Neřold o bezpečnosti na přejezdech
Pokud se řidič ocitne na železničním přejezdu mezi dvěma zavřenými závorami, je hlavní nepanikařit a v nejhorším případě je může i prorazit. V pořadu Nový den na CNN Prima NEWS to řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Podle něj za drtivou většinu nehod na železničních přejezdech mohou nepozorní či nezodpovědní řidiči a při dodržování pravidel silničního provozu je riziko nehody minimální.
Závory jsou podle Neřolda konstruovány tak, aby se daly v krizových situacích zvednout, případně prorazit. „Avšak pokud s autem nemůžete manipulovat nebo je nepojízdné, je nutné okamžitě volat linku 112. Na dopravním značení přejezdu je napsáno jeho číslo. Pokud jej nahlásíte, je možné provoz v daném úseku okamžitě zastavit,“ vysvětlil Neřold. Dále je podle něj vhodné přijíždějící vlak upozornit na auto na kolejích například máváním reflexní vestou.
ČTĚTE TAKÉ: Chodec má na zelenou minimálně pět vteřin, říká expert. Zmínil nebezpečné časy na přechodech
Většině takovýchto situací a nehod na dopravních přejezdech podle Neřolda předchází fatální chyba řidiče či hrubé porušení pravidel dopravního provozu. „Někteří řidiči nedávají vlaku přednost. Často se to stává na přejezdech, které nejsou chráněny světelnou signalizací. I proto se snažíme, aby jich ubývalo, aby měly závory,“ řekl Neřold.
Palubní kamera na čelním skle se vám může prodražit. Policie ji hodnotí jako přestupek
Záznam z palubní kamery může být v případě nehody či nezákonného chování druhého účastníka důležitým důkazním materiálem. Je ale potřeba vědět, jak ji v autě správně umístit. Většina řidičů ji totiž upevňuje na čelní sklo, což je podle policie nezákonné a hrozí za to pokuta. Finanční trest můžete dostat i za držák na telefon nebo vonný stromeček na zpětném zrcátku.
Podle něj si je však nutné uvědomit, že Česká republika má velice hustou železniční i silniční síť a bylo by extrémně nákladné všechny přejezdy takto zabezpečit.
Každý desátý střet vlaku s autem v Česku končí úmrtím. Nejrizikovější přejezdy se podle něj nacházejí na malých silnicích a malých tratích. Ty jsou často chráněny pouze dopravní značkou a není na nich ideální výhled.
„Přejezd se může nacházet na nějakém kopci nebo jeho okolí může být zarostlé. V takovém případě je skutečně nutné, aby se řidič zastavil, dvakrát, třikrát se rozhlédl a opravdu se ujistil, že vlak nejede,“ sdělil Neřold, který dále připomněl, že řidiči mají před železničními přejezdy jezdit rychlostí pouze 30 km/h. V takovém případě mají podle něj dost času přijíždějící vlak zpozorovat.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Stopky na dálnici dělají řidičům problémy. Expert vyjmenoval místa, kde se často bourá