Největší paskvil z dílny EK za poslední roky, hodnotil Euro 7 Špicar. Proč nemá norma smysl?

Norma Euro 7 je možná největší paskvil z dílny Evropské komise (EK), který jsem za poslední roky viděl. V pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS to uvedl viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar. Zdůraznil, že přijetí návrhu by silně zasáhlo český autoprůmysl a připravilo mnoho lidí o práci. Ekonom Lukáš Kovanda doplnil, že norma by navíc neměla žádný vliv na klimatickou změnu.

„Je to obrovská hrozba. Troufám si bez přehánění tvrdit, že je to možná největší paskvil z dílny Evropské komise, který jsem za poslední roky viděl. Pokud by norma byla skutečně přijata v současné podobě, tak speciálně pro Česko by to znamenalo konec výroby některých opravdu populárních a atraktivních vozů,“ hodnotil Euro 7 Špicar.

Datum, od kdy by měla norma být závazná, je podle něj nereálné. „Euro 7 by mělo začít platit za dva roky, což je technicky, logisticky i finančně nereálné,“ podotkl Špicar. Je toho názoru, že návrh EK by z kapes automobilek vytáhl desítky miliard eur, které by následně chyběly při přechodu na čistou mobilitu, k němuž by mělo dojít v roce 2035.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: KOMENTÁŘ: Green Deal, Euro 7 a zelené šílenství aneb Thatcherová měla pravdu

Podle ekonoma Kovandy by přijetí aktuální podoby návrhu komise mohlo způsobit propouštění zaměstnanců. „O práci by mohly přijít tisíce, možná desetitisíce lidí. Eurem 7 by se zarazila česká ekonomika jako taková. Ekonomika, která má problém dostat se z potíží z pandemie či dopadů války. Byla by to další rána,“ konstatoval.

Kolovratník: Euro 7 zničí statisíce pracovních míst. Od EK to byl podraz, dodal Zdechovský

V případě zavedení emisní normy Euro 7 hrozí, že o práci v automobilovém průmyslu přijdou v rámci Evropské unie až statisíce zaměstnanců. V pořadu 360° na CNN Prima NEWS na to upozornil stínový ministr dopravy a poslanec ANO Martin Kolovratník. Kriticky se k normě staví také europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který ji označil za „podraz od Evropské komise“.

Propouštění očekává i Špicar. „Pokud by automobilky musely do zlepšení spalovacích motorů – což norma požaduje – investovat desítky miliard eur, relativně levné vozy by zdražily. To by znamenalo, že by se přestaly nejen v Česku prodávat a vyrábět. Například ve Škodě Auto je v ohrožení Fabie nebo Scala. Jsou to auta s dobrým poměrem cena–výkon. Když přestanete vyrábět některé modely, tak propustíte zaměstnance, kteří na nich pracovali,“ uvedl.

Nešiřme paniku, vyzývá Špicar

Ekonom Kovanda následně zhodnotil i argument, že Euro 7 pomůže snížit podíl emisí skleníkových plynů. „Co normou získáme? Pokud by návrh platil deset let, dojde možná k titěrnému snížení emisí. Evropa zodpovídá za osm procent celkových emisí skleníkových plynů. Norma nemá šanci přibrzdit proces klimatické změny,“ zdůraznil.

Přesto viceprezident Svazu průmyslu a dopravy veřejnost klidní. „Nešiřme ale paniku, není oprávněná. Jedná se zatím o návrh Evropské komise, na nějž se podívají státy a řeknou k tomu své. Evropská unie není někdo, kdo rozhoduje o nás bez nás. Vyjádříme se my, další státy, případně i Evropský parlament, který může návrh pozměnit. Jedná se o začátek procesu a troufám si tvrdit, že se nám podaří legislativu změnit,“ dodal Špicar.

Tagy: