Přestože se zřejmě povedlo zajistit dostatečné peníze pro školství, aby učitelé získali slíbené navýšení platů, podle ekonoma Daniela Münicha to nestačí, aby školství získalo potřebnou kvalitu. Nesmí se podle něj zapomínat na důležité reformy. V této souvislosti zveřejnil seznam věcí, které je podle něj potřeba zajistit.
„Bohužel, i letos média ovládly debaty o nejistých platech učitelů. Ve stínu pozornosti zůstaly potřebné systémové reformy školství. České školství určitě není katastrofou, ale také žádným zázrakem. Skýtá však obrovskou intelektuální energii, jen ji uvolnit. Věcí k vyřešení je spousta,“ napsal Münich na Facebook.
ČTĚTE TAKÉ: Škrty ve vědě ohrožují prosperitu Česka, varují experti. Peníze hledáme, říká ministryně
Zveřejnil zároveň seznam reforem, které se podle něj řeší dlouho a nesmí se na ně zapomenout, pokud se má školský systém zkvalitnit.
Média i letos bohužel ovládly debaty o opět nejistých platech učitelů. V stínu pozornosti tak opět zůstaly potřebné...
Posted by Daniel Münich on Sunday, September 10, 2023
Münich zdůrazňuje, že je nutné zajistit dostatek školek a ukončit informační chaos kolem míst v nich, snížit extrémně vysoký podíl odložených nástupů do školy či modernizovat to, co a jak se ve školách učí. Chtěl by rovněž provést reformu přijímacích řízení na střední školy, protože avizovaná digitalizace podle něj nestačí.
Řešit se musí i to, že každý druhý žák nematuritních škol nedosahuje funkční gramotnosti nutné pro úspěch v pozdějším životě. Chtěl by zároveň snížit počet malých škol či administrativně odlehčit ředitelům škol.
Ve svých bodech hovoří například o snižování regionálních rozdílů v dostupnosti a kvalitě škol. O tom po svém nástupu do úřadu hovořil v rozhovoru pro CNN prima NEWS také ministr školství Mikuláš Bek (STAN).
„Abychom tento neutěšený stav změnili, je potřeba udělat několik věcí – změna délky povinné školní docházky, proměna podoby střední školy směrem k české „High school“ a zároveň musíme nabídnout kvalitní profesní vzdělávání například na polytechnikách. Ty by bylo možné začít pilotně provozovat například v Ústeckém či Karlovarském kraji s nabídkou oborů, které by mohly souviset například se změnou energetiky od uhlí směrem k obnovitelným zdrojům. Mohlo by to pomoci v těchto regionech, kde nabídka vysokých škol není dostatečná,“ sdělil v květnu ministr školství.
Modernizujme maturitu
Münich vyzval rovněž k modernizaci či dokonce ke zrušení zastaralého konceptu maturit či ke zkvalitnění a modernizování vzdělávání pedagogů. Řízení školství by chtěl více založit na datech či analytické a vědecké evidenci.
V případě vysokého školství by si přál reformovat slabý a zastaralý systém finanční podpory studentů. Zaměřil by se rovněž na reformu vnějšího (hodnocení, financování, regulace) i vnitřního řízení vysokých škol.
„Ano, je toho fakt hodně a rozhodně nejde pouze o platy učitelů. Řada věcí ze seznamu se řeší, neřeší, řeší, neřeší už fakt dlouho, takže námitky, že to je už v řešení, beru zatím s velkou rezervou. Na vyřešení nejsou třeba nějaké složité strategie. Je prostě potřeba začít konat,“ napsal ekonom se zaměřením na školství.
Münich v uplynulém týdnu komentoval pro CNN Prima NEWS, nápad, že by kabinet Petra Fialy mohl dostatečné finance na školství nalézt například návratem superhrubé mzdy. „Podle mě by vláda měla vrátit míru zdanění příjmů fyzických osob do roku 2020, před zrušením superhrubé mzdy. Měla by dost peněz na splnění slibu ohledně školství z revidovaného programového prohlášení, ještě by jí spousta desítek miliard zbyla na snížení deficitu a hlavně by jí zbyl čas na nutné strukturální reformy, které šly stranou před konsolidačním balíčkem,“ řekl.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Ve vládě se opět mluví o sektorové dani