Nejlevnější Lexus překvapí komfortem i kvalitou zpracování. Chyb má minimum

V překrásném okolí Chateau Mcely jsme se poprvé projeli s novým Lexusem LBX. Nejlevnější a nejmenší vůz nabídky je označován za Toyotu Yaris Cross ve značkových hadrech, jenže neprávem. Kompaktní crossover totiž převzal některé prvky od větších SUV NX i RX, od kterých do značné míry okoukal i příkladné chování na silnici. Má s ohledem na cenu vůbec nějaké nedostatky?

Na úvod je nutné říci, že jsme netestovali základní provedení se stejnojmenným názvem LBX za akční cenu od 699 tisíc korun, ale už lépe vybavenou verzi Elegant Tech, která s aktuálním zvýhodněním přijde na 799 tisíc korun. Za příplatek rovných sto tisíc korun však přihazuje hned několik zajímavých prvků výbavy jako například 18palcová litá kola, kožený interiér i sedadla, 12,3palcový virtuální kokpit, bezdrátovou nabíječku nebo třeba elektricky ovládané víko kufru. Co všechno nabízí ostatní výbavové stupně, pak najdete pod tímto odkazem.

K TÉMATU: Automobilky se vrací ke spalovacím motorům. Zpět je dostal i rodinný bestseller

Už od prvního pohledu je znát, že LBX není jen tou Toyotou ve značkových hadrech, jak se říká, ale opravdu tím prémiovým kompaktním crossoverem. Na elegantní tvar karoserie ladně navazují moderní propojené světlomety, velká 18palcová kola i několik zajímavých detailů v podobě mřížkování na přední masce nebo chromovaných linek či prolisů. Mě však nejvíce zajímalo zpracování interiéru, jímž jsou modely značky Lexus, která patří do koncernu Toyoty, proslulé.

Někde přeci museli v Lexusu u nejmenšího a nejlevnějšího auta v nabídce ušetřit, nebo snad ne? Usazení do kabiny okamžitě prozradilo, že tady se rozhodně nešetřilo. Už od druhé testované výbavy Elegant Tech jí totiž dominuje kvalitní syntetická kůže, která je natolik jemná, že už z ní nebudete chtít sundat ruce, a také dva vyspělé přístroje. Jedním z nich je už zmíněný 12,3palcový virtuální kokpit a tím druhým potom 9,8palcový multimediální dotykový displej. Oba mají krásnou grafiku i snadné ovládání. Jen některá tlačítka na středovém panelu trochu připomínají starou „lexusí“ školu...

Komu by snad dva přístroje nestačily a chtěl by k nim ještě head-up displej, může tak učinit skrze paket Advanced s výjimkou základní výbavy LBX, za příplatek 70 tisíc korun. Součástí standardní výbavy zkoušené varianty Elegant Tech je i řada asistenčních systémů převzatých z větších SUV NX a RX. Jde například o inteligentní parkovací senzory, systém upozornění na odstup od vozidla, asistent bezpečného vystupování, systém monitorování slepého úhlu či pokročilý kamerový systém monitorující bdělost a pozornost řidiče. Už v základní výbavě však zákazník dostane třeba proaktivní asistent jízdy, dynamický adaptivní tempomat nebo systém semiautonomní jízdy.

Měl by jezdit za hubičku

Přestože nový Lexus LBX měří jen necelých 4,2 metru, uvnitř je místa poměrně dostatek. Vzadu si samozřejmě nesednou dva basketbalisté, ale průměrně vzrostlí cestující by se sem měli vejít bez problému. Největším překvapením byl pro mě zavazadelník, který u verze s pohonem předních kol pobere až 402 litrů nákladu. Každopádně na pohled vypadá snad ještě prostornější. Ve čtyřkolce pak kvůli technickým důvodům nabídne už jen 317 litrů.

Jak už jsem naznačil, v nabídce jsou aktuálně dvě základní provedení - předokolka a čtyřkolka. Obě se pojí výhradně s full hybridním ústrojím, jemuž velí benzinová tříválcová patnáctistovka. Systémový výkon jak předokolky, tak čtyřkolky činí 136 koní. Shodně za 9,2 sekundy zvládnou rovněž akcelerovat z nuly na stovku a pokračovat mohou do 170 km/h. Nepatrně se potom liší spotřeba paliva, která se u předokolky pohybuje v rozmezí od 4,4 do 4,7 l/100 km a od 4,6 do 5 l/100 km u čtyřkolky. To jsou ale samozřejmě jen údaje výrobce, na ty skutečné si budu muset počkat do klasického redakčního testu.

Schizofrenik na čtyřech kolech

Každopádně první zkušenosti s předokolkou byly více než milým překvapením. Elektromotor skvěle vymazává prodlevu po sešlápnutí plynu a zapojením spalovacího motoru, díky čemuž působí nový Lexus LBX velmi hbitě. A to zejména při rozjezdech z místa či nižších rychlostí. Akcelerace z vyšších rychlostí už je pochopitelně o něco pozvolnější, ale rozhodně ne nijak nebezpečná například při předjíždění. To vůbec ne. Auto je navíc skvěle odhlučněné, takže při klidné jízdě často ani nevíte, zda jedete na elektřinu nebo benzin.

Jedinou vadou na kráse je standardně dodávaná e-CVT převodovka, která při agresivnější jízdě neustále drží benzinovou patnáctistovku ve vysokých obrátkách. Projev tříválce je navíc v tomto podání dosti nepříjemný, řekl bych až vadivý. Na druhou stranu jde díky tomu o poměrně zajímavý bezpečnostní prvek, který donutí řidiče zpomalit. Jinak je ale odhlučnění opravdu špičkové, což se u Yarisu Cross zatím rozhodně říci nedá. Uvidíme ale po faceliftu.

Nové LBX dalece překonává „toyotí“ SUV i v rámci jízdních vlastností. Kompaktní Lexus se na nerovnostech ladně pohupuje a většinu času řidiče izoluje od nerovností pod koly. Problém mu dělají snad jen větší díry či hluboké kanály, které už tužší tlumiče nedokáží filtrovat. Tuhost podvozku je občas cítit i na hodně vlnitých silnicích, kde se celé auto poměrně dost natřásá. Rozhodně se ale nedá říci, že by šlo o něco, co by narušovalo komfort na palubě. Díky širšímu rozchodu kol je pak LBX také výrazně agilnější a jistější v zatáčkách než jeho sourozenec. V neposlední řadě má i lepší řízení.

Aktuální čekací doby na nové LBX jsou podle šéfa českého Lexusu zhruba čtyři měsíce s tím, že využít nyní můžete i výhodný operativní leasing Kinto One. Ten se smlouvou na 48 měsíců, povoleným maximálním nájezdem 60 tisíc kilometrů a nulovou akontací vyjde měsíčně na 7 990 Kč bez DPH. Mnou zkoušená lépe vybavená varianta Elegant Tech pak na 9 990 Kč se stejnými smluvními podmínkami.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Motorkáři se vracejí na silnice

Tagy: