Novou dálnici D4 budou hlídat radary a dvě stovky kamer. Radnice už počítají s vybíráním pokut

Dálnice D4

Měření rychlosti na dálnici D4

Nová část dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, po které se začne jezdit v polovině prosince, bude podle webu Novinky.cz pod neustálým dohledem dvou stovek kamer a několika radarů. Radnicím v Písku a Příbrami by tak mohly z pokut plynout do rozpočtů velmi slušné příspěvky.

Úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem zahájí provoz v týdnu od 16. prosince. Jde o 48 kilometrů dálnice, z nichž je 32 kilometrů nově postaveno a 16 kilometrů opraveno. Je to první dopravní stavba v Česku, která se staví formou PPP projektu, řekla za stavební sdružení Via Salis Daniela Pedret. „Znamená to, že řidiči dojedou po dálnici z Prahy až do Písku. Výrazně se tím cesta zrychlí,“ uvedla Pedret. Vzdálenost z Prahy do Písku činí více než 100 kilometrů. Po nové dálnici by tak cesta trvala méně než hodinu. „D4 bude běžně zpoplatněna jako jiné dálnice v České republice,“ uvedla podle webu Novinky.cz.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Na dálnici překvapuje řidiče. Co mimořádně vzácná černá dopravní značka znamená?

Jak informoval web Hospodářských novin, podle facebookového profilu Dostavba dálnice D4 bude na dálnici téměř dvě stě kamer a několik radarů. „Dálnice D4 je vybavená technologiemi nadstandardně. Patří k nim kamerový dohled 195 kamer, který pokryje sto procent dálnice i přilehlých oblastí, celkem 48 SOS tísňových telefonů,“ popsala vybavení Pedret. Na dálnici je také zařízení umožňující úsekové měření rychlosti, vysokorychlostní váhy, deset meteostanic, tři desítky informačních panelů a další technická zařízení.

Všechna měření budou podle ní odesílána do operačního centra konsorcia, které zajišťuje nepřetržitý monitoring. Data zahrnují hlavně informace z meteostanic, které se využijí například pro zimní údržbu, nebo záznamy o nehodách, kolonách a dalších situacích, jež ovlivňují plynulost dopravy a vyžadují zásah správy dálnice.

Dálnice je rovněž vybavena zařízením pro úsekové měření rychlosti, přičemž na trase bude celkem osm míst v každém směru, kde bude možné rychlost měřit. Nainstalovány jsou i vysokorychlostní váhy pro kontrolu přetížení kamionů. „Konsorcium má podle smlouvy na starosti instalaci a zajištění nepřetržitého provozu všech zařízení. Rozhodnutí o režimu měření rychlosti a vážení bude ale v kompetenci policie,“ uvedla Pedret.

Data o naměřených hodnotách rychlosti a registrační značce vozu mohou být zasílána rovnou radnicím obcí s rozšířenou působností, které budou vyřizovat případné pokuty. Jde o města Písek a Příbram. „V této souvislosti už máme vyhlášené výběrové řízení na dva administrativní pracovníky, kteří budou data z měření zpracovávat a rozesílat pokuty. V budoucnu se počítá ještě se třetím člověkem na administrativu vážení nákladních vozů,“ uvedla mluvčí příbramské radnice Eva Švehlová.

Náklady spojené se zprovozněním nové agendy budou podle písecké radnice kolem čtyř milionů korun, roční provozní náklady by měly dosahovat zhruba 6,6 milionu korun. „Vše bude muset uhradit město, ministerstvo dopravy nám žádný příspěvek neposkytne. Podle praxe z jiných měst předpokládáme, že agenda vysokorychlostního vážení nebude zřejmě zisková, ale agenda úsekového měření rychlosti by měla pokrýt tuto ztrátu i související provozní a technické výdaje a přinést městu v blízké budoucnosti i kýžený zisk,“ řekl místostarosta Písku Josef Soumar (Piráti).

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje dále navýšit kapacitu silnice I/20 z Písku do Českých Budějovic, která navazuje na D4. V letech 2026 a 2027 by měla začít přestavba vozovky, na níž budou čtyři úseky o délce 33 kilometrů v režimu dva pruhy v jednom směru a jeden ve druhém směru. V úseku mezi Pískem a Českými Budějovicemi není možné silnici upravit do dálničních parametrů. Rozšíření pruhů v obou směrech má umožnit předjíždění a plynulejší provoz.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Řidiči se při dlouhých cestách často přeceňují. Odborník poradil, jak předejít mikrospánku

Tagy: