Řidiči se nepoutají
Každý dvanáctý řidič nebo pasažér jezdí v Česku podle statistik ministerstva dopravy nepřipoutaný. Mnoho z nich se snaží ošálit bezpečnostní systém různými triky a pomůckami. To se jim ale může krutě vymstít. Podle policistů to dokládá výsledek vyšetřování tragické nehody na Liberecku, která se stala před dvěma týdny.
Řidič na Liberecku zaplatil životem za snahu ošálit bezpečnostní systém svého vozu. Při nehodě se jeho auto několikrát převrátilo přes střechu a on vypadl z vozidla. Podle policistů měl bezpečnostní pás zapnutý, jenže ne přes hrudník, ale za zády. Proč, to už nikomu nepoví. Zřejmě mu ale vadil nepříjemný zvuk signalizace nezapnutého pásu.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Ztracení chlapci ze Zlína jsou v pořádku. Policie zadržela jejich rodiče, podezřívá je i z únosu
„S takovými lidmi se při kontrolách setkáváme často. Aby jim auto necinkalo, mají pásy zapnuté za zády nebo za sedačkou, případně používají spony ustřižené z bezpečnostního pásu v jiném autě, třeba z vrakoviště,“ popsal Martin Keller, vedoucí oddělení silničního dohledu liberecké policie.
Podle statistik ministerstva dopravy nepoužívá bezpečnostní pásy každý dvanáctý řidič nebo pasažér v Česku. „Je to naprosto zarážející. Jako by ti lidé neznali základní fyzikální zákony. Pokud s autem narazíte do pevné překážky v padesátikilometrové rychlosti, je na tom nepřipoutaný řidič stejně, jako kdyby padal z desetimetrové výšky na betonovou plochu. Často si lidé myslí, že se zapřou o palubní desku a náraz ustojí. Netuší však, že se při tom jejich váha zvýší až třicetkrát. Z běžného osmdesátikilového člověka může být až dvouapůltunové monstrum, které nic jiného než pásy nezastaví,“ upozornil dopravní expert Roman Budský.
Při přetočení auta přes střechu podle něj hrozí přesně to, co se stalo na Liberecku. „Můžete z vozu vypadnout a vaše auto vás může dokonce zavalit. Obvykle to končí tragicky,“ doplnil.
Nezapnuté pásy jako priorita dopravní policie
Budský se pozastavuje nad tím, že v Česku je legální nabízet pomůcky, které bezpečnostní systémy v autě přesvědčí, že jsou pásy zapnuté, i když tomu tak ve skutečnosti není. Nejčastěji jde o spony, které se zacvaknou do zámku bezpečnostního pásu.
„Prodejci to obvykle alibisticky prezentují tak, že je to pro lidi, kteří nemohou bezpečnostní pásy používat ze zdravotních důvodů, nebo pro případ, že chcete jen popojíždět po zahradě. Všichni ale vědí, že si to kupují lidé, kteří s tím jezdí v běžném provozu. Takový prodej je sice legální, ale podle mě neetický. To už si ale prodejci musejí srovnat se svým svědomím,“ uvedl dopravní expert.
Nezapnutý pás stál řidiče na Liberecku život. Zdroj: Policie ČR
Nezapnutý pás stál řidiče na Liberecku život. Zdroj: Policie ČR
Nezapnutý pás stál řidiče na Liberecku život. Zdroj: Policie ČR
Kontroly nezapnutých pásů patří aktuálně mezi priority dopravní policie, jen na Liberecku se speciálně na ně zaměřují několikrát týdně. „Používáme k tomu speciální dalekohled, který umí i pořizovat záznam. Vidíme řidiče mnohem dřív než on nás, a v případě, že by se na poslední chvíli připoutal a tvrdil, že měl pás celou dobu zapnutý, máme důkaz v podobě záznamu,“ popsal Keller.
Za nezapnutý pás může řidič i spolujezdec dostat na místě pokutu až dva tisíce korun, řidiči si k tomu ještě připočtou tři body. Po schválení připravované novely bodového systému by to měly být dokonce body čtyři.