Ucpané a rozkopané silnice, hodinové popojíždění a naštvaní řidiči. Zlepšení dopravní situace se Pražané zřejmě jen tak nedočkají. Podle pražského náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) silnice v hlavním městě nemohou všechna auta pojmout, protože kapacita komunikací je až o pětinu nižší, než by bylo třeba. Uvedl to v rozhovoru pro CNN Prima NEWS. Dále mluvil o tom, kdy se musí obyvatelé Prahy připravit na komplikace spojené s opravou Barrandovského mostu.
Většina Pražanů je při cestě autem po hlavním městě doslova běsná. Můžete jim říct, kdy se doprava v Praze uklidní?
Aktuálně neprobíhá žádná rekonstrukce na Městském okruhu či radiálách, nejzásadnější komunikace tedy nejsou zatíženy dopravním omezením. Velké rekonstrukce většinou trvají celou stavební sezonu. Některé už byly dokončeny.
Můžete být konkrétní.
Zhruba před měsícem skončila rekonstrukce Karlova náměstí. Už je to tam kompletně bez omezení. Dále skončila rekonstrukce komunikace Bulovka. Probíhá rekonstrukce Prosecké a Kutnohorské, které skončí na konci listopadu.
Takže velké opravy skončí na konci listopadu?
Některé skončily na konci října, některé skončí na konci listopadu.
Asi před týdnem jsem sedla do auta a jela centrem. Bylo to šílené. Máme si už zvyknout na to, že ucpaná Praha bude standard?
Nevím, jestli jsme zažili někdy nějakou stavební sezonu, kdy by se jezdilo v Praze bez problémů. Jediná taková byla loni, když auta v Praze nejezdila. Možná jsme si na to trochu zvykli. Situace s rekonstrukcemi je podobná jako v roce 2019, ale aut je tu více než tehdy, odhadem o dvě až pět procent. A to je znát.
Pražané si tedy musí zvyknout, že když vyrazí do centra autem, budou stát v koloně?
Neříkám, že si musí zvyknout. Jen říkám, že situace je obdobná jako kteroukoliv jinou stavební sezonu.
Mnozí říkají, že v Praze při cestování autem zažívají doslova dopravní peklo. Dá se říct, kdy vůbec skončí?
Nevím v jakém smyslu. Situace je prostě obdobná jako v roce 2019 nebo 2017. Když se podíváme třeba na přesnost autobusových spojů, je víceméně stejná.
Ano, stejně špatná…
Zkrátka během covidu se omezovala mobilita občanů, kteří se mnohem méně přepravovali, a automobilová doprava klesla třeba až o 50 procent a pak postupně stoupala. Ještě když byla na −20 procentech a opravovali jsme, nebyly ulice zacpané. Z toho dopravní inženýři vyvodili, že kapacita pražských komunikací je asi o 20 procent nižší, než by bylo potřeba. Je to dáno ulicemi města. Historické centrum na to prostě nebylo dimenzováno.
Ještě připomeňme, že nejde jen o to, že se lidé více přepravují auty, ale že spousta z nich si nechodí pro zásilky a nechává si věci dodávat až do domu. A zvýšila se i přeprava drobných zásilek či jídla. To samozřejmě má také vliv.
Měli by lidé přesedlat na růžová kola, jak vyzývá pan primátor Zdeněk Hřib? Byla by to cesta?
Předně jsme nezapojili do systému MHD jen růžová kola, ale i modrá – Rekola a Xbike. Je to pouze určitý doplněk k MHD na poslední kilometr nebo poslední stanici metra. A takhle bych to vnímal.
Co se chystá na příští rok. Jak je například nastavený harmonogram na opravu Barrandovského mostu?
Přesný harmonogram ještě neznáme. Pokud vše vyjde správně, mělo by jít o nejvýznamnější investici příštího roku, jiné opravy by se až na drobné výjimky dít neměly.
Takže když se bude opravovat Barrandovský most, nebude se opravovat nic jiného?
Téměř nic, ano. Ale nepůjde o kompletní uzavírku. Na mostě jsou v každém směru čtyři jízdní pruhy a opravovat se bude vždy pouze jeden z nich.
A kdy se tedy začne?
Přesně to nevíme, pravděpodobně na jaře. Jinak oprava už probíhá, první etapa by měla být dokončena do konce tohoto roku. Jeho opravy se každý politik obával. Správně by měl každý most projít rekonstrukcí jednou za 20 až 30 let. Ten Barrandovský je už 37 let starý a ještě nikdy nebyl rekonstruován. Rekonstrukce je připravena na základě detailního diagnostického průzkumu a neočekávám velká překvapení.
A jak dlouho bude oprava probíhat?
Budeme soutěžit o zhotovitele. Předpokládáme, že velmi důležitým kritériem – až 40 nebo 50 procent – bude doba zhotovení. Kdo nabídne kratší termín, bude zvýhodněn.
Nastavili jste opravy tak, aby nepřišly před volbami v příštím roce, kdy se bude volit nové pražské zastupitelstvo?
Nastavili jsme všechny opravy především tak, aby se nekryly s rekonstrukcí Barrandovského mostu ani s českým předsednictvím EU. Byli jsme požádáni Úřadem vlády, aby jich v té době bylo co nejméně. Připomínám, že řada oprav také probíhá na Pražském okruhu, a je třeba říct, že na ně nemáme vliv. To rozhoduje Ředitelství silnic a dálnic.
Pokud se nebudeme soustředit na opravu komunikací, dopadne to tak, jako když jsem nastoupil, kdy byly tři mosty v havarijním stavu. Musíme posouvat naši infrastrukturu dále, aby mosty nepadaly a mohli jsme se na naši silniční síť spolehnout. Třeba most na Vltavské bude muset být zbourán, protože má konstrukční vadu.