovali, je proti a vyčítá mu nedostatečné plnění pirátského programu – především v oblasti dopravy a IT. Zda nakonec Hřib skutečně kandidátem Pirátů na primátora bude, se definitivně rozhodne do Vánoc.
„Zdeněk Hřib pro mě není přijatelný kandidát nikam, tím méně do role primátora. V průběhu svého působení jasně prokázal, že není schopen konstruktivní spolupráce s nikým jiným než s lidmi, kteří mu patřičně lezou do zadku,“ píše na fóru například člen Pirátů Prahy 8 Jan Hamal Dvořák.
Hřibovi vyčítá především netransparentní jednání v souvislosti s IT zakázkami i to, že nedostatečně podporoval starosty a radní jednotlivých městských částí.
„Kde jsou naše otevřené systémy, které budou moci využívat městské části a další obce? Vždyť se kvůli němu pirátské digitalizaci všichni tak akorát smějí,“ píše dále Dvořák a připomíná i spory kolem toho, kdo konkrétní IT zakázky vyhrál. Hřib je podle něj schopen „použít nelegální prostředky v podobě účelové reorganizace odborů, aby se vás zbavil“.
Proti tomu, aby se Zdeněk Hřib opět stal kandidátem na budoucího primátora, se vyslovilo celkem 45 Pirátů z celkem 132 odevzdaných hlasů. Pro naopak bylo 72 z nich. Zbytek se zdržel.
Zdeněk není dobrý primátor. Promarnili jsme šanci
Další Pirát má problém především s aktivitou Zdeňka Hřiba v souvislosti s dopravou. Málo se podle něj zasazoval o komplexní zlepšení dopravní situace pro pěší a cyklisty.
„Kandidaturu Zdeňka Hřiba na lídra kandidátky nemohu podpořit. Přijde mi to líto, protože před třemi lety jsem v něj vkládal velké naděje a byl jsem rád, že Praha, jak jsem si tehdy myslel, nastupuje cestu pirátské změny. Zdeněk zakrýval machinace koaličních partnerů, některé dokonce i osobně hájil. Zdeněk osobně podepsal nevýhodnou smlouvu s Dopravním podnikem hl. m. Prahy, která na dalších 10 let zkomplikuje otevření trhu v oblasti provozu autobusů. Zdeněk neudělal nic pro zkvalitnění městské dopravy a téměř nic pro zkvalitnění pěší a cyklodopravy,“ napsal na fórum člen krajského sdružení Ondřej Kališ.
Dopravní peklo v Praze jen tak neskončí. Podle náměstka je kapacita silnic o pětinu nižší
Ucpané a rozkopané silnice, hodinové popojíždění a naštvaní řidiči. Zlepšení dopravní situace se Pražané zřejmě jen tak nedočkají. Podle pražského náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) silnice v hlavním městě nemohou všechna auta pojmout, protože kapacita komunikací je až o pětinu nižší, než by bylo třeba. Uvedl to v rozhovoru pro CNN Prima NEWS. Dále mluvil o tom, kdy se musí obyvatelé Prahy připravit na komplikace spojené s opravou Barrandovského mostu.
Hřib podle něj navíc často ignoroval doporučení krajské základny. „Zdeněk není dobrý primátor. Promarnil šanci, kterou Piráti díky výraznému úspěchu ve volbách získali,“ končí své prohlášení Kališ.
Hřib sám na fóru zveřejnil svou kandidátskou řeč, ve které naopak vypočítal, co vše se mu povedlo a v čem všem Piráti za tři roky uspěli.
Hřib: Jsme úspěšní a budeme pokračovat
„Po letech chaosu a nestability se nám podařilo vytvořit v Praze stabilní prostředí, kde se nekrade a pokročilo se v klíčových infrastrukturních projektech,“ píše ve své řeči Hřib.
Úspěch je podle něj to, že se podařilo postavit spadlou lávku v Troji, začít stavět lávku Holešovice do Karlína a začít soutěžit zhotovitele na Dvorecký most. Dále připomíná, že začal geologický průzkum metra D, podařilo se vyřešit stavbu několika tramvajových linek a jako poslední se podařilo otevřít nově P+R parkoviště na Černém mostě.
