Odborníci z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně vytvořili nové vysvědčení pro základní školy, kde vyučující žáky hodnotí slovně podle kritérií. Věnují se v něm silným stránkám žáka i jeho pokroku. Mohou udělit i známku, není ale stěžejním motivem, uvedla Jana Kratochvílová, jedna z autorek projektu. Ministerstvo školství chce, aby školy tento typ vysvědčení mohly rozdávat už na závěr letošního školního roku.
Nové vysvědčení vyvíjela univerzita tři roky, pomáhali jí s tím vyučující z několika základních škol, kde již mají se slovním hodnocením zkušenost.
ČTĚTE TAKÉ: PŘEHLEDNĚ: Dětská skupina vs. mateřská škola. V čem se liší a co je pro rodiče výhodnější?
„Spolu s žáky, rodiči a učiteli jsme jej ověřovali ve třech verzích. Vycházeli jsme z mapování potřeb škol, analyzovali vysvědčení u zahraničních vyspělých zemí i výzkumy, kde se rodiče vyjadřovali k vysvědčení. Na tom jsme postavili svou vizi," uvedla Kratochvílová. Vysvědčení by podle ní mělo změnit také vztah žáků a učitelů, a tím i výuku. „Snahou je, aby žáky podporovalo v učení, vedlo je k větší zodpovědnosti za své učení, ne bylo něčím, co na konci roku vloží do šuplíku," dodala.
Bek: Na školách se fixluje s pracovními místy. Má to důvod, o podvod nejde, ohradil se Dobšík
Ve školství se fixluje s navyšováním počtu pracovních míst a peníze z neobsazených pozic pak vylepšují nízké platy ostatních zaměstnanců. Uvedl to ve vysílání CNN Prima NEWS ministr školství Mikuláš Bek (STAN). Podle něj je takových míst přibližně osm tisíc, tedy desetina celkového počtu. Podle předsedy Českomoravského odborového svazu pracovníků školství Františka Dobšíka je to ale pochopitelné, jelikož například platy kuchařek jsou tak mizerné, že není možné nikoho na tuto pozici sehnat.
Vysvědčení má šest stran. Druhá strana se věnuje chování, a to jak ve vztahu k sobě, tak k druhým. Učitelé se vyjadřují třeba k tomu, zda žák dodržuje pravidla nebo zda rozezná nevhodné chování. Následují jednotlivé předměty, kde třeba u českého jazyka je jedním z kritérií používání pravopisu a dalším čtení s porozuměním.
„Je prostor i na známku, ale pod vlivem celkového pohledu na žáka. Poslední strana je určená pro sebehodnocení, což je dovednost, která se musí u dětí vést," poznamenala Kratochvílová.
Do přípravy vysvědčení se zapojilo deset základních škol a jejich vyučující. „Hledali jsme nový typ vysvědčení, který by odpovídal současné době a poskytoval ucelenou a přehlednou informaci o učení žáka. Hodnotíme kolem třiceti let slovně, na vysvědčení jsme psali dopisy, které byly velmi dlouhé. Tohle je pro nás zjednodušení," řekla ředitelka ZŠ a MŠ Ivančice-Řeznovice Karla Černá.
Zajistit platy učitelům nestačí. Expert popsal, jaké reformy je ve školství nutné provést
Přestože se zřejmě povedlo zajistit dostatečné peníze pro školství, aby učitelé získali slíbené navýšení platů, podle ekonoma Daniela Münicha to nestačí, aby školství získalo potřebnou kvalitu. Nesmí se podle něj zapomínat na důležité reformy. V této souvislosti zveřejnil seznam věcí, které je podle něj potřeba zajistit.
O nový typ vysvědčení mají podle fakulty zájem desítky základních škol a víceletých gymnázií. Ministerstvo školství jim chce umožnit, aby mohly pouze tohle hodnocení používat. „V současnosti jsou dvě možnosti, hodnocení známkami nebo širší slovní hodnocení, v podstatě takový dopis. Dnes představovaný projekt je přesně něco mezi. Vysvědčení má pevnou kostru, konkrétní kritéria, ale zároveň dodává komplexní obraz o dítěti a je systematické. Pro ministerstvo je to dar z nebes," řekl ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání ministerstva Michal Černý.
Pro resort je důležité i to, že univerzita projekt se školami již vyzkoušela. „Víme, že to funguje, proto chceme tenhle formát přidat do vyhlášky, aby ještě v tomhle školním roce mohly školy takovéto vysvědčení vydat. Budou mít na výběr, ale u 1., 2. a 3. třídy bychom do budoucna rádi vysvědčení se známkami úplně zrušili. V Evropské unii je to přežitek," dodal Černý. V Česku podle něj slovně hodnotí asi desetina škol. K přijímacímu řízení na střední školy ale musí uvést známky. Ministerstvo připravilo změnu, kdy střední školy známky nebudou muset vyžadovat. Pokud je ale budou chtít, základní školy je musí dodat.
Reakce na nový návrh vysvědčení jsou zatím spíše negativní. Argumentem proti je například cena tisku či ekologická stránka. Poslanec Zdeněk Kettner (SPD) napsal na sociální síti Facebook: „Třikrát větší náklady na tisk a přínos pro kvalitu vyučování bude nulový.” Podle něj odborníci vůbec nevzali v potaz, jaká bude spotřeba papíru.
Jiný z uživatelů sociálních sítí s novou podobou vysvědčení souhlasí, zavést by se ale podle něj měla jen pro starší žáky. „Synovec má na své základní škole slovní hodnocení, ale pomalu není schopen si ho ani přečíst a něco si z něj odnést, na 2. třídu je to příliš ambivalentní,” napsal na Facebooku.
S tím souhlasí i další diskutující, podle ní bude pro žáky složité i sebehodnocení, které má nové vysvědčení také obsahovat. „Mají s tím problém i dospělí v pracovním procesu. Dítě na kritiku neumí reagovat, spíše ho to zdeptá,” uvedla.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Bude dost peněz ve školství?