Náklady na silniční dopravu stoupají v posledních týdnech a měsících o desítky procent, a to téměř ve všech aspektech. Zdražují paliva, samotná vozidla, energie, náklady na lidské zdroje a vyšší jsou i úroky. Nyní ale může dojít k nejhoršímu: Nedostatek kapaliny AdBlue může zastavit provoz všech nákladních vozidel i autobusů. A na silnice nevyjedou ani řidiči osobních vozů vyrobených podle normy Euro 6.
Úkolem AdBlue je snižování emisí ve výfukových plynech. Přestože se kapalina dávkuje sama a není potřeba ji příliš často doplňovat, řidiči aut s pohonem na naftu by o ní měli vědět. Když AdBlue dojde, vozidlo již znovu nenastartují.
Benzin už stojí přes 36 korun, naftu koupíte za 35. Zdražovat zřejmě budou i nadále
Ceny pohonných hmot v Česku od minulého týdne opět výrazně vzrostly. Nejprodávanější benzin Natural 95 zdražil o 65 haléřů a prodává se v průměru za 36,12 koruny za litr. Za naftu řidiči zaplatí průměrně 34,92 koruny za litr, což je o 85 haléřů více než minulou středu. Vyplývá to z informací na webu společnosti CCS, která ceny sleduje. Ceny navíc podle odborníků zřejmě dál porostou.
AdBlue však v posledních dnech extrémně zdražuje. Na čerpacích stanicích, které kamionům nabízejí možnost tankovat tuto kapalinu do jejich velkých nádrží rovnou bez přelévání z kanystru, vzrostly ceny za poslední týdny i o desetinásobek. AdBlue tak nyní stojí klidně 70 korun za litr. Lze tedy čekat, že dopravci již brzy promítnou toto zdražení do cen pro své zákazníky.
Podle sdružení dopravců Česmad Bohemia jde za poslední týdny o nárůst cen až mezi 12 až 15 procenty. „Zatímco cena příměsi nepřesahovala před energetickou krizí deset korun za litr, dnes se na čerpacích stanicích setkáme i se 70 nebo 80 korunami. I toto se projeví a předpokládáme, že dlouhodobě nízké ceny za dopravu se budou i nadále zvyšovat,“ říká generální ředitel MOSS logistics Petr Šťastný.
AdBlue je na trhu nedostatek, může za to zemní plyn
Kromě ceny roste i poptávka, na některých čerpacích stanicích tak už není možné kapalinu dotankovat. Řidiči ji bezpečně seženou především u větších řetězců. Kvůli vysoké ceně zemního plynu je však AdBlue na trhu nedostatek, někteří odborníci varují před malou apokalypsou.
Slunce, voda, vítr. Z obnovitelných zdrojů měla Evropa loni více elektřiny než z uhlí
Nastává definitivní konec uhlí či zemního plynu při výrobě elektřiny v Evropské unii? Obnovitelné zdroje energie loni poprvé zvítězily nad těmi fosilními. A vyrobily také zhruba o polovinu více elektřiny než jádro. Vyplývá to z aktuálních údajů evropského statistického úřadu Eurostat.
Zemního plynu je málo především v Evropě. Plynové zásobníky jsou v podzimním období nejvíce vyprázdněné minimálně od roku 2009. Podle expertů za to může menší dodávka plynu z Ruska i letošní klimatické podmínky – málo foukalo a pršelo. Větrníky či hydroelektrárny tím pádem nezajistily dostatečné množství energie, která proto musela být produkována především ze zemního plynu.
Rusko by ale mělo dodávky plynu v listopadu a prosinci opět zvýšit, situace by se mohla zlepšit i teplým počasím. Problémem je, že kapalina AdBlue je téměř nenahraditelná.
Aditivum se na čerpacích stanicích objevilo kolem roku 2006, když pro nákladní vozidla s naftovými motory začala platit emisní norma Euro 4. Po roce 2011 s příchodem normy Euro 5 se už bez ní neobejde takřka žádné nově vyrobené užitkové vozidlo, s platností normy Euro 6 je ke svému provozu potřebují i mnohá osobní vozidla se vznětovým motorem.
AdBlue zatím není v hmotných rezervách
Kapalina AdBlue zatím není na seznamu strategických surovin. „Jde o úplně novou situaci, v minulosti nebyl s nedostatkem AdBlue problém. Určitě to není tak, že ve státních hmotných rezervách máme vše, čeho je na trhu málo. Nikdy tomu tak nebude,“ vysvětlil ve vysílání CNN Prima NEWS předseda Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr.
Práce snů pro fanoušky Top Gearu. V Anglii zaplatí člověku, který zhlédne všechny díly
Pro některé motoristické fanoušky by toto mohla být práce snů. Ve Velké Británii totiž hledají člověka, který se za v přepočtu více než 30 000 Kč podívá na všechny epizody kultovního pořadu BBC Top Gear a zanalyzuje je.
Například popelářům v Třinci už ale nevystačí zásoby ani na měsíc. „Pokud dopravci nemají AdBlue, situace je vážná. Jestli ministerstvo dopravy dojde k závěru, že jde o strategickou položku i do budoucna, uděláme vše pro to, abychom ji na seznam administrativně zařadili a našli příslušného dodavatele. Těch ale moc není. Podle prvotní rešerše je největším evropským výrobcem Duslo ve slovenské Šaľe z koncernu Agrofert,“ upřesnil Švagr.
Jenže Duslo Šaľa začíná jeho výrobu omezovat. Samostatná produkce AdBlue totiž není ekonomicky udržitelná, proto je součástí výroby jiných produktů. V Duslo Šaľa je navázána na výrobu některých hnojiv, kterou podnik výrazně utlumil kvůli zmíněným vysokým cenám zemního plynu. Ve hře je i její úplné přerušení, dokud nebudou ceny příznivější.
Kolik kilometrů ujedu, než AdBlue dojde?
Pokud bude AdBlue dlouhodobě nedostatek, hrozí, že všechny motory kategorie od Euro 5 a výše, které močovinu potřebují, budou velmi pravděpodobně odstaveny.
Spotřeba AdBlue v osobních vozech činí přibližně 0,7 litru na tisíc kilometrů. Plná nádrž, která před měsícem přišla na zhruba 200 korun, vystačí zhruba na 20 tisíc kilometrů. Každý řidič auta na naftu si tedy může spočítat, kolik kilometrů ročně najezdí a na jak dlouho mu kapalina vystačí.