Německý autoklub ADAC poslal svým členům dopis, ve kterém je vyzývá, aby šetřili palivo, a snížili tím závislost na dovážené ropě. Zpráva byla zveřejněna v reakci na oznámení ruského plynárenského podniku Gazprom, který zastavil dodávky plynu do Polska a Bulharska kvůli tomu, že obě země odmítly platit v rublech.
Prezident německého autoklubu Christian Reinicke v textu apeluje na všechny, aby zredukovali spotřebu svých aut, případně se úplně vyhnuli cestám, které nejsou nezbytné. „V posledních týdnech se velmi jasně ukázala závislost naší země na ruské energii. O to důležitější je co nejrychleji ji snížit a může tomu přispět každý jednotlivec,“ uvedl.
GALERIE: Gazprom a plyn proudící z Ruska do Evropy
Začátek stavby původního plynovodu Nord Stream v Rusku. (9.4.2010)
Zdroj: AP
Plynovod Nord Stream je poškozený, plyn uniká do moře
Zdroj: AP
Plynové nádrže v Hamburku
Zdroj: AP
Pozemní infrastruktura plynovodu Nord Stream 2 v Německu. Stavba byla pozastavena kvůli válce na Ukrajině.
Zdroj: AP
Pohled na mrakodrap Lachta Centr - sídlo plynárenské společnosti Gazprom v Petrohradě
Zdroj: AP
Plynovod Jamal
Zdroj: AP
Chemický závod Shell v německém městě Wesseling poblíž Kolína nad Rýnem
Zdroj: AP
Stavba nového plynovodu poblíž města Komotiní v severním Řecku. Propojení s Bulharskem by mělo pomoci zemím závislým na dodávkách zemního plynu z Ruska zlepšit přístup na globální trh
Zdroj: AP
Stavba nového plynovodu poblíž města Komotiní v severním Řecku. Propojení s Bulharskem by mělo pomoci zemím závislým na dodávkách zemního plynu z Ruska zlepšit přístup na globální trh
Zdroj: AP
Sídlo společnosti Gazprom na pláži v ruském Petrohradě
Zdroj: Profimedia.cz
Regulační stanice plynu nedaleko polského města Karczew
Zdroj: Profimedia.cz
Regulační stanice plynu nedaleko polského města Karczew
Zdroj: Profimedia.cz
Plynovod polské společnosti GAZ-SYSTEM nedaleko Varšavy
Zdroj: Profimedia.cz
Kompresní stanice v německém městě Mallnow poblíž hranice s Polskem odebírá převážně ruský zemní plyn. Od svého zdroje k místu použití zemní plyn cestuje několik tisíc kilometrů v potrubí Yamal. Kompresní stanice jsou nezbytné pro udržení konstantního tlaku v potrubí. Odtud proudí ruský plyn potrubím JAGAL na západ do německé sít. Plyn lze navíc přepravovat i proti hlavnímu směru toku, tedy z Německa do Polska.
Zdroj: Profimedia.cz
Budova Gazpromu v Rostově na Donu
Zdroj: Profimedia.cz
Z Ruska nyní proudí do Německa jen 40 procent kapacity plynovodu Nord Stream 1. Může to mít drsný dopad i na Česko.
Zdroj: Profimedia.cz
Plynovod mezi Ruskem a Evropskou unií může zůstat uzavřený podstatně déle, než jen na několikadenní dobu plánované údržby.
Zdroj: Profimedia.cz
Plynovody v německém Werne
Zdroj: Profimedia.cz
Výbuchy plynovodů Nord Stream na dně Baltského moře mají zahraniční politici a experti za úmyslné.
Zdroj: AP
Začátek stavby původního plynovodu Nord Stream v Rusku. (9.4.2010)
Zdroj: AP
Plynovod Nord Stream je poškozený, plyn uniká do moře
Zdroj: AP
Plynové nádrže v Hamburku
Zdroj: AP
Pozemní infrastruktura plynovodu Nord Stream 2 v Německu. Stavba byla pozastavena kvůli válce na Ukrajině.