Hřib se pustil do Klause kvůli projevu na Národní třídě. Vrchol trapnosti, tvrdí
Projev bývalého prezidenta Václava Klause na Národní třídě budí vášně. Jeho tvrzení, že komunismus nesvrhli studenti ani disidenti, vyvolalo reakce na sociálních sítích. Do Klause se například strefoval primátor Prahy Zdeněk Hřib nebo jeho předchůdce Jan Kasl, ale také evoluční biolog Jaroslav Flegr.
Za debatu mezi straníky je rád a doufá, že bude moci v započaté práci pokračovat. „Primárky jsou pro Piráty standardním způsobem výběru všech kandidátů. Je to oslava demokracie. Přestože naše volební období hodnotím jako úspěšné, nebylo možné za tři roky dokončit všechny projekty, které jsme zahájili. Pokračovat chci zejména ve splnění slibu vysázet milion stromů za osm let, v naplňování klimatického plánu od solární elektrárny až po bioplynovou stanici, chci také začít stavět městské byty na pozemcích, jejichž směnu se státem teď dokončujeme,“ vysvětlil primátor pro CNN Prima NEWS.
Zdeněk skvěle reprezentuje. Je oblíbený jako Olča
A mezi straníky má i řadu těch, kteří si jeho pokračování přejí. Jde například o kolegu z vedení Prahy a radního pro bydlení Adama Zábranského.
„Jsem rád, že do toho jde Zdeněk znovu! Být primátorem Prahy je nevděčná pozice, kterou je podle mě bez zhroucení se schopen zvládnout málokdo. Zdeněk skvěle reprezentuje Prahu i pirátské hodnoty. Naši příznivci to vnímají, proto je u nich oblíbený v podstatě stejně jako Olča Richterová, tedy hodně. Je známý i v zahraničí, tuším, že hned po Ivanovi je nejsledovanější pirátský politik na sociálních sítích. Tohle všechno by byla škoda zahodit, naopak by bylo super toho využít,“ píše Zábranský.
Agonie kolem dálnice D3. Řidiči se dokončení komunikace jen tak nedočkají, vyprší EIA
Nedokončená dálnice D3 mezi Prahou a Českými Budějovicemi a dále Rakouskem je jednou z největších bolístek české dopravní infrastruktury. Řidiče trápí především chybějící úsek ve středních Čechách, kvůli kterému musí trávit spoustu času v kolonách. Dostavbu komunikace, která by měla vést přes Posázaví, navíc zřejmě zbrzdí další komplikace. V příštím roce totiž vyprší stanovisko k vlivu stavby na životní prostředí EIA, bez něhož nemohou být práce zahájeny.
Zároveň připomíná, že Piráti jsou ve vedení města v koalici a vše, co se snaží prosadit, naráží i na odpor dalších dvou uskupení a není tak možné ve všech ohledech prosadit pouze pirátský program.
Hřiba vyzvou další Piráti
Pirátskými kandidáty na primátora chtějí být i radní Prahy 12 Jiří Brůžek, molekulární genetička a matka sedmi dětí Magdalena Opletalová, která chtěla uspět i ve volbách do Poslanecké sněmovny a pražská zastupitelka Jana Komrsková.
„Těším se na debatu se všemi mými vyzyvateli. Jedná se buď o zkušené kolegy/ně z městských částí, nebo s dlouholetou životní praxí ve svém oboru, kterých si vážím. Navíc jsem rád, že k dnešnímu dni posbíral potřebný počet nominačních hlasů stejný počet žen i mužů,“ doplnil k vnitrostranické debatě, která Piráty čeká, Hřib.
Do finální dvoukolové volby postoupí kandidáti, kterým se podaří v anketě na pirátském fóru získat nejméně 46 hlasů. Brůžek má zatím dokonce více hlasů než Hřib. Následně 9. prosince proběhne debata zájemců o post jedničky, poté bude probíhat samotná volba, ze které by mělo v sobotu 20. prosince vzejít jméno lídra či lídryně pražské pirátské kandidátky.
Kandidát se následně druhý lednový víkend představí na celostátním fóru, na kterém budou Piráti volit i nové vedení po debaklu při volbách do Sněmovny. Zatím se zdá jako pravděpodobné, že Ivana Bartoše vyzve minimálně europoslankyně Markéta Gregorová.