Zdroj: AP
Pohled na mrakodrap Lachta Centr - sídlo plynárenské společnosti Gazprom v Petrohradě
Zdroj: AP
Plynovod Jamal
Zdroj: AP
Chemický závod Shell v německém městě Wesseling poblíž Kolína nad Rýnem
Zdroj: AP
Stavba nového plynovodu poblíž města Komotiní v severním Řecku. Propojení s Bulharskem by mělo pomoci zemím závislým na dodávkách zemního plynu z Ruska zlepšit přístup na globální trh
Zdroj: AP
Stavba nového plynovodu poblíž města Komotiní v severním Řecku. Propojení s Bulharskem by mělo pomoci zemím závislým na dodávkách zemního plynu z Ruska zlepšit přístup na globální trh
Zdroj: AP
Sídlo společnosti Gazprom na pláži v ruském Petrohradě
Zdroj: Profimedia.cz
Regulační stanice plynu nedaleko polského města Karczew
Zdroj: Profimedia.cz
Regulační stanice plynu nedaleko polského města Karczew
Zdroj: Profimedia.cz
Plynovod polské společnosti GAZ-SYSTEM nedaleko Varšavy
Zdroj: Profimedia.cz
Kompresní stanice v německém městě Mallnow poblíž hranice s Polskem odebírá převážně ruský zemní plyn. Od svého zdroje k místu použití zemní plyn cestuje několik tisíc kilometrů v potrubí Yamal. Kompresní stanice jsou nezbytné pro udržení konstantního tlaku v potrubí. Odtud proudí ruský plyn potrubím JAGAL na západ do německé sít. Plyn lze navíc přepravovat i proti hlavnímu směru toku, tedy z Německa do Polska.
Zdroj: Profimedia.cz
Budova Gazpromu v Rostově na Donu
Zdroj: Profimedia.cz
Z Ruska nyní proudí do Německa jen 40 procent kapacity plynovodu Nord Stream 1. Může to mít drsný dopad i na Česko.
Zdroj: Profimedia.cz
Plynovod mezi Ruskem a Evropskou unií může zůstat uzavřený podstatně déle, než jen na několikadenní dobu plánované údržby.
Zdroj: Profimedia.cz
Plynovody v německém Werne
Zdroj: Profimedia.cz
Výbuchy plynovodů Nord Stream na dně Baltského moře mají zahraniční politici a experti za úmyslné.
Zdroj: AP
„Zároveň vás prosíme, abyste zvážili, zda se při některých cestách neobejdete bez svého auta. Máte-li přístup k veřejné dopravě, zkuste ji využívat o něco více. Některé krátké trasy lze zvládnout i na kole nebo pěšky,“ apeloval prezident druhého největšího autoklubu na světě.
Německá spolková vláda mezitím oznámila, že se chce v reakci na válku na Ukrajině definitivně vzdát ruské ropy do konce letošního roku.
Raději dnes než zítra
Německo chce skoncovat s dovozem ruských energetických zdrojů v co nejkratší době a už má jasný plán na přerušení importu uhlí a ropy z Ruska.
„Jasně prohlašuji, že Německo se také zcela vzdá dovozu ruských energetických zdrojů včetně dovozu uhlí do konce léta. Import ropy se do léta sníží na polovinu a do konce roku bude na nule,“ uvedla německá ministryně zahraničí Annalena Baerbocková.
Podle ní pak Německo ukončí dovoz zemního plynu v souladu s jednotným evropským plánem. „Skutečnost, že EU zcela přeruší dovoz ruského plynu, bude projevem síly Evropské unie,“ řekla Baerbocková.
Dodala, že by se raději zbavila závislosti na plynu „dnes než zítra“. Současně uznala, že právě v této oblasti se Německo v minulosti „dopustilo chyb“, mimo jiné tím, že zvýšilo svou závislost na Rusku kvůli výstavbě plynovodu Nord Stream 2.
Vystudoval Právnickou fakultu Masarykovy univerzity, od malička jej však bavila rychlá kola. Po působení na ministerstvu dopravy pracoval postupně jako šéfredaktor časopisů AUTO7 a Auto Motor a Sport Classic, přispíval i do řady dalších odborných periodik. Kromě motorismu jsou jeho zájmem také moderní dějiny a sport. V CNN Prima NEWS pracuje od roku 2021